Wybrano wykonawcę przystanku wiedeńskiego na Focha. Prace w lipcu i sierpniu
Dodano: 05.06.2019 | 16:16Na zdjęciu: Przystanek wiedeński powstanie na ulicy Focha. Jego budowa rozpocznie się w lipcu i ma potrwać kilkanaście dni.
Fot. archiwum
Do trzech razy sztuka – bydgoscy drogowcy w końcu rozstrzygnęli przetarg na budowę przystanku wiedeńskiego przy Placu Teatralnym. Oczekiwana od lat inwestycja zostanie wykonana latem.
Trzeci przetarg na przebudowę fragmentu ulicy Focha został ogłoszony 2 maja (do pierwszego nie zgłosił się żaden chętny, a w drugim oferta firmy Strabag znacznie przewyższyła budżet zadania). Warto dodać, że majowe postępowanie objęło jedynie realizacje przystanku wiedeńskiego, bez uwzględnianych we wcześniejszych przetargach elementów infrastruktury dla rowerzystów. 20 maja drogowcy otworzyli oferty – chęć wykonania zadania wyraziły trzy firmy. Prasbet zaproponował wykonanie prac za 498 tysięcy złotych, Strabag za 981 tysięcy a Affabre za ponad milion złotych. ZDMiKP zamierzało przeznaczyć na budowę przystanku 266 tysięcy złotych.
Wczoraj (4 czerwca) drogowcy zdecydowali się na wybór najtańszej oferty firmy Prasbet. Prace na ulicy Focha mają odbyć się w okresie od 1 lipca do 29 sierpnia. Obszar przedmiotu zamówienia zakłada wykonanie przystanku wiedeńskiego o długości 40 metrów, a także inne prace drogowe takie jak:
- rozbiórki fragmentu południowej jezdni ulicy Focha, istniejących chodników i krawężników w obrębie planowanej budowy przystanku wiedeńskiego
- rozbiórkę istniejącej nawierzchni zatoki autobusowej, a następnie jej wyrównanie
- budowę przystanku wiedeńskiego o nawierzchni ścieralnej oraz ramp najazdowych o nawierzchni z kostki kamiennej 15/17 cm oraz realizacje chodników z kostki betonowej typy starobruk
Wykonawca ma też przebudować urządzenia systemu ITS, kanalizację deszczową, przestawić wiatę przystankową i zadbać o realizacje nowej organizacji ruchu. Urząd miasta deklaruje, że jeszcze w tym roku odbędzie się postępowanie na dobudowanie dróg rowerowych w obrębie placu Teatralnego i przystosowanie sygnalizacji świetlnej do ruchu rowerowego na osi Stare Miasto-Gdańska. Ta część prac będzie realizowana wraz z budową dróg rowerowych wzdłuż Focha i Kruszwickiej.
Przystanek wiedeński to rozwiązanie, zrealizowane po raz pierwszy w Wiedniu (stąd jego nazwa) polega na podniesieniu jezdni w rejonie przystanku do poziomu chodnika. Umożliwia to łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju oraz spowalnia ruch i poprawia bezpieczeństwo pieszych. Należy też wspomnieć, że w tegorocznym budżecie miasta wyznaczono też środki na koncepcje stworzenia przystanków wiedeńskich na ulicy Gdańskiej (na odcinku od ulicy Jagiellońskiej do Kamiennej).
Krótka historia dążeń do realizacji przystanku wiedeńskiego
Władze miasta, naciskane przez Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego, zaakceptowały plan realizacji przystanku wiedeńskiego na początku lutego 2016 roku. Wcześniej, bo w 2015 roku społecznicy zajmujący się komunikacją apelowali o wprowadzenie tego rozwiązania w ramach konsultacji społecznych dotyczących organizacji ruchu na ulicy Focha. Termin realizacji przystanku był jednak wciąż przesuwany. Podczas gdy takie rozwiązania funkcjonują od lat w Krakowie, Poznaniu czy Toruniu, bydgoscy drogowcy deklarowali kolejne daty, których nie udało się dotrzymać. Zastępca prezydenta miasta Mirosław Kozłowicz obiecywał start prac w listopadzie 2017 roku – ostatecznie pierwszy przetarg na realizacje rozwiązania ogłoszono rok później. W międzyczasie Społeczny Rzecznik Pieszych złożył petycję, podpisaną przez pół tysiąca bydgoszczan, w sprawie budowy przystanku w samym sercu miasta i na ulicy Gdańskiej – impulsem do jej złożenia był wypadek na przystanku Gdańska/Chodkiewicza, w którym to kierowca potrącił kobietę, wysiadającą z tramwaju. Wcześniej apel do władz miasta skierowali bydgoscy członkowie ugrupowań: Inicjatywa Polska, Razem i Zieloni.
- Święto Niepodległości w Bydgoszczy. Znamy program uroczystości - 4 listopada 2024
- Studenci UKW zbudowali meduzę, która bada jakość wody - 4 listopada 2024
- Wiemy, kto stworzy koncepcje budowy nowego mostu Pomorskiego - 4 listopada 2024
Jasne, cała Bydgoszcz rozpieprz….w remontach wszystkie główne linie komunikacyjne, Wojska Polskiego w dwóch miejscach, Bernadyńska, Rondo Kujawskie i Kujawska, Jana Pawła, Wały Jagiellońskie, za chwilę wiadukty na Armii Krajowej i rozpieprzcie jeszcze Focha pod budowę tego gówna i już cała Bydgoszcz zakorkowana i można chodzić piechotą. Co za de bil pozwala na jednoczesne prace w kluczowych jego punktach z punktu widzenia przepustowości ruchu dopuszczając do paraliżu komunikacyjnego??!?
Ciekawe że Zamawiający na realizację zadania miał nico ponad połowę najniższej oferty. Wg Prawa Zamówień Publicznych praktycznie najtańsza oferta jest rażąco niska bo jest niższa od 30% średniej ceny wszystkich ofert. Zamawiający podejmuje więc ryzyko podpisując umowę z najtańszym wykonawcą. Żeby potem nie było kłopotów z terminami i dokończeniem zadania. No ale jak Zamawiający przewiduje na realizację takie sumy to mnie nie dziwi podpisywanie umów z najtańszym wykonawcą. W końcu za ewentualną sprawę sądową z Wykonawcą miasto zapłaci – urzędnik z działu zamówień publicznych nie zapłaci ani grosza. Tylko w Polsce jest takie prawo że w budżecie można mieć zapisaną… Czytaj więcej »
Ktoś dojeżdżający do pracy własnym autem w kierunku wsch. – zach. straci kolejną alternatywną drogę przejazdu. Solskiego – Wojska Polskiego to utrudnienia o których nie muszę pisać a część kierowców wybierze tę drogę z konieczności. DK80 przez Bydgoszcz czyli Artyleryjska – Kamienna od PESy do Bielaw jest jednopasmowa i wąska. Już teraz popołudniami są tam korki.