Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

W przyszłym roku zaczną powstawać dwa nowe mosty przez Brdę. Rusza przetarg

Dodano: 21.08.2020 | 10:53

Na zdjęciu: Przy istniejącym moście Kazimierza Wielkiego powstanie przeprawa drogowa i tramwajowa.

Fot. ZDMiKP Bydgoszcz

W piątek, 21 sierpnia Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetarg na budowę mostu tramwajowego i mostu drogowego nad Brdą. Powstaną one przy istniejącym moście Kazimierza Wielkiego i połączą ulice Fordońską i Toruńską.

Budowa dwóch mostów jest zapowiadana od 2016 roku – początkowo drogowcy zakładali, że inwestycja zostanie zakończona w 2018 roku, a później – że nowymi mostami pojedziemy w 2020 roku. Ostatecznie dopiero dziś (21 sierpnia) ZDMiKP ogłasza przetarg na jej realizacje – jak podkreślano, opóźnienie wynikało m.in. z ze względu na konieczność uzyskania pozwoleń wodno-prawnych na podstawie zmienionych przepisów.

Inwestycje poprzedziły konsultacje społeczne, w których mieszkańcy mieli do wyboru dwa warianty realizacji przeprawy – budowę dwóch mostów w sąsiedztwie Kazimierza Wielkiego oraz budowę mostu drogowego przy Kazimierza Wielkiego, a tramwajowego pomiędzy Perłową a Bałtycką. Pomimo szerokiego poparcia dla drugiego wariantu (m.in. ze względu na nowe połączenie Kapuścisk i Bartodziejów dla pieszych i rowerzystów), urzędnicy zdecydowali się na wybór pierwszej propozycji. Sprzeciw wobec budowy połączenia na wysokości Perłowej wyrażali bowiem działkowcy, posiadający swoje ogrody na terenie między ulicą Toruńską a Brdą.

Przygotowany projekt budowy dwóch nowych mostów przy Kazimierza Wielkiego zakłada powstanie dwóch konstrukcji o długości około 240 metrów. – Jedna dedykowana będzie tramwajom. Torowisko znajdzie się między jezdniami (istniejącą oraz nowobudowaną) – wyjaśnia Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP. Inwestycja dla pojazdów szynowych ma lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z osiedlami położonymi na górnym tarasie Bydgoszczy (Kapuściskami, Wyżynam, Wzgórzem Wolności) i terenami inwestycyjnymi w rejonie dawnego Zachemu i w parku przemysłowym.

– Tramwaje zaoszczędzą około 6 minut. Rozwiązanie ułatwi też organizację ruchu tramwajowego na wypadek remontów torowisk na Toruńskiej i Fordońskiej lub w trakcie zdarzeń losowych (np. wypadek)

– przekonuje ZDMiKP. Częścią projektu jest też rozbudowa rozjazdów w rejonie skrzyżowania Toruńskiej z Perłową. Przy przebudowywanych skrzyżowaniach powstaną nowe przystanki tramwajowe z peronami dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych. Perony będą wyposażone w ekrany LCD z rozkładami jazdy. W ramach prac ich wykonawca zmodernizuje też torowisko wzdłuż ulicy Perłowej.

W przyszłym roku zaczną powstawać dwa nowe mosty przez Brdę. Rusza przetarg

Zobacz również:

Minusy Kolei Plus. Co torpeduje rozkwit bydgoskiej kolei?

Równie ważnym elementem inwestycji ma być budowa nowego mostu drogowego. Powstanie on po stronie wschodniej, bliżej budynków policji. – Znajdą się na nim dwa pasy ruchu. Obok powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Wraz z inwestycją przebudowane będą też skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z Fordońską oraz Toruńską. Wokół skrzyżowania z Fordońską – po stronie południowej i zachodniej – powstaną ścieżki rowerowe, umożliwiając bezpieczny przejazd na najważniejszych kierunkach. Projektant zaplanował też połączenie dróg rowerowych z jezdniami ulicy Fordońskiej – wyjaśnia Okoński. I dodaje, że docelowo główną arterią dla rowerzystów na osi wschód-zachód ma stać się trasa poprowadzona wzdłuż brzegu Brdy. Stąd między innymi w rejonie mostów powstanie nowy ciąg pieszo-rowerowy w kierunku rzeki.

Należy także dodać, że inwestycja w części drogowej obejmie również przebudowę ulic: Toruńskiej (ze skrzyżowaniami z Perłową, Spokojną, Łuczniczki), Perłowej (w rejonie skrzyżowania z Toruńską), Fordońskiej (skrzyżowanie z ulicą Kijowską) oraz odcinków ulic Iławskiej i Oliwskiej.

– Na budowę nowego połączenia tramwajowego pomiędzy ulicami Fordońską i Toruńską zdobyliśmy wysokie unijne dofinansowanie i opracowaliśmy niezbędną dokumentację. Teraz czekają nas prace budowlane – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w przyszłym roku. Potrwają one około 2,5 roku. – Przy wyborze najkorzystniejszej oferty kierować będziemy się ceną oraz terminem wykonania zadania (dodatkowe punkty za jego skrócenie do 26 miesięcy) – informuje ZDMiKP. Według wstępnych kosztorysów budowa mostu miała kosztować 80 milionów złotych – dziś, w obliczu wzrostu cen na rynku budowlanym, ta suma może wzrosnąć do ponad stu milionów. Część z tej kwoty pokryje jednak unijne dofinansowanie w wysokości 48 milionów złotych.

Co ważne, w trakcie przebudowy skrzyżowań Kazimierza Wielkiego z Toruńską i Fordońską oraz węzła tramwajowego Perłowa-Toruńska wykonawca robót będzie zobowiązany utrzymać ruch tramwajowy. W tym celu drogowcy zamierzają zakupione w 2015 roku (za 480 tysięcy złotych), ale dotychczas nigdy nie wykorzystywane rozjazdy nakładkowe. Jak wynika z odpowiedzi zastępcy prezydenta Mirosława Kozłowicza na niedawną interpelację radnego Szymona Roga, podczas budowy mostów mają one zostać użyte zarówno na skrzyżowaniu Kazimierza Wielkiego z Toruńską, jak i Fordońską.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments