Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

26 priorytetów Kujaw i Pomorza. Marszałek Całbecki przedstawił je parlamentarzystom

Dodano: 05.01.2024 | 19:26

Na zdjęciu: Pod deklaracją o dążeniu do realizacji 26 wyzwań podpisali się wszyscy parlamentarzyści obecni na spotkaniu.

Fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP

Droga Bydgoszcz-Toruń w standardzie ekspresówki i tramwaj metropolitalny Toruń-Bydgoszcz, cztery nowe mosty na Wiśle, napędzany wodorem transport publiczny i mała elektrownia atomowa we Włocławku, a także wielomilionowe inwestycje w służbie zdrowia są na przygotowanej w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim liście 26 potrzeb i wyzwań rozwojowych województwa, dla urzeczywistnienia których potrzebne jest systemowe wsparcie rządowe. O możliwościach realizacyjnych rozmawiał dziś (5 stycznia) z parlamentarzystami regionu marszałek Piotr Całbecki.

Lista jest długa, ale realna. Wszystkie umieszczone na niej cele są do osiągnięcia, wszystkie są istotne. Oprócz tych, które są na naszej mapie/deklaracji, pod którą podpiszą się wszyscy obecni na spotkaniu posłowie i senatorowie, mamy jeszcze kilka innych, o których będziemy rozmawiać. Najważniejsze pozostają wciąż szpitale, musimy kontynuować nasz wielki program modernizacji lecznic w naszym województwie – podkreślił marszałek Piotr Całbecki podczas spotkania z parlamentarzystami Kujaw i Pomorza, które odbyło 5 stycznia się w toruńskim Pałacu Dąmbskich.

Co znajdziemy na liście 26 potrzeb województwa kujawsko-pomorskiego? Jako pierwsze na liście są wymienione przez marszałka zadania związane ze zdrowiem: wysoki potencjał kluczowej infrastruktury medycznej na terenie województwa, oddłużenie szpitala w Grudziądzu (jest uznawany za najbardziej zadłużoną placówkę tego typu w Polsce) czy wzmocnienie potencjału leczniczego uzdrowisk Ciechocinek, Inowrocław oraz Wieniec-Zdrój. Na liście priorytetów jest również rozbudowa Filharmonii Pomorskiej – przypomnijmy, że pod koniec kadencji rząd PiS nie przyznał dofinansowania w trybie pozakonkursowym na realizację inwestycji. Ówczesny minister kultury Piotr Gliński w odpowiedzi na zarzuty Całbeckiego oznajmił, że projekt ma szanse wsparcia w normalnym konkursie, a pula pozakonkursowa ustalona przez UE wynosiła 400 mln zł, podczas gdy sam projekt rozbudowy filharmonii opiewa na 360 milionów. Urząd marszałkowski chce też ujęcia tężni w Ciechocinku wraz z warzelnią soli oraz okolicznymi parkami Tężniowym oraz Zdrojowym na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

W kwestii dróg najważniejsze zadania dla regionu to budowa S5 z Grudziądza do Ostródy, budowa trzech odcinków S10 (Bydgoszcz – Wyrzysk, Bydgoszcz – Toruń, Włocławek – granica województwa), budowa ekspresówki S15, przebudowa kujawsko-pomorskiego odcinka DK25 oraz przebudowę DK80 Bydgoszcz – Toruń do standardu dwujezdniowego. Zadanie ma być połączone z budową drugiego mostu Fordońskiego oraz rozbudową „osiemdziesiątki” do przekroju 2×2 na odcinku od granicy Bydgoszczy do węzła Czarnowo (planowanego połączenia z drogą nr 10 za pomocą mostu na Wiśle na wysokości Solca Kujawskiego. Poza dwoma przeprawami w rejonie Bydgoszczy, marszałek dąży też do realizacji konstrukcji na Wiśle w zachodniej części Torunia (byłby to trzeci most w tym mieście) oraz mostu we Włocławku, stanowiącego część nowego przebiegu S10.

Koleje duże i małe. Oto marszałkowskie wyzwania dotyczące transportu i logistyki

12. priorytetem jest budowa nowej linii kolei dużych prędkości, bazującej na przebiegu obecnej DK18 z Kutna do Piły. – Celem jest doprowadzenie do umieszczenia w planach realizacji nowej linii, w parametrach linii szybkich prędkości (350 km/h), biegnącej od linii CPK/Warszawa – Trójmiasto (w rejonie Włocławka) przez Włocławek, Toruń do Bydgoszczy. Linia ta może być przedłużona w kierunku Szczecina. Nowy odcinek od wyznaczanej linii CPK/Warszawa – Trójmiasto do Bydgoszczy to ok. 100 km – wyjaśnia samorząd województwa.

Kolejnymi kolejowymi marzeniami marszałka jest odtworzenie bądź wybudowanie tras kolejowych: Mąkowarsko – Sępólno Krajeńskie, Koronowo – Bydgoszcz, Unisław – Chełmno, Radziejów – Chełmce, Rypin – Kowalewo Pomorskie oraz Żnin – Szubin, a także połączenia Solca Kujawskiego z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym i portem lotniczym, które kończyłoby się wpięciem w linię kolejową nr 131 na wysokości Trzcińca. Urząd nadal wierzy także w wizję 50-kilometrowej trasy tramwajowej z Bydgoszczy do Torunia, który miałby biec równolegle do drogi krajowej nr 80. Wbrew zapowiedzi rezygnacji z działań na rzecz udrożnienia rzek, wśród wyzwań dla Kujaw i Pomorza wciąż znajduje się stworzenie warunków dla regularnej żeglugi śródlądowej na Wiśle.

Głównym celem projektów inwestycyjnych na Drodze Wodnej Dolnej Wisły jest stworzenie warunków żeglugowych dla transportu wodnego śródlądowego łączącego Port w Gdańsku z zapleczem lądowym (w tym z Węzłem Logistycznym Bydgoszcz) – czytamy w prezentacji marszałka Całbeckiego. W regionie miałby też powstać Centralny Port (nazywany też Parkiem)… Inwestycyjny. Według urzędników z Torunia, powinien on zostać ulokowany na północ od miasta, w miejscowości Dźwierzno. Przez nią przebiega autostrada A1.

Samorząd województwa początkowo nie spoglądał przychylnie na inicjatywę portu multimodalnego w Emilianowie, jednak dzięki silnemu lobby bydgoskich społeczników i polityków ta inwestycja jest teraz jednym z 26 priorytetów marszałka. – Realizacja idei Węzła Logistycznego Bydgoszcz to realizacja multimodalnej infrastruktury logistycznej. Projekt ma składać się z dwóch autonomicznych, ale integralnych, funkcjonujących w ramach jednego przedsięwzięcia, elementów: terminala kolejowo-drogowego na bazie stacji kolejowej Bydgoszcz Emilianowo i platformy multimodalnej (terminala rzeczno-drogowokolejowego) na pograniczu Bydgoszczy i gminy Solec Kujawski – czytamy w prezentacji. Dodajmy, że obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do realizacji inwestycji w Emilianowie, ale przeszkodą w działaniach są odwołania Bydgoskiego Forum Ekologicznego.

Uzupełnieniem powyższego priorytetu jest koncepcja budowy nabrzeża wiślanego w Solcu Kujawskim. Inwestycja miałaby być zlokalizowana na 760 km rzeki, w sąsiedztwie drogi wojewódzkiej nr 394. – Składać się będzie z umocnionego nabrzeża przeładunkowego o długości 150-200 m wraz z placem postojowym, manewrowym i magazynowym oraz urządzeniami do rozładunku i załadunku różnych grup towarowych. Przedsięwzięcie zostało uwzględnione w „Krajowym Programie Żeglugowym do 2030 roku” – wyjaśnia marszałek województwa.

Ostatnie sześć priorytetów jest dość zróżnicowane: jednym z ważniejszych jest ten z numerem 20, czyli budowa małej elektrowni atomowej we Włocławku. Jej realizację planuje spółka Orlen Synthos Green Energy. Ma to być reaktor SMR (Small Modular Reactor) o mocy około 300 MWe. Samorząd województwa wciąż liczy też na budowę stopnia wodnego w Siarzewie koło Ciechocinka; jednocześnie za jedną z kluczowych spraw uznaje kompleksowe uregulowanie gospodarki wodnej na obszarze Kujaw (realizacja projektu „Woda dla Kujaw – Żywność dla Polski”).

Dla Bydgoszczy ważnym wyzwaniem jest oczyszczenie terenów pozachemowskich z trujących odpadów po działalności przemysłu chemicznego. Marszałek nie wskazał jednak żadnego konkretnego planu; wspomina o konieczności kompleksowego rozpoznania zasięgu i skali zagrożeń środowiska oraz przeprowadzenia działań naprawczych (remediacji). Pozostałe cele to objęcie całego województwa specjalną strefą ekonomiczną, pilotażowy projekt rozwoju biogazowni rolniczych w województwie kujawsko-pomorskim, celem zwiększenia udziału biogazu (biometanu) w miksie odnawialnych źródeł energii i upowszechnienie technologii wodorowej w transporcie publicznym – nie tylko na kolei, ale też w autobusach.

Priorytety rozwojowe województwa kujawsko-pomorskiego – pełna lista

  1. Wysoki potencjał kluczowej infrastruktury medycznej na terenie województwa
  2. Oddłużenie Regionalnego Szpitala Specjalistycznego im. dr. Władysława Biegańskiego w Grudziądzu
  3. Wzmocnienie potencjału leczniczego uzdrowisk Ciechocinek, Inowrocław oraz Wieniec Zdrój
  4. Rozbudowa Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy
  5. Ujęcie tężni w Ciechocinku na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO
  6. Budowa drogi ekspresowej S5 Grudziądz – Ostróda
  7. Budowa drogi ekspresowej S10 (Bydgoszcz – Wyrzysk, Bydgoszcz – Toruń, Włocławek – Mazowsze)
  8. Budowa drogi ekspresowej S15
  9. Przebudowa drogi krajowej 25
  10. Przebudowa drogi krajowej 80
  11. Budowa nowych mostów na Wiśle (Fordon, Solec, Toruń, Włocławek)
  12. Budowa dodatkowej linii Kolei Dużych Prędkości zgodnej z interesem rozwojowym województwa
  13. Budowa nowych linii kolejowych o charakterze wewnątrzregionalnym
  14. Budowa linii kolejowej Solec Kujawski – Port Lotniczy – Trzciniec
  15. Tramwaj metropolitarny Bydgoszcz – Toruń
  16. Stworzenie warunków dla regularnego śródlądowego transportu wodnego na Wiśle
  17. Doprowadzenie do powstania Centralnego Parku Inwestycyjnego w Dźwierznie koło Torunia
  18. Węzeł Logistyczny Bydgoszcz (Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emillianowo oraz platforma multimodalna Bydgoszcz – Solec Kujawski)
  19. Nabrzeże przeładunkowe w Solcu Kujawskim
  20. Mała elektrownia atomowa we Włocławku
  21. Budowa stopnia wodnego Siarzewo
  22. Kompleksowe uregulowanie gospodarki wodnej na obszarze Kujaw (realizacja projektu „Woda dla Kujaw – Żywność dla Polski”)
  23. Remediacja terenu po zakładach chemicznych Zachem w Bydgoszczy
  24. Doprowadzenie do powstania Kujawsko-Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej
  25. Pilotaż biogazowni rolniczych na obszarach „zrównoważonych energetycznie”, celem zwiększenia udziału biogazu (biometanu) w miksie odnawialnych źródeł energii (niepokazane na mapie – dotyczy całego województwa)
  26. Transport publiczny zasilany wodorem (niepokazane na mapie – dotyczy całego województwa)

Parlamentarzyści z PO, PiS i Trzeciej Drogi u Całbeckiego. Kto reprezentował okręg bydgoski?

Mamy nowe rozdanie, nowych posłów i naszych ministrów w rządzie. Mam nadzieję, że będą wpierać nasze projekty – powiedział przed rozpoczęciem spotkania z posłami i senatorami marszałek Piotr Całbecki. Do Torunia przyjechali następujący reprezentacji okręgu bydgoskiego: posłowie Włodzisław Giziński, Iwona Karolewska, Iwona Kozłowska i senator Andrzej Kobiak (Koalicja Obywatelska), Norbert Pietrykowski z Trzeciej Drogi/Polski 2050 i Paweł Szrot (PiS). Ponadto w spotkaniu uczestniczyli też reprezentacji wschodniej części regionu: Anna Gembicka (PiS), Iwona Hartwich, Krystian Łuczak, Arkadiusz Myrcha, Tomasz Szymański i senator Tomasz Lenz (KO) oraz Marcin Skonieczka i Zbigniew Sosnowski (Trzecia Droga). Samorząd województwa reprezentowali poza Całbeckim również wicemarszałek Zbigniew Ostrowski oraz członkowie zarządu województwa Aneta Jędrzejewska i Sławomir Kopyść.

Jak informuje urząd marszałkowski, debata z parlamentarzystami dotyczyła przede wszystkim możliwości realizacyjnych wskazanych przedsięwzięć. – Senator Tomasz Lenz mówił, że ma podobną listę i mapę sprzed 18 lat – i wszystkie umieszczone na mniej projekty zostały zrealizowane. Poseł Zbigniew Sosnowski podkreślił, że wiele rzeczy można przeprowadzić pod warunkiem, że możliwe jest regionalne porozumienie ponad podziałami politycznymi. Krystian Łuczak mówił o zadowoleniem o umieszczeniu zrównoważonego rozwoju wśród priorytetów polityki samorządu województwa, a Arkadiusz Myrcha zapowiedział uruchomienie środków inwestycyjnych z Krajowego Planu Odbudowy – opisuje biuro prasowe urzędu.