Nowe mosty przez Brdę. Zobacz, jak będą wyglądać [WIZUALIZACJE, WIDEO]
Dodano: 21.09.2020 | 10:15Na zdjęciu: Tak ma wyglądać nowy most tramwajowy i drogowy przez Brdę.
Fot. ZDMiKP
Trwa przetarg na budowę mostu tramwajowego i drugiego mostu drogowego w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przedstawił wizualizacje inwestycji.
Budowa dwóch mostów pomiędzy Bartodziejami a Kapuściskami jest zapowiadana od 2016 roku – początkowo drogowcy zakładali, że inwestycja zostanie zakończona w 2018 roku, a później – że nowymi mostami pojedziemy w 2020 roku. Ostatecznie ZDMiKP ogłosił przetarg na ich realizacje 21 sierpnia – jak podkreślano, opóźnienie wynikało m.in. z ze względu na konieczność uzyskania pozwoleń wodno-prawnych na podstawie zmienionych przepisów.
W poniedziałek, 21 września drogowcy przedstawili wizualizacje przepraw oraz nowe informacje na temat nadchodzącej budowy. Konstrukcja, po której będą poruszać się tramwaje, znajdzie się pomiędzy jezdniami i będzie nieco dłuższa niż przeprawa samochodowa – jej długość ma wynosić 255 metrów, a samochodowej – 253. Obiekt będzie miał charakter konstrukcji zespolonej stalowo-żelbetowej, liczącej pięć przęseł. Na moście tramwajowym wykonane zostaną niewielkie kapy chodnikowe, na których instalowane będą bariery.
Podobną konstrukcję – też pięć przęseł i konstrukcja zespolona – będzie miała przeprawa dla samochodów jadących z Kapuścisk w stronę Bartodziejów. – Na siedmiometrowej jezdni wytyczone zostaną dwa pasy ruchu. Po stronie wschodniej zarezerwowano miejsce pod szeroki ciąg pieszo-rowerowy. Most będzie wyposażony w oświetlenie na słupach. Jezdnie od ciągu pieszo-rowerowego (będzie miał 5,5 metra – przyp. red.) oddzieli bariera sprężysta – informuje zarząd dróg. Po zakończeniu budowy nowych mostów, ruch na jezdni istniejącego mostu Kazimierza Wielkiego będzie poprowadzony wyłącznie w kierunku Kapuścisk. Pod mostami – od strony Bartodziejów – powstanie też droga wewnętrzna i fragment ciągu pieszo-rowerowego prowadzące do planowanych bulwarów na lewym brzegu Brdy.
ZDMiKP podkreśla także, że woda deszczowa spadająca na most nie trafi bezpośrednio do rzeki. – Wody opadowe i roztopowe spływające po jezdni zostaną przechwycone przez żeliwne wpusty mostowe. Następnie woda będzie odprowadzana do dwóch kolektorów zbiorczych zlokalizowanych pod płytą pomostu przechodzących przez przyczółki. Kolektory zostaną przyłączone do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej – informują drogowcy.
![Nowe mosty przez Brdę. Zobacz, jak będą wyglądać [WIZUALIZACJE, WIDEO]](https://metropoliabydgoska.pl/wp-content/uploads/2020/08/most-kazimierza-wielkiego-fordo%C5%84ska-%C5%82%C4%99czycka-zdmikp-1200x800.jpg)
Zobacz również:
W przyszłym roku zaczną powstawać nowe mosty przez Brdę
Poza budową mostów, inwestycja obejmie też modernizację infrastruktury drogowej: przede wszystkim skrzyżowań Kazimierza Wielkiego z Fordońską i Toruńską, a także przebudowę ulic: Toruńskiej (ze skrzyżowaniami z Perłową, Spokojną, Łuczniczki), Perłowej (w rejonie skrzyżowania z Toruńską), Fordońskiej (skrzyżowanie z ulicą Kijowską) oraz odcinków ulic Iławskiej i Oliwskiej. Częścią projektu jest też rozbudowa torowiska wzdłuż ulicy Perłowej i przystanków tramwajowych przy Toruńskiej – po zakończeniu inwestycji ich perony będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w ekrany LCD z rozkładami jazdy.
Termin składania ofert na budowę nowych mostów upływa 30 września. Rozpoczęcie prac planowane jest w przyszłym roku. Potrwają one około 2,5 roku. – Przy wyborze najkorzystniejszej oferty kierować będziemy się ceną oraz terminem wykonania zadania (dodatkowe punkty za jego skrócenie do 26 miesięcy) – informuje ZDMiKP. Według wstępnych kosztorysów budowa mostu miała kosztować 80 milionów złotych – dziś, w obliczu wzrostu cen na rynku budowlanym, ta suma może wzrosnąć do ponad stu milionów. Część z tej kwoty pokryje jednak unijne dofinansowanie w wysokości 48 milionów złotych.
Co ważne, w trakcie przebudowy skrzyżowań Kazimierza Wielkiego z Toruńską i Fordońską oraz węzła tramwajowego Perłowa-Toruńska wykonawca robót będzie zobowiązany utrzymać ruch tramwajowy. W tym celu drogowcy zamierzają zakupione w 2015 roku (za 480 tysięcy złotych), ale dotychczas nigdy nie wykorzystywane rozjazdy nakładkowe. Jak wynika z odpowiedzi zastępcy prezydenta Mirosława Kozłowicza na niedawną interpelację radnego Szymona Roga, podczas budowy mostów mają one zostać użyte zarówno na skrzyżowaniu Kazimierza Wielkiego z Toruńską, jak i Fordońską.
Budowa nowych mostów tramwajowych spowoduje roszady w komunikacji szynowej. W zaprezentowanym w ubiegłym tygodniu planie nowego układu autobusów i tramwajów po uruchomieniu torowiska na Kujawskiej ZDMiKP pokazał też zmiany, jakie proponuje uwzględnić po otwarciu nowych mostów Kazimierza – po 2023 roku „dwójka” – która po otwarciu Kujawskiej ma kursować z Bielaw, przez nowe torowisko, na Wyżyny – docelowo będzie kursować przez Perłową, Toruńską i most Kazimierza aż do Łoskonia. Przez przeprawę ma także kursować linia nr 7. Od piątku, 18 września do 9 października trwają konsultacje społeczne nowej siatki – CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT.
Tramwaje zaoszczędzą około 6 minut. Rozwiązanie ułatwi też organizację ruchu tramwajowego na wypadek remontów torowisk na Toruńskiej i Fordońskiej lub w trakcie zdarzeń losowych (np. wypadek)
– przekonuje do nowej inwestycji ZDMiKP.