Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Fordońska ma być przyjazna rowerzystom. Za 12 miesięcy mamy poznać wizję ciągu pieszo-rowerowego

Dodano: 22.02.2022 | 19:55

Na zdjęciu: W ramach inwestycji - w uzgodnieniu z firmą ARD, planującą w pobliżu realizację parku handlowego z McDonaldem - przebudowane zostanie skrzyżowanie Fordońskiej z Brzechwy.

Fot. BB/archiwum

12 miesięcy ma zająć przygotowanie koncepcji modernizacji kolejnych odcinków ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Fordońskiej. ZDMiKP szuka obecnie wykonawcy zadania, w skład którego wejdzie również dostosowanie chodnika wzdłuż ulic Kasztelańskiej i Ametystowej do oczekiwań rowerzystów oraz przygotowanie trzech wizji realizacji budowy kluczowego elementu trasy, czyli kładki nad torami magistrali węglowej. 

Pierwsza część przebudowy ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Fordońskiej już trwa – od jesieni ubiegłego roku pracownicy firmy Strabag modernizują sześć odcinków trasy. Pierwszy znajduje się pomiędzy Kapliczną a Sochaczewską (na wysokości Siernieczka), drugi – za wiaduktem kolejowym do kładki przy Wiślanej, trzeci – na wysokości wieżowca dawnego Rometu, czwarty – na wysokości ulicy Łowickiej, piąty – pomiędzy ulicą Niewiteckiego a wjazdem na teren salonu Volkswagena, a ostatni – pomiędzy przystankiem Traktorzystów a skrzyżowaniem z ulicą Inflancką.

Dalsze plany przebudowy infrastruktury rowerowej wzdłuż Fordońskiej zakładają remont ciągu na odcinku od Inflanckiej aż do Brzechwy, przebudowę odcinka przy Wiślanej czy budowę kładki nad torami magistrali węglowej. Drogowcy zapowiadali, że na te zadania przygotowane zostaną koncepcje, a potem nastąpi ich realizacja w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. We wtorek, 22 lutego ZDMiKP rozpoczął poszukiwania wykonawcy koncepcji dla budowy infrastruktury pieszo-rowerowej przy ulicy Fordońskiej w Bydgoszczy wraz z budową kładki nad torami kolejowymi. Jednym z zadań projektantów będzie przeprowadzenie analizy wielokryteriowej i wskazanie optymalnej formy przeprawy nad magistralą węglową.

Fordońska ma być przyjazna rowerzystom. Co znajdzie się w koncepcji przebudowy ciągu pieszo-rowerowego?

Zakres inwestycji rozpoczyna się przy skrzyżowaniu Fordońskiej z Sochaczewską – w dokumentacji postępowania czytamy, że wraz z modernizacją ciągu pieszo-rowerowego (CPR) ma na nim powstać lewoskręt z kierunku Fordonu. Potem konieczna będzie modernizacja ciągu w stronę wiaduktu nad magistralą węglową i budową kładki (temu zagadnieniu poświęcamy osobne akapity w dalszej części tekstu). Na odcinku w rejonie przystanku Wiślana droga dla rowerów ma przebiegać za peronem przystankowym – możliwe są korekty lokalizacji przystanku, przeniesienie stojącego przy nim kiosku czy przebudowa ostatniego ciągu schodów kładki.

Fordońska ma być przyjazna rowerzystom. Za 12 miesięcy mamy poznać wizję ciągu pieszo-rowerowego

Zobacz również:

Zespół rowerowy tylko dla wybranych. Nowa formuła budzi kontrowersje

Na odcinku od Ikei do Black Red White ciąg ma dowiązywać do istniejącej i obecnie przebudowywanej infrastruktury. Przejścia w rejonie skrzyżowań Fordońskiej z Traktorzystów i Inflancką mają zostać uzupełnione o przejazdy rowerowe. Dalszy odcinek w kierunku Starego Fordonu będzie bazował na istniejącym ciągu pieszo-rowerowym. Najbardziej zaawansowane prace nastąpią na odcinku pomiędzy KFC a ulicą Brzechwy. Plany drogowców zakładają, że w tym miejscu konieczne jest zaprojektowanie nowego ciągu, a na wysokości bloków Fordońska 412-418 mają zostać wykonane ekrany akustyczne.

Wykonawca koncepcji musi też uwzględnić fakt, że fragmenty ulicy Fordońskiej będą przebudowywane w porozumieniu z inwestorami zewnętrznymi: deweloperami Lem-Bud (na terenie po cegielni realizuje on kompleks Panorama Wiślana) i Jakon (odpowiedzialnego za inwestycje Nowy Wyszogród), a także z firmą LP Trade, która buduje myjnię przy słodowni CrispMalt oraz spółką ARD, która przy skrzyżowaniu Fordońskiej i Brzechwy planuje realizację parku handlowego z restauracją McDonalds.

Nowością względem poprzednich zapowiedzi przebudowy infrastruktury wzdłuż Fordońskiej jest włączenie w koncepcję przebudowy chodników wzdłuż ulic Ametystowej i Kasztelańskiej na CPR. Ma ona łączyć się z infrastrukturą przy skrzyżowaniu Andersa-Kasztelańska i nowym ciągiem wzdłuż ulicy Andersa – obecnie trwa przetarg na jego budowę [CZYTAJ WIĘCEJ]. – Zadaniem projektanta jest również zaprojektowanie docelowej koncepcji poprowadzenia infrastruktury pieszo-rowerowej oraz przebudowy skrzyżowania ulicy Fordońskiej z Bydgoską, Ametystową oraz Flotylli Wiślanej – dodają drogowcy.

Fordońska do przebudowy. Jak będzie wyglądać kładka pieszo-rowerowa nad torami magistrali węglowej?

Kładka nad torami linii kolejowej 201 będzie najważniejszym, a zarazem najdroższym elementem inwestycji. Projektanci mają przygotować ZDMiKP trzy warianty jej budowy: mają one zawierać szacowane koszty, a także plusy i minusy danego rozwiązania. Ponadto, muszą też uzyskać warunki techniczne budowy przeprawy od PKP Polskie Linie Kolejowe.

W dokumentach drogowcy pokazali potencjalnym wykonawcom wytyczne odnośnie wariantów. Pierwszy zakłada budowę konstrukcji z prefabrykowanych belek strunobetonowych, drugi – konstrukcji stalowej lub kompozytowej, a trzeci – z wykorzystaniem mostu składanego, znajdującego się w posiadaniu ZDMiKP. W wypadku mostu składanego konieczna będzie inwentaryzacja obiektu, która – podobnie jak resztki tendrowni ze stacji Bydgoszcz Główna – jest przechowywany na składowisku zarządu dróg przy Witebskiej. Przeprawa dla pieszych i rowerzystów ma mieć szerokość od 3 do 4 metrów.

ZDMiKP czeka na propozycje wykonawców do 7 marca. Przy ocenie ofert weźmie on pod uwagę cenę oraz doświadczenie projektanta. Koncepcja przebudowy CPR wzdłuż Fordońskiej ma być gotowa za rok. – Głównym celem zamówienia jest opracowanie optymalnego rozwiązania dla budowy infrastruktury pieszo-rowerowej, w uzgodnieniu z miastem Bydgoszcz. Na realizację inwestycji planuje się pozyskanie dofinansowania ze funduszy unijnych – przekonują drogowcy.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Bulwary nad Brdą. Ratusz ogłasza przetarg na przebudowę zapowiadanego odcinka