Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

By ratować historyczną tkankę – społeczne wnioski do planu dla Śródmieścia

Dodano: 09.08.2023 | 11:52

Na zdjęciu: Zamiast burzyć, wystarczy nadbudować - proponują bydgoscy społecznicy. I zachęcają do składania wniosków do planu "Śródmieście - Świętojańska".

Fot. Szymon Fiałkowski

Zachowanie ciągłości pierzei ulicy Gdańskiej poprzez zachowanie kamienicy Gdańska 73 – to kluczowy wniosek Bydgoskiego Ruchu Miejskiego, jak i wielu mieszkańców do planu „Śródmieście – Świętojańska”. Ma on zapobiec realizacji przelotowej ulicy Nowomazowieckiej, jak i zrealizować cel, który podnosi MPU uzasadnia prace nad planem miejscowym – czyli ratowanie historycznej tkanki.

Plan trasowania ulicy Nowomazowieckiej wzbudza sporo emocji – zarówno przy opracowywaniu nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta, jak i obecnie realizacja nowej drogi w ścisłym centrum miasta spotyka się ze sprzeciwem mieszkańców i organizacji społecznych. Aktualnie MPU pracuje nad planem miejscowym „Śródmieście – Świętojańska”, który ma umożliwić realizacje inwestycji.

Jak podkreślają społecznicy m.in. z Bydgoskiego Ruchu Miejskiego, Bydgoszcz G10, Bydgoskiego Alarmu Smogowego czy MODrzewia Nowomazowiecka w proponowanym przez miasto kształcie oznacza wyburzenie części pierzei ulicy Gdańskiej i budynku szkoły muzycznej, wycinki drzew i wpuszczanie do centrum dodatkowego ruchu aut, a co za tym idzie – zanieczyszczeń powietrza. W ramach kontrargumentów przedstawiono koncepcje rozbudowy kamienicy Gdańska 73 (Bydgoszcz G10) i stworzenia zielonej pieszo-jezdni od ulicy Pomorskiej, która kończyłaby się przed obiektem planowanym do rozbiórki – do Gdańskiej prowadziłby natomiast ciąg pieszo-rowerowy (Bydgoski Ruch Miejski).

Bydgoski Ruch Miejski przedstawia wnioski do planu „Śródmieście – Świętojańska”

Po niedawnym Społecznym Spacerze Badawczym połączonym z konferencją prasową, Bydgoski Ruch Miejski tradycyjnie przygotował propozycje wniosków do opracowywanego dokumentu planistycznego. Kluczowy – i zgodny ze stanowiskiem innych organizacji – jest postulat zachowania ciągłości pierzei ulicy Gdańskiej poprzez zachowanie kamienicy Gdańska 73. – Ulica Gdańska to najbardziej okazała ulica w Bydgoszczy. Przez wiele lat pełniła ona funkcję reprezentacyjną, a wzdłuż niej powstawały kolejne w mieście bogato zdobione kamienice – podkreślają członkowie stowarzyszenia. Podkreślają również, że ciągłość pierzei Gdańskiej nadaje jej harmonii i rytmu, co w architekturze jest uznawane za podstawę projektowania, szczególnie historycznych śródmiejskich ulic.

Nie wyobrażamy sobie aby wartości stojące za futurystycznymi wizjami perfekcyjnego układu drogowego pod transport samochodowy brały górę nad wartościami ceniącymi zastane dziedzictwo, zarówno architektoniczne jak i społeczne. A wraz z nimi zieleń i zawsze jej towarzyszące retencja oraz filtracja i cyrkulacja powietrza, tak cenne w dobie zmagania się ze skutkami zmian klimatu w miastach. Dlatego sprzeciwiamy się wyburzeniu kamienicy przy Gdańskiej 73 w celu budowy ulicy Nowomazowieckiej i tworzeniu wyłomu w zachodniej pierzei ulicy Gdańskiej, głównej ulicy bydgoskiego śródmieścia – przekonuje Patryk Konsorski, wiceprzewodniczący stowarzyszenia Bydgoski Ruch Miejski.


PRZECZYTAJ: Budowy dróg przy Akademii Muzycznej na razie nie będzie. Wykryto skażenie terenu


Organizacja w zamian proponuje realizację tzw. Nowomazowieckiej w formie sięgacza kończącego się przed budynkiem należącym do Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina – także po to, by zastosować plac manewrowy dla straży pożarnej, co powinno zapewnić dostęp drogi pożarowej dla wspomnianego budynku. Sięgacz ma kończyć się przed kamienicą Gdańska 73. Co dalej? – Proponujemy wytyczyć ciąg pieszo-rowerowy, którego przebieg omijałby budynek szkoły i prowadził do bramy kamienicy przy ul. Gdańskiej 73 i zapewniał z nią połączenie pieszo i rowerem – podkreśla stowarzyszenie.

Bydgoski Ruch Miejski podkreśla, że proponowane rozwiązanie jest zgodne ze Strategią Rozwoju Bydgoszczy do roku 2030 i wyrażoną tam ideą zrównoważonej mobilności miejskiej oraz ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Bydgoszczy, przewidującego połączenie ulic Gdańskiej i Pomorskiej, ale nie definiujące docelowej organizacji ruchu drogowego, co daje możliwość połączenia częściowo drogowego, a częściowo pieszo-rowerowego.

Proponujemy aby temat tzw. “Nowomazowieckiej” był przedmiotem szerokiej debaty publicznej i z zaangażowaniem zarówno specjalistycznych środowisk, jak i strony społecznej oraz mieszkańców. Sam projekt zagospodarowania winien być wybrany w konkursie urbanistycznym, zgodnie z propozycją Oddziału Bydgoszcz Stowarzyszenia Architektów Polskich – zaznacza BRM. Z pełną treścią wniosków można zapoznać się poniżej. Warto dodać, że stowarzyszenie wysłało także wnioski bezpośrednio do rąk własnych prezydenta Rafała Bruskiego. Czy mocny społeczny sprzeciw zmiękczy prezydenta, który wysłucha mieszkańców? Przekonamy się.

Złóż wniosek do planu. Masz czas do piątku włącznie!

Wnioski do planu miejscowego „Śródmieście – Świętojańska” można składać do 11 sierpnia włącznie. Jak możesz to zrobić?

– na piśmie na adres Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Bydgoszczy, ul. Grudziądzka 9-15, 85-130 Bydgoszcz,
– za pomocą poczty elektronicznej na adres: sekretariat@mpu.bydgoszcz.pl,
– za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej
– za pomocą formularza zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej
– poprzez portal konsultacji przestrzennych Voxly

Wnoszący wnioski podaje swoje imię i nazwisko albo nazwę oraz adres zamieszkania albo siedziby.