Wybrano wykonawcę budowy nowych mostów Kazimierza Wielkiego. Złożył najtańszą ofertę
Dodano: 24.02.2021 | 15:16Na zdjęciu: Wizualizacja nowych przepraw w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego.
Fot. ZDMiKP
Znamy wykonawcę budowy nowych mostów – tramwajowego i drogowego – przez Brdę w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Niespodzianki nie było: Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej wybrał najtańszą ofertę, złożoną przez firmę Trakcja.
Do przetargu na realizację zapowiadanej od kilku lat inwestycji drogowo-tramwajowej stanęło aż 13 podmiotów. W grudniu 2020 roku przedstawiciele ZDMiKP otworzyli koperty z ofertami – najtańszą przedstawiła firma Trakcja, proponując wykonanie prac za 153 miliony złotych. Inne podmioty podały znacznie wyższe ceny: przykładowo konsorcjum Tor-Krak/Kormost wyceniło wykonanie inwestycji na 158 milionów, Strabag na 170 milionów, a konsorcjum Kobylarnia/Mirbud – na aż 186 milionów. Wszyscy uczestnicy postępowania zapewnili, że zakończą budowę przepraw w 24 miesiące.
Oferta Trakcji, mimo najniższej ceny, i tak przekraczała zakładany przez miasto budżet na rozbudowę Kazimierza Wielkiego o 19 milionów złotych. Drogowcy, mając na uwadze to, że inwestycja jest dofinansowana z środków unijnych (dotacja wynosi 48 milionów złotych) a urząd miasta w ramach wkładu własnego przeznaczy na budowę mostów 15 milionów złotych rządowego wsparcia otrzymanego w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, zdecydowali się jednak na wybór oferty warszawskiego przedsiębiorstwa.
Przygotowany projekt budowy dwóch nowych mostów przy Kazimierza Wielkiego zakłada powstanie dwóch konstrukcji. – Jedna przeznaczona będzie dla tramwajów. Torowisko znajdzie się między jezdniami (istniejącą oraz nowobudowaną) – wyjaśnia Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP. Konstrukcja, po której będą poruszać się tramwaje, znajdzie się pomiędzy jezdniami i będzie nieco dłuższa niż przeprawa samochodowa – jej długość ma wynosić 255 metrów, a samochodowej – 253. Obiekt będzie miał charakter konstrukcji zespolonej stalowo-żelbetowej, liczącej pięć przęseł.
Inwestycja dla pojazdów szynowych ma lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z osiedlami położonymi na górnym tarasie Bydgoszczy (Kapuściskami, Wyżynami, Wzgórzem Wolności) i terenami inwestycyjnymi w rejonie dawnego Zachemu oraz parkiem przemysłowym. Według drogowców, tramwaje jadące po nowej trasie mają zaoszczędzić około 6 minut. Wiadomo już, że nowym mostem pojadą dwie linie – nr 7 łącząca Fordon z Kapuściskami i uruchomiona od 6 grudnia linia nr 11, kursująca z Bielaw przez nowe torowisko na Kujawskiej, która do czasu oddania przeprawy do użytku kończy bieg na pętli Wyżyny.
Zobacz również:
Kto zbuduje nowy wiadukt w ciągu Wojska Polskiego?
Wraz z budową mostu tramwajowego wykonawca inwestycji wyremontuje też torowisko wzdłuż ulicy Perłowej. Kompleksowa modernizacja 600-metrowego odcinka obejmie wymianę podbudowy, torów i słupów trakcyjnych. – Przebudowane będzie również skrzyżowanie z ulicą Toruńską. Wokół niego powstaną między innymi nowe drogi rowerowe i odnowione zostaną nawierzchnie chodników – podkreślają drogowcy. Ważnym elementem przebudowy będzie także modernizacja peronów przystankowych. Przystanki w ciągu ulicy Toruńskiej zostaną przesunięte za rozjazdy tramwajowe, co ma ułatwić przesiadki. Ponadto, zostaną one dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w ekrany LCD z rozkładami jazdy.
Co ważne, w trakcie przebudowy skrzyżowań Kazimierza Wielkiego z Toruńską i Fordońską oraz węzła tramwajowego Perłowa-Toruńska wykonawca robót będzie zobowiązany utrzymać ruch tramwajowy. W tym celu drogowcy zamierzają zakupione w 2015 roku (za 480 tysięcy złotych), ale dotychczas nigdy nie wykorzystywane rozjazdy nakładkowe. Jak wynika z odpowiedzi zastępcy prezydenta Mirosława Kozłowicza na niedawną interpelację radnego Szymona Roga, podczas budowy mostów mają one zostać użyte zarówno na skrzyżowaniu Kazimierza Wielkiego z Toruńską, jak i Fordońską.
Ważnym elementem inwestycji ma być budowa nowego mostu drogowego. Powstanie on po stronie wschodniej, bliżej budynków policji. – Znajdą się na nim dwa pasy ruchu. Obok powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Wraz z inwestycją przebudowane będą też skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z Fordońską oraz Toruńską. Wokół skrzyżowania z Fordońską – po stronie południowej i zachodniej – powstaną ścieżki rowerowe, umożliwiając bezpieczny przejazd na najważniejszych kierunkach. Projektant zaplanował też połączenie dróg rowerowych z jezdniami ulicy Fordońskiej – wyjaśnia Okoński. I dodaje, że docelowo główną arterią dla rowerzystów na osi wschód-zachód ma stać się trasa poprowadzona wzdłuż brzegu Brdy. Stąd między innymi w rejonie mostów powstanie nowy ciąg pieszo-rowerowy w kierunku rzeki. Dodatkowo, część drogowa inwestycji obejmie również przebudowę ulic: Toruńskiej (ze skrzyżowaniami z Perłową, Spokojną, Łuczniczki), Perłowej (w rejonie skrzyżowania z Toruńską), Fordońskiej (skrzyżowanie z ulicą Kijowską) oraz odcinków ulic Iławskiej i Oliwskiej.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024