Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Osowa Góra z tunelem pod torami, ale bez trzech przejazdów? PLK konsultują wizję przebudowy linii do Piły

Dodano: 04.06.2019 | 11:45

Na zdjęciu: zdj. ilustracyjne

Fot. SF

160, a nawet 200 km/h – z taką prędkością mogą pojechać pociągi na trasie z Bydgoszczy do Piły. Przebudowa fragmentu linii kolejowej nr 18 przebiegającego przez Flisy i Osową Górę będzie wiązać się jednak z poważnymi zmianami dla okolicznych mieszkańców – jej projekt zakłada likwidację trzech przejazdów kolejowych i budowę nowego tunelu. PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą obecnie konsultacje społeczne w tej sprawie.

Konsultacje wiążą się z planami przebudowy linii kolejowych 18 i 203 na odcinku Bydgoszcz – Piła – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn, wraz z elektryfikacją odcinka Piła – Kostrzyn. Na początku 2018 roku PLK podpisały umowę na wykonanie dokumentacji przedprojektowej z firmą TPF. Celem studium jest wypracowanie optymalnego wariantu inwestycji na trasie o długości 255 km. – Zakładana jest poprawa komunikacji pasażerskiej w regionie m.in. przez zelektryfikowanie połączenia z Bydgoszczy i Torunia do Gorzowa Wielkopolskiego i dalej przez Kostrzyn do Szczecina – informowały Polskie Linie Kolejowe.

Plany kolejarzy zakładają, że linia nr 18 w kierunku do Piły będzie przystosowana do prowadzenia pociągów z prędkością 160 km/h. Rozważane jest też wprowadzenie dodatkowego wariantu, w którym maksymalna prędkość składów wyniesie 200km/h. Na ten moment PKP PLK przedstawiło jednak projekt przebudowy trasy do 160 km/h. Od 27 maja trwają konsultacje społeczne, w których zarządca infrastruktury kolejowej pyta się mieszkańców Bydgoszczy o opinie na temat propozycji zmian na terenach, przez który przebiega „osiemnastka” – czyli Filsach i Osowej Górze.

Najistotniejszym elementem przebudowy linii kolejowej są zmiany na przejazdach – propozycja biura projektowego TPF zakłada przebudowę przejazdów w ciągu ulicy Bronikowskiego i Flisackiej, ale też likwidację trzech przejazdów w rejonie Osowej Góry – w ciągu ulicy Przejście, ulicy Skośnej i ulicy Czapla. Jakie są przyczyny tego pomysłu? Jeżeli chodzi o przejazd w ciągu ulicy Przejście, PLK uzasadnia, że po przebudowie układu torowego byłby on położony w nieodpowiednim miejscu. W przypadku przejazdu w ciągu ulicy Czapla likwidacja ma wynikać z małego natężenia ruchu drogowego, pochylenia dojazdów niezgodnego z obowiązującymi przepisami i słabej widoczności pociągu z drogi.

Najbardziej zaawansowane zmiany wiążą się z wizją likwidacji przejazdu w ciągu Skośnej. Zakładają one budowę nowej trasy, łączącej Grunwaldzką z Kruszyńską na wschód od Skośnej. Plan zakłada, że zostanie ona poprowadzona nowym tunelem pod linią kolejową.

Przewiduje się budowę drogi o długości ok. 500 metrów. Po lewej stronie torów przewidziano likwidację skrzyżowania ulic Bażanciej i Skośnej, Skośnej i Podmiejskiej oraz wykonanie odcinka drogi łączącego ulicę Bażancią z Podmiejską oraz przebudowę ulicy Bażanciej, która będzie się krzyżować dwupoziomowo z projektowaną drogą.

– informują Polskie Linie Kolejowe. Poniżej można zapoznać się z propozycją zmian w tym rejonie Osowej Góry.

Bydgoszcz_02_km164.600-165.600

Pomysł przebudowy wzbudza emocje – głównie ze względu na plany likwidacji przejazdów. Proponowane przez projektantów rozwiązanie nowego połączenia Grunwaldzkiej z Kruszyńską poprzez tunel nie jest zgodne z zapisami planu miejscowego dla tego obszaru, zakładającego co prawda budowę nowej drogi, ale odchodzącej bezpośrednio od skrzyżowania Grunwaldzkiej z Kolbego. Warto dodać, że przebudowa linii kolejowej zakłada też remont przystanków osobowych. Warto zwrócić na to uwagę – zwłaszcza w obliczu trwających prac nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz. Jego zapisy mogą umożliwić postulowane od lat zwiększenie roli transportu kolejowego na terenie Bydgoszczy poprzez przedłużenie połączeń z różnych miast regionu i objęcie ich na terenie miasta atrakcyjną taryfą.

Konsultacje potrwają do poniedziałku, 10 czerwca. Ankiety można wypełnić elektronicznie – TUTAJ, lub papierowo. Ankiety w wersji papierowej dostępne są w głównym budynku ratusza (obok portierni). Ratusz prosi zainteresowanych o jej wypełnienie i wrzucenie do urny.