Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Likwidacja szkodliwych substancji w regionie. Zadanie finansuje wojewódzki fundusz

Dodano: 04.03.2023 | 15:34

Na zdjęciu: Trwa likwidacja azbestu w gminie Sepólno Krajeńskie.

Fot. Archiwum

W regionie zostanie zlikwidowanych ponad 100 ton szkodliwych substancji. Zadanie jest finansowane z wojewódzkiego funduszu.

W tym roku w gminie Sępólno Krajeńskie zostanie zlikwidowanych ponad 160 ton azbestu. Samorząd otrzymał na to zadanie 68 tys. zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Likwidacja azbestu na terenie gminy jest prowadzona od kilku lat. Zinwentaryzowano aż 4312 ton tej substancji. Znajduje się on najczęściej w starych, eternitowych pokryciach dachowych i konieczne jest jego usuwanie ze względu na zagrożenie dla zdrowia i życia.

Utylizacja i rozbiórka azbestu jest prawem dopuszczona tylko dla wyspecjalizowanych firm. W związku z tym, gmina w trybie przetargu wyłoniła już taką firmę. Ma ona stosowne uprawnienia i może ten azbest zdjąć i zutylizować – mówi Burmistrz Sępólna Krajeńskiego, Waldemar Stupałkowski.

Właściciele posesji nie ponoszą kosztów za odebranie od nich azbestu. Gmina w całości opłaca proces demontażu i utylizacji eternitowych pokryć dachowych. Jedynym kosztem, jaki muszą ponieść właściciele, jest zakup i montaż nowego poszycia dachowego.

Mieszkańcy zainteresowani skorzystaniem z możliwości bezpłatnego demontażu i utylizacji mogą zgłaszać się do Urzędu Miasta w Sępólnie Krajeńskim. Tam zostaną wpisani na listę chętnych. Natomiast w tym roku będzie przeprowadzany demontaż azbestu na posesjach zgłoszonych w 2022 roku.

Milena Wyrąbkiewicz