Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Za tydzień zmiany w komunikacji. Drogowcy odpowiedzieli na pytania

Dodano: 10.03.2024 | 13:14

Na zdjęciu: Od soboty, 16 marca linia nr 8 ma wrócić na trasę przez most Pomorski.

Fot. Alicja Chrobak

16 marca – w dniu przywróceniu ruchu tramwajowego na moście Pomorskim – ZDMiKP wprowadzi pakiet zmian w komunikacji publicznej. Pojazdy szynowe mają przestać jeździć „stadami”, a linia nr 10 będzie kursowała także po godzinie 19:00. To jednak nie koniec planowanych modyfikacji – drogowcy zapowiadają m.in. wydłużenie trasy linii 67 czy nowe plany jazdy dla linii autobusowych.

Pod koniec lutego, w czasie już trwającej kampanii wyborczej i przedstawieniu pomysłów na zmiany w komunikacji przez Łukasza Schreibera, ratusz i ZDMiKP ogłosiły modyfikację rozkładów linii tramwajowych. Wybrano priorytetowe kierunki, na których tramwaje w godzinach szczytu powinny kursować w równych odstępach:

  • Rondo Jagiellonów – Jagiellońska – Fordon (co ok. 4-6 min. w szczycie)
  • Fordon – Jagiellońska – Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
  • Rondo Jagiellonów – Kujawska – Węzeł Szarych Szeregów (co ok. 6-8 min. w szczycie)
  • Węzeł Szarych Szeregów – Kujawska – Rondo Jagiellonów (co ok. 5-8 min. w szczycie)
  • Rondo Jagiellonów – Garbary (co ok. 4-7 min. w szczycie)
  • Garbary – Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)

Skoordynowane będą też m.in. odjazdy: linii nr 7 i 11 z Fordonu w kierunku węzła Szarych Szeregów oraz w przeciwnym kierunku (co 9-11 min w szczycie), linii nr 2 i 10 z Lasu Gdańskiego w kierunku ronda Jagiellonów (co 9-11 min w szczycie) i linii nr 2 i 8 z Kapuścisk w stronę Centrum (co 9 -11 min w szczycie). W dni powszednie wydłużone zostanie funkcjonowanie linii nr 10 łączącej Fordon z Lasem Gdańskim – tramwaje będą kursować także po godzinie 19:00. ZDMiKP zapowiedział także wprowadzenie priorytetów dla pojazdów szynowych na ośmiu skrzyżowaniach (to reakcja na postulaty Bydgoskiego Ruchu Miejskiego). Skąd pieniądze na tak oczekiwane zmiany? Ratusz przekonuje, że zabezpieczył dodatkowe środki w budżecie na 2024 roku na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł).

Zmiany po otwarciu mostu Pomorskiego

Od wczoraj (9 marca) otwarto zachodnią jezdnię mostu Pomorskiego – firma WUPRINŻ usunęła bowiem awarię nasypu, która powstała przy okazji prac przy budowie i przebudowie kanalizacji deszczowej. W najbliższą sobotę, 16 marca na przeprawę wrócą tramwaje. – To oznacza skrócenie czasu przejazdu linii nr 4 i 8. Rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego – poinformował Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP. Również za sześć dni mają zostać wprowadzone wszystkie zapowiadane zmiany w rozkładach.


CZYTAJ WIĘCEJ: Linia nr 10 po 19:00 i „lepsze” rozkłady. W marcu zmiany w komunikacji


Dodajmy, że obecnie jeżdżąca mostem Pomorskim linia nr 59 powróci na standardową trasę przez ulice Kazimierza Wielkiego i Łęczycką dopiero „po zakończeniu prac na moście Kazimierza Wielkiego, czyli pod koniec marca”. Przypomnijmy, że inwestycja między Bartodziejami a Kapuściskami miała mieć swój finisz 29 lutego, lecz firma Trakcja wniosła o przedłużenie terminu do końca kwietnia.

Ratusz odpowiada na pytania. Co z linią 67, rozkładami autobusów i dlaczego „dziesiątka” będzie kursować dłużej niż „jedynka”?

W mijającym tygodniu bydgoski ratusz przedstawił na oficjalnej stronie miasta kolejny artykuł z serii „pytań i odpowiedzi” – wcześniejsze dotyczyły m.in. planów zabudowy części targowiska na Bartodziejach czy zagospodarowaniu działki po przedszkolu „Alf”. Tym razem tematem była komunikacja publiczna. Z odpowiedzi udzielanych przez pracowników ZDMiKP możemy jednak dowiedzieć się kilku ciekawych informacji dotyczących dalszych zmian w bydgoskiej siatce połączeń. Jedną z nich jest stosunek wobec wyrażanych m.in. na naszym portalu wątpliwości odnośnie długich postojów na pętlach w weekendy na liniach 10 i 11.

Czas postoju jest również analizowany w momencie tworzenia rozkładów jazdy. Na pętlach jest on niezbędny by motorniczy mógł sprawdzić stan pojazdu, dokonać zmian na wyświetlaczach, w przypadku opóźnień powstałych na trasie np. (wypadek, źle zaparkowany pojazd, korki) pomaga on wrócić do standardowego rozkładu. Część przerw wynika z zapisów kodeksu pracy. Przy układaniu nowych rozkładów priorytetowo potraktowaliśmy jednak to, by na priorytetowych odcinkach tramwaje kursowały w prawie równych odstępach. Wymaga to czasem dłuższych postojów na niektórych pętlach. Dzięki temu uda się zachować bardzo dobrą koordynację czasów odjazdów na priorytetowych kierunkach także w dni wolne np. na trasie Fordon–rondo Jagiellonów tramwaje linii nr 3,5,10 kursować będą co około 10 minut, a na trasie Las Gdański-Centrum co 15 minut – tłumaczy ratusz.

Decyzja o wydłużenia kursowania linii nr 10 wywołała pytania odnośnie innej linii kursującej z Lasu Gdańskiego, czyli „jedynki”. Po ostrych cięciach w komunikacji dokonanych jesienią 2022 roku połączenia Wilczaka z Myślęcinkiem jest realizowane w dni powszednie tylko w godzinach szczytu. Decyzja o ograniczeniu funkcjonowania „jedynki” wywołała protesty m.in. mieszkańców zachodniej części miasta czy Bydgoskiego Ruchu Miejskiego. W „Q&A” padła odpowiedź na pytanie dotyczące powyższych wątpliwości.

Podstawą były wyniki dotychczasowych napełnień. Poza tym uwzględniony został potencjał liczby pasażerów na analizowanych kierunkach. Te dane zadecydowały, by zachodnia część osiedla Leśnego była także po godzinie 17:00 obsługiwana przez jeszcze jedną linię tramwajową. Kierunek Centrum – Fordon to natomiast relacja o największej liczbie podróży realizowanych także poza godzinami szczytu – uzasadniają urzędnicy. ZDMiKP podkreśla jednak, że latem w dni wolne ma zostać uruchomiona linia turystyczna z Wilczaka do Lasu Gdańskiego.

Drogowcy planują natomiast wydłużenie trasy linii 67, kursującej z Rycerskiej do Łęczyckiej. – Opracowaliśmy korektę trasy uwzględniającą wydłużenie linii nr 67 do rozbudowanego skrzyżowania ulic Fordońskiej i Łęczyckiej, które stało się ważnym węzłem przesiadkowym. Zmianę wprowadzimy wraz z zakończeniem prac na ul. Łęczyckiej – informują. Przypomnijmy, że ZDMiKP prowadzi przetarg na przebudowę zniszczonej nawierzchni łącznika między Fordońską a Kamienną – modyfikacja trasy 67 nastąpi zatem po jej zakończeniu, czyli latem bądź wczesną jesienią.


CZYTAJ WIĘCEJ: Łęczycka do przebudowy. Ogłoszono przetarg


Bydgoszczanie zapytali też o to, czy „siódemka” będzie zaczynać wcześniej kursy w popołudniowym szczycie. – Wprowadzamy taką zmianę. Pierwszy popołudniowy kurs linii nr 7 z Łoskonia wyjedzie o godzinie 13:00. Zgodnie z rozkładem na Kapuściskach będzie o godzinie 13:36 – zapewniają drogowcy. Ma to ułatwić dojazd na popołudniową zmianę w zakładach pracy znajdujących się w rejonie dawnego Zachemu. ZDMiKP zamierza też zmodyfikować rozkłady jazdy linii autobusowych – ale po zakończeniu odtwarzania nawierzchni po budowie i przebudowie kanalizacji deszczowej. Dodajmy jednak, że termin przywrócenia do ruchu kilku ulic opóźnia się.

– Po wykonanych pomiarach, w tym także napełnień korygować będziemy także rozkłady linii autobusowych. Wprowadzimy także zmiany ułatwiające przesiadki – obiecują przedstawiciele zarządu dróg. Jak czytamy w ratuszowym artykule, pasażerowie oczekują poprawy rozkładów na liniach 53, 68, 71 czy 77. Znajdziemy w nim też zapewnienia o koordynacji kursów na odcinku Błonie – Centrum. – Powstają założenia, które pozwolą lepiej koordynować odjazdy autobusów z pętli na Błoniu. Dodatkowym wyzwaniem jest uwzględnienie potoków z linii podmiejskich, które również dojeżdżają do Błonia – przekonują drogowcy.

Pytania o remont ulic na Osowej Górze i powrót tramwaju na Babią Wieś

Na kursowanie wspomnianej linii 77 wpływ ma także stan nawierzchni ulic w przemysłowej części Osowej Góry. W tekście na bydgoszcz.pl czytamy, że ulice Srebrna, Niklowa czy Ołowiana zostały naprawione w ubiegłym tygodniu. W ich wypadku konieczne jest jednak przeprowadzenie kapitalnego remontu, ponieważ są one uczęszczane przez kierowców ciężarówek. W serii pytań i odpowiedzi nie zabrakło też poruszenia kwestii zamkniętego od sześciu lat torowiska na Babiej Wsi.

Inwestor, który kupił teren przy Babiej Wsi kończy wykonanie ekspertyzy połączonej ze sposobem naprawy. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego podjął też działania umożliwiające wyłonienie podmiotu zastępczego, który wykona ekspertyzę w przypadku zaniechania prac przez inwestora. Dopiero po przeprowadzeniu przez inwestora prac wskazanych w ekspertyzie będzie można wrócić do budowy brakującego odcinka torowiska i przywrócenia kursów linii nr 6 – podaje ratusz. Nikt jednak nie jest w stanie powiedzieć, kiedy to nastąpi.

Czy marcowe zmiany będą dobrymi zmianami?

Na tydzień przed modyfikacją rozkładów linii tramwajowych wciąż nie znamy ich zapisów. Rozkłady mają być analizowane m.in. przez Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego, a ratusz podkreślał, że temat zmian był omawiany z przewoźnikami MZK i Mobilis. Czy w nowych planach jazdy uda się odpowiednio rozłożyć kursowanie i uniknąć wpadek? Przekonamy się w najbliższych dniach.