Wielkie oczekiwanie na Wielką Pętlę Fordonu. Kiedy wystartuje jej budowa?
Dodano: 07.12.2021 | 22:27Na zdjęciu: Wizualizacja Wielkiej Pętli Fordonu
Fot. mat. Rady Osiedla Nowy Fordon
Do tegorocznej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zgłoszono kolejny projekt ponadosiedlowy, polegający na kontynuacji Wielkiej Pętli Fordonu. Do tej pory nie rozpoczęto jednak realizacji zadań, które wygrywały głosowania w 2019 i 2020 roku. Kiedy ruszy budowa wyczekiwanej trasy pieszo-rowerowej? Urzędnicy wstępnie deklarują, że pierwsza łopata ma zostać wbita wiosną przyszłego roku.
Wielka Pętla Fordonu to jeden z pomysłów, które pojawiały się wśród fordońskich społeczników od wielu lat. Docelowo będzie to trasa długości ok. 21 kilometrów okalająca Fordon; jej szerokość ustalono na 4 metry, z czego 2 metry mają być przeznaczone dla pieszych, biegaczy i osób z niepełnosprawnościami, a pozostałe 2 metry dla rowerzystów. Trasa ma być wykonana z asfaltu według obowiązujących w Bydgoszczy standardów dla pieszych i rowerzystów. Głównymi cechami pętli mają być: komfort i bezpieczeństwo (trasa ma być w całości oświetlona, a także objęta monitoringiem), dostosowanie dla osób w każdej kategorii wiekowej i dostosowanie dla osób z niepełnosprawnościami.
W 2019 roku do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zgłoszono projekt ponadosiedlowy, zakładający budowę I etapu wielkiej pętli. Zdobył on ponad cztery tysiące głosów i został przeznaczony do realizacji. Obejmuje on odcinek od wejścia do Doliny Śmierci w kierunku basenu przy SP 67. Koszt zadania wstępnie oszacowano na 1,7 miliona złotych. W zeszłym roku mieszkańcy wybrali do realizacji kontynuację WPF na osiedlu Tatrzańskim, czyli ponadosiedlowy projekt zakładający realizację od Marcina Kromera w kierunku wału wiślanego na ul. Brzegowej oraz osiedlowy projekt obejmujący rejon SP 67.
Zobacz również:
Jak ma wyglądać Wielka Pętla Fordonu? Zobacz mapę i wizualizacje
Na zadanie związane z realizacją Wielkiej Pętli Fordonu zapisano w tegorocznym budżecie miasta 1,6 miliona złotych. Planowana na ten rok budowa trasy pieszo-rowerowej nadal jednak nie wystartowała, co niepokoi mieszkańców dzielnicy – zwłaszcza tych, którzy oddali na ten projekt głosy w BBO. Dzięki inicjatywie fordońskich społeczników – inicjatorów budowy Wielkiej Pętli we wtorek, 7 grudnia odbyło się spotkanie online z udziałem przedstawicieli urzędu miasta i ZDMiKP. Zastępca prezydenta Michał Sztybel zaznaczył, że przy tej, jak i wielu innych inwestycjach, najdłuższy etap to kompletowanie dokumentacji. Przyznał też, że zakres Wielkiej Pętli Fordonu jest spory i wymagał wielu uzgodnień – na przykład z wojewódzkim konserwatorem zabytków, gdyż trasa przebiega w obrębie Doliny Śmierci.
Ostatecznie by przyspieszyć realizację I etap wielkiej trasy rowerowej w Fordonie podzielono na dwa mniejsze. Na początku do realizacji trafi odcinek od Doliny Śmierci do odchodzącej od ulicy Rataja w stronę Górek Fordońskich ulicy Orlińskiego. Wiceprezydent przekazał, że urzędnicy złożyli wniosek o pozwolenie na budowę. Dalszy kalendarz działań ma przedstawiać się następująco: na początku 2022 roku, po otrzymaniu pozwolenia, zostanie ogłoszony przetarg na prace budowlane. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wbicia pierwszej łopaty pod pierwszy etap Wielkiej Pętli Fordonu można by spodziewać się w maju lub czerwcu 2022 roku.
Nieco dłużej trzeba będzie poczekać na realizację II odcinka WPF od ulicy Rataja do SP 67. Planowany przebieg na wysokości ulicy Rataja wymaga zmiany umów z działkowcami, które dzierżawią tereny od miasta. Tempo zmian zależy od dobrej woli dzierżawców. Proces ma zacząć się w przeciągu najbliższych tygodni, gdyż urząd miasta do końca tego roku zamierza podpisać umowę z projektantem tego odcinka. Kolejna część Wielkiej Pętli Fordonu, rozpoczynająca się na wysokości SP 67 będzie już realizowana przez ZDMiKP – na terenie za szkołą będzie bowiem konieczne dokonanie wykupu działek na mocy zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Warto jednak wspomnieć, że WPF będzie przebiegać zgodnie z zapisanym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod drogę rowerową i ulicę dojazdową.
W projekcie przyszłorocznego budżetu na zadania związane z Wielką Pętlą Fordonu zapisano ponownie 1,6 miliona złotych na I etap, prawie milion złotych na realizację odcinka od SP 67 w stronę ulicy Tatrzańskiej i 1,5 miliona złotych na etap od Tatrzańskiej w kierunku wału wiślanego. Fordoniacy mają nadzieję, że w przyszłym roku te kwoty przekształcą się w realne działania. Warto dodać, że w trwającym głosowaniu na projekty Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego można głosować na kolejny etap Wielkiej Pętli Fordonu: od Doliny Śmierci w kierunku toru speedrowerowego na Przylesiu. Zadanie o numerze 1 znajduje się w kategorii projektów ponadosiedlowych.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024