Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Drogowe podsumowanie 2022 roku. Kryzys w komunikacji i przy realizacji inwestycji

Dodano: 27.12.2022 | 20:44

Na zdjęciu: Największym wyzwaniem dla drogowców będzie przyspieszenie prac przy budowie nowych mostów Kazimierza Wielkiego. Ich postęp jest mizerny.

Fot. ZDMiKP/archiwum

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej podsumowuje inwestycje realizowane w 2022 roku i podkreśla, że na wszystkie swoje zadania, w tym komunikację, wydał pół miliarda złotych. Należy jednak podkreślić, że roboty drogowe borykały się z opóźnieniami i kontrowersjami, a sytuacja w komunikacji publicznej jest bardzo trudna. 

Za nami trudny, ale też bardzo pracowity rok – mówi dyrektor ZDMiKP Wojciech Nalazek – Udało nam się zrealizować wiele ważnych dla mieszkańców inwestycji. Na bydgoskie drogi, obiekty inżynierskie, ich budowę, utrzymanie oraz komunikację wydaliśmy prawie 500 milionów złotych, z czego na sam transport publiczny ponad 200 milionów – dodaje.

W podsumowaniu mijającego roku ZDMiKP podkreśla, że w ostatnich miesiącach udało się ukończyć kilka inwestycji. Jako pierwszą z nich drogowcy wymieniają przebudowę północnego wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego. Prace zakończyły się we wrześniu (niemal dokładnie rok po ich rozpoczęciu), choć sama przeprawa została oddana do użytku w czerwcu – drogowcy zakładali jednak, że nastąpi to już zimą. W lipcu zakończono też rewitalizację Rynku w Starym Fordonie, który stał się lokalną atrakcją. Nadal trwa jednak przebudowa ulic i terenów rekreacyjnych na nadbrzeżu Wisły; prace mają zakończyć się w 2023 roku.

Na liście zakończonych zadań drogowcy wymieniają też budowę parkingów i uruchomienie systemu Park & Ride. Kontrowersyjna inwestycja spotkała się z falą krytyki – parkingi świeca pustkami, a ZDMiKP nie podaje statystyk odnośnie pojazdów, które do tej pory skorzystały z bydgoskiej mutacji systemu. W przededniu otwarcia parkingu na Przylesiu ciężko spodziewać się, że w 2023 roku wzrośnie ich popularność – prędzej należy spodziewać się obniżenia cen za korzystanie z nich.


CZYTAJ WIĘCEJ: Park & Ride Przylesie – znamy datę otwarcia


Zarząd dróg przypomina, że wiosną tego roku zakończyła się inwestycja na Osowej Górze – czyli przebudowa ulic Zalew i Łowiskowej oraz budowa parkingu przy schronisku dla zwierząt. Roboty wykonane przez firmę Betpol pochłonęły prawie cztery miliony złotych. Drogowcy zlecili też remonty przepraw – w grudniu udało się ukończyć prace na kładce przy Operze Nova, przy V śluzie Starego Kanału Bydgoskiego oraz nad Brdą w Opławcu. W tym samym terminie swój finisz miał mieć remont kładki Esperanto przy Torbydzie, lecz okazało się, że prace potrwają dłużej.

Zrealizowaliśmy też kilkadziesiąt mniejszych zadań związanych z remontami i budową chodników, oświetleniem ulic, wykonaniem nowych dróg rowerowych czy doświetleniem przejść dla pieszych – dodają drogowcy.

Zły stan bydgoskich mostów i wiaduktów. Dyrektor ZDMiKP: Wymagają one pilnych działań naprawczych

Ostatnie miesiące w Bydgoszczy upływają pod znakiem problemów z przeprawami. W styczniu, po roku od zamknięcia, ponownie otwarto most Uniwersytecki, a w sierpniu zakończono kolejne prace naprawcze Wiaduktów Warszawskich. Przyszłość tej ostatniej konstrukcji jest już jasna – za kilka lat będzie musiała zostać wyburzona i zastąpiona nową. To jednak nie koniec problemów – w ostatnich tygodniach, w związku z uszkodzeniem jednej z belek nośnych, wprowadzono ograniczenie prędkości dla pojazdów i tramwajów na liczącym sobie ponad 50 lat moście Pomorskim.

Wiemy, że coraz więcej uwagi będziemy musieli poświęcać na naprawę obiektów inżynierskich w mieście, które z uwagi na technologie w której zostały wykonane oraz swój wiek wynoszący niekiedy 60 lat, wymagają pilnych działań naprawczych – dodaje dyrektor Nalazek. Niedawno ZDMiKP ogłosił przetarg na koncepcje przebudowy czterech obiektów: mostu w ciągu ulicy Toruńskiej, wiaduktu nad ulicą Brzechwy przy przystanku Bydgoszcz Fordon, mostu nad Brdą w ciągu ulicy Biwakowej oraz budowy kładki nad strugą Flis w rejonie ulicy Kanarkowej. Oferty przedsiębiorstw projektowych znacząco przekraczają jednak budżet drogowców.

Plany ZDMiKP na 2023 rok? Kontynuacja zadań

Zarząd dróg nie ukrywa, że mijający rok był trudny z uwagi na bardzo dynamiczny wzrost cen towarów, usług i znaczny odpływ pracowników z Ukrainy pracujących na bydgoskich inwestycjach. Trudno oczekiwać, by kolejne 12 miesięcy było łatwiejsze, zwłaszcza że koszty ich realizacji nie spadają. Najważniejszym zadaniem na najbliższy rok będzie dokończenie budowy nowych mostów Kazimierza Wielkiego. Inwestycja realizowana przez firmę Trakcja ma już spore opóźnienie – dość powiedzieć, że wciąż nie zakończono prac na północnej jezdni ulicy Fordońskiej. Wykonawca prac żąda nie tylko wydłużenia czasu na budowę mostów (do końca 2023 roku), ale też większego wynagrodzenia.


CZYTAJ NAJNOWSZE INFORMACJE O BUDOWIE NOWYCH MOSTÓW KAZIMIERZA WIELKIEGO I SYTUACJI NA FORDOŃSKIEJ [KLIKNIJ TUTAJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ]


W nadchodzącym roku planowane jest również oddanie do użytku zmodernizowanego wiaduktu zachodniego w ciągu alei Armii Krajowej. Ta inwestycja także przebiega z trudnościami: rozpoczęte we wrześniu wyburzanie dotychczasowej konstrukcji zostało wstrzymane w październiku: PKP Polskie Linie Kolejowe nie zgodziły się na wstrzymanie ruchu kolejowego, by przeprowadzić prace nad liniami kolejowymi 18 i 201. Ostatecznie roboty wznowiono w październiku; nowa przeprawa ma zostać zamontowana wiosną.

2023 rok ma przynieść także zakończenie przebudowy ulicy Smukalskiej na odcinku od Błądzimskiej do Rajskiej. Trzykilometrowy odcinek jest modernizowany od 2021 roku. Plany ZDMiKP zakładają też budowę przystanków wiedeńskiej na ulicy Gdańskiej, przy skrzyżowaniu z Chocimską i Chodkiewicza. W budżecie miasta na 2023 zapisano też środki na rozbudowę i przebudowę układu drogowego w rejonie ulic Hutniczej i Nowotoruńskiej, remont nawierzchni ulic Czerkaskiej, Flisackiej, Mińskiej od Kruszyńskiej do Flisackiej, Fordońskiej od Ametystowej do Brzechwy czy Podmiejskiej od przejazdu kolejowego do Kruszyńskiej, rozbiórkę kładki na Wyżynach wraz z wyznaczeniem przejścia naziemnego, utwardzanie kolejnych gruntówek oraz na następny etap doświetlania przejść dla pieszych.

Drogowcy czekają też na wyniki konkursu na dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – zgodnie z jego zasadami, bydgoski wniosek objął zadania posiadające pozwolenie na budowę. W wypadku uzyskania dotacji, w najbliższym czasie wyremontowane mają zostać następujące ulice: Grodzka, Przy Zamczysku, Pod Blankami, Jana Kazimierza, Przyrzecze, Malczewskiego, Zaułek, Iławska (prostopadły odcinek do Fordońskiej), Janowiecka, Kętrzyńska, Ciechocińska, Żeromskiego, Charzykowska (od Bruskiej do Wiejskiej), Szamarzewskiego (od Piaski do Błotnej), Baranowskiego (od Smukalskiej do Baranowskiego 71), Piaski (od Szamarzewskiego do Piaski 8), Kotowicza, Kromera, Pogodna i Syrokomli.

Drogi dla rowerów – więcej projektów niż inwestycji

Mijające 12 miesięcy przyniosło modernizację kilku odcinków infrastruktury rowerowej (w większości wypadków służącej także pieszym). Odnowiono fragmenty ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Fordońskiej (między Siernieczkiem a Inflancką) oraz Jar Czynu Społecznego; wybudowano także kolejne odcinki trasy wzdłuż ulicy Andersa. Uzupełniono także brakujący fragment infrastruktury wzdłuż Magnuszewskiej (przy Bohaterów Kragujewca) oraz prowadzono prace przy ulicy Chemicznej. Droga dla rowerów powstała przy ulicy Zalew, a na ulicy Bełzy wyznaczono kontrapas.

W 2023 roku zakończy się budowa dróg dla rowerów wzdłuż Jeździeckiej i Smukalskiej. Co dalej? W budżecie miasta próżno szukać zadań inwestycyjnych – najbliższe miesiące przebiegną pod znakiem prac projektowych i koncepcyjnych. Drogowcy chcą wyłonić wykonawcę (w trybie zaprojektuj i wybuduj) infrastruktury dla poruszających się jednośladami w ciągu ulic Krasińskiego, Markwarta, Sieńki, Moniuszki i Skłodowskiej-Curie oraz wzdłuż Fordońskiej (przy Siernieczku oraz od Inflanckiej do Mostu Fordońskiego wraz z ciągiem wzdłuż Ametystowej i Kasztelańskiej do połączenia z Andersa).

Gotowe mają być też koncepcje dla zapowiadanych od dłuższego czasu odcinków wzdłuż Wojska Polskiego (fragment Szpitalna – Chemiczna), Sułkowskiego (od Kamiennej do Modrzewiowej), Glinki (Dąbrowa – BPPT), ciągu Chemiczna – Kielecka oraz wzdłuż ulic Sudeckiej, Wyzwolenia i Pelplińskiej.

Trudna sytuacja komunikacji miejskiej

2022 rok był bez wątpienia rokiem ogromnego kryzysu w bydgoskiej komunikacji – a w zasadzie kulminacją pojawiających się od dawna problemów, powstających także w wyniku polityki ZDMiKP. Strajk w MZK i związany z tym brak kierowców oraz wzrost cen paliw sprawił, że 1 października doszło do kolejnych drastycznych cięć w transporcie publicznym. – Pojawiła się też konieczność dostosowania transportu publicznego do możliwości ekonomicznych miasta i możliwości kadrowych przewoźników – twierdzi dyrektor Nalazek.

Wydarzenia z końcówki roku pokazują, że 2023 rok będzie jeszcze trudniejszy – MZK nie porozumiało się z miastem odnośnie szczegółów nowej umowy, a prezes i wiceprezes miejskiej spółki podali się do dymisji. Związkowcy zapowiedzieli odwieszenie sporu zbiorowego i myślą o kolejnych działaniach. 1 stycznia na bydgoskie ulice wyjedzie natomiast nowy/stary przewoźnik – 11 linii obsługiwanych do tej pory przez Irex przejmuje Mobilis.

Ciągle podejmujemy trudne decyzje, czasami mało popularne mając zawsze na uwadze optymalizację funkcjonowania miasta w dynamicznie zmieniających się warunkach ekonomicznych dotyczących lokalnych samorządów. Naszym głównym celem było i jest nadal zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników bydgoskich dróg – dodaje szef bydgoskich drogowców. Czy najbliższy rok będzie dla odmiany czasem odważnych decyzji?

CZYTAJ WIĘCEJ: MZK bez umowy na nowy rok. „Nie pamiętam tak tragicznej sytuacji”