Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Nieudane przetargi na przebudowę dworca Bydgoszcz Zachód. PKP planują kolejne postępowanie

Dodano: 12.10.2021 | 10:29

Na zdjęciu: Tak ma wyglądać zmodernizowany budynek dworca Bydgoszcz Zachód.

Fot. PKP

Zapowiadana przez PKP S.A. modernizacja dworca Bydgoszcz Zachód napotyka na przeszkody. Kolejarze musieli unieważnić już dwa przetargi na wykonanie prac budowlanych – do pierwszego nikt się nie zgłosił, a drugi miał błędy formalne. Ruch pasażerski w tym miejscu nie jest zbyt duży, jednak PKP broni inwestycji i zapowiada kolejną próbę poszukiwania wykonawcy.

Planowana od dłuższego czasu przebudowa dworca na trasie kolejowej z Bydgoszczy do Nakła i Piły miała rozpocząć się jesienią tego roku. W lipcu PKP S.A. rozpisały przetarg na wykonanie przebudowy budynku. W ramach prac zaplanowano renowację elewacji, wymianę drzwi i okien, przebudowę wejścia do dworca oraz modernizację wnętrz. Jak się jednak okazało, do postępowania nie zgłosiła się żadna firma.




Kolejowa spółka ogłosiła ponowny przetarg na przeprowadzenie inwestycji. Na początku października dowiedzieliśmy się jednak, że i to postępowanie musiało zostać unieważnione. Tym razem jednak nie z powodu braku chętnych, a popełnionych przez PKP błędów formalnych. Jak wyjaśnia Agnieszka Jurewicz z wydziału współpracy z mediami PKP S.A., przyczyną unieważnienia są zmiany prawne, wynikające z wejścia w życie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym.

Nieudane przetargi na przebudowę dworca Bydgoszcz Zachód. PKP planują kolejne postępowanie

Zobacz również:

Wizualizacje przebudowy dworca Bydgoszcz Zachód

Obecnie Dworzec Zachód, leżący w oddaleniu od kompleksu Biznes Parku (czyli bydgoskiej siedziby Atosa) czy zakładu Unilevera nie jest zbyt uczęszczany przez pasażerów. PKP Polskie Linie Kolejowe dopiero planują modernizację szlaku do Piły – w jej ramach projektanci przewidzieli budowę nowego przystanku o roboczej nazwie Bydgoszcz Grunwaldzka. Ma on powstać w rejonie ulic Grunwaldzkiej i Czarna Droga. Inwestycja na linii kolejowej nr 18 jest jednak przewidziana na okres po 2023 roku. 

PKP S.A. przekonuje jednak, że przebudowa dworca kolejowego Bydgoszcz Zachód jest elementem największego w historii Programu Inwestycji Dworcowych, dzięki któremu w latach 2016-2023 w całym kraju zmodernizowanych lub wybudowanych od podstaw zostanie łącznie prawie 200 obiektów.

Programem są objęte przede wszystkim dworce w mniejszych miejscowościach oraz dworce położone na terenie aglomeracji (jak Bydgoszcz Zachód). W programie inwestycyjnym na lata 2016-2023 znalazło się także kilka dworców położonych w dużych miastach, które nie zostały zmodernizowane we wcześniejszych latach – informuje Jurewicz. PKP nie odpowiedziały jednak na pytanie, czy przeprowadzono analizy, które uzasadniałyby wykonanie inwestycji; zwłaszcza przed zapowiadaną na najbliższe lata przebudową linii kolejowej.

Kolejarze informują, że pomimo fiaska dwóch postępowań w najbliższym czasie ogłoszą kolejne. – Z uwagi na znaczny wzrost cen surowców i materiałów budowlanych wykonawca dokumentacji projektowej opracowuje obecnie aktualizację kosztorysu inwestorskiego w oparciu o aktualne ceny i stawki. Niezwłocznie po uzyskaniu zaktualizowanych kosztorysów i niezbędnych zgód korporacyjnych planujemy ponowne uruchomienie postępowania – wyjaśnia przedstawicielka PKP.

CZYTAJ TAKŻE: Terminal przeładunkowy w Emilianowie może być „rzeczą wielką” dla Bydgoszczy i regionu. Relacja z I Forum Bursztynowego Szlaku