26 priorytetów Kujaw i Pomorza. Marszałek Całbecki przedstawił je parlamentarzystom
Dodano: 05.01.2024 | 19:26Na zdjęciu: Pod deklaracją o dążeniu do realizacji 26 wyzwań podpisali się wszyscy parlamentarzyści obecni na spotkaniu.
Fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP
Droga Bydgoszcz-Toruń w standardzie ekspresówki i tramwaj metropolitalny Toruń-Bydgoszcz, cztery nowe mosty na Wiśle, napędzany wodorem transport publiczny i mała elektrownia atomowa we Włocławku, a także wielomilionowe inwestycje w służbie zdrowia są na przygotowanej w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim liście 26 potrzeb i wyzwań rozwojowych województwa, dla urzeczywistnienia których potrzebne jest systemowe wsparcie rządowe. O możliwościach realizacyjnych rozmawiał dziś (5 stycznia) z parlamentarzystami regionu marszałek Piotr Całbecki.
– Lista jest długa, ale realna. Wszystkie umieszczone na niej cele są do osiągnięcia, wszystkie są istotne. Oprócz tych, które są na naszej mapie/deklaracji, pod którą podpiszą się wszyscy obecni na spotkaniu posłowie i senatorowie, mamy jeszcze kilka innych, o których będziemy rozmawiać. Najważniejsze pozostają wciąż szpitale, musimy kontynuować nasz wielki program modernizacji lecznic w naszym województwie – podkreślił marszałek Piotr Całbecki podczas spotkania z parlamentarzystami Kujaw i Pomorza, które odbyło 5 stycznia się w toruńskim Pałacu Dąmbskich.
Co znajdziemy na liście 26 potrzeb województwa kujawsko-pomorskiego? Jako pierwsze na liście są wymienione przez marszałka zadania związane ze zdrowiem: wysoki potencjał kluczowej infrastruktury medycznej na terenie województwa, oddłużenie szpitala w Grudziądzu (jest uznawany za najbardziej zadłużoną placówkę tego typu w Polsce) czy wzmocnienie potencjału leczniczego uzdrowisk Ciechocinek, Inowrocław oraz Wieniec-Zdrój. Na liście priorytetów jest również rozbudowa Filharmonii Pomorskiej – przypomnijmy, że pod koniec kadencji rząd PiS nie przyznał dofinansowania w trybie pozakonkursowym na realizację inwestycji. Ówczesny minister kultury Piotr Gliński w odpowiedzi na zarzuty Całbeckiego oznajmił, że projekt ma szanse wsparcia w normalnym konkursie, a pula pozakonkursowa ustalona przez UE wynosiła 400 mln zł, podczas gdy sam projekt rozbudowy filharmonii opiewa na 360 milionów. Urząd marszałkowski chce też ujęcia tężni w Ciechocinku wraz z warzelnią soli oraz okolicznymi parkami Tężniowym oraz Zdrojowym na liście światowego dziedzictwa UNESCO.
W kwestii dróg najważniejsze zadania dla regionu to budowa S5 z Grudziądza do Ostródy, budowa trzech odcinków S10 (Bydgoszcz – Wyrzysk, Bydgoszcz – Toruń, Włocławek – granica województwa), budowa ekspresówki S15, przebudowa kujawsko-pomorskiego odcinka DK25 oraz przebudowę DK80 Bydgoszcz – Toruń do standardu dwujezdniowego. Zadanie ma być połączone z budową drugiego mostu Fordońskiego oraz rozbudową „osiemdziesiątki” do przekroju 2×2 na odcinku od granicy Bydgoszczy do węzła Czarnowo (planowanego połączenia z drogą nr 10 za pomocą mostu na Wiśle na wysokości Solca Kujawskiego. Poza dwoma przeprawami w rejonie Bydgoszczy, marszałek dąży też do realizacji konstrukcji na Wiśle w zachodniej części Torunia (byłby to trzeci most w tym mieście) oraz mostu we Włocławku, stanowiącego część nowego przebiegu S10.
Koleje duże i małe. Oto marszałkowskie wyzwania dotyczące transportu i logistyki
12. priorytetem jest budowa nowej linii kolei dużych prędkości, bazującej na przebiegu obecnej DK18 z Kutna do Piły. – Celem jest doprowadzenie do umieszczenia w planach realizacji nowej linii, w parametrach linii szybkich prędkości (350 km/h), biegnącej od linii CPK/Warszawa – Trójmiasto (w rejonie Włocławka) przez Włocławek, Toruń do Bydgoszczy. Linia ta może być przedłużona w kierunku Szczecina. Nowy odcinek od wyznaczanej linii CPK/Warszawa – Trójmiasto do Bydgoszczy to ok. 100 km – wyjaśnia samorząd województwa.
Kolejnymi kolejowymi marzeniami marszałka jest odtworzenie bądź wybudowanie tras kolejowych: Mąkowarsko – Sępólno Krajeńskie, Koronowo – Bydgoszcz, Unisław – Chełmno, Radziejów – Chełmce, Rypin – Kowalewo Pomorskie oraz Żnin – Szubin, a także połączenia Solca Kujawskiego z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym i portem lotniczym, które kończyłoby się wpięciem w linię kolejową nr 131 na wysokości Trzcińca. Urząd nadal wierzy także w wizję 50-kilometrowej trasy tramwajowej z Bydgoszczy do Torunia, który miałby biec równolegle do drogi krajowej nr 80. Wbrew zapowiedzi rezygnacji z działań na rzecz udrożnienia rzek, wśród wyzwań dla Kujaw i Pomorza wciąż znajduje się stworzenie warunków dla regularnej żeglugi śródlądowej na Wiśle.
– Głównym celem projektów inwestycyjnych na Drodze Wodnej Dolnej Wisły jest stworzenie warunków żeglugowych dla transportu wodnego śródlądowego łączącego Port w Gdańsku z zapleczem lądowym (w tym z Węzłem Logistycznym Bydgoszcz) – czytamy w prezentacji marszałka Całbeckiego. W regionie miałby też powstać Centralny Port (nazywany też Parkiem)… Inwestycyjny. Według urzędników z Torunia, powinien on zostać ulokowany na północ od miasta, w miejscowości Dźwierzno. Przez nią przebiega autostrada A1.
Samorząd województwa początkowo nie spoglądał przychylnie na inicjatywę portu multimodalnego w Emilianowie, jednak dzięki silnemu lobby bydgoskich społeczników i polityków ta inwestycja jest teraz jednym z 26 priorytetów marszałka. – Realizacja idei Węzła Logistycznego Bydgoszcz to realizacja multimodalnej infrastruktury logistycznej. Projekt ma składać się z dwóch autonomicznych, ale integralnych, funkcjonujących w ramach jednego przedsięwzięcia, elementów: terminala kolejowo-drogowego na bazie stacji kolejowej Bydgoszcz Emilianowo i platformy multimodalnej (terminala rzeczno-drogowokolejowego) na pograniczu Bydgoszczy i gminy Solec Kujawski – czytamy w prezentacji. Dodajmy, że obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do realizacji inwestycji w Emilianowie, ale przeszkodą w działaniach są odwołania Bydgoskiego Forum Ekologicznego.
Uzupełnieniem powyższego priorytetu jest koncepcja budowy nabrzeża wiślanego w Solcu Kujawskim. Inwestycja miałaby być zlokalizowana na 760 km rzeki, w sąsiedztwie drogi wojewódzkiej nr 394. – Składać się będzie z umocnionego nabrzeża przeładunkowego o długości 150-200 m wraz z placem postojowym, manewrowym i magazynowym oraz urządzeniami do rozładunku i załadunku różnych grup towarowych. Przedsięwzięcie zostało uwzględnione w „Krajowym Programie Żeglugowym do 2030 roku” – wyjaśnia marszałek województwa.
Ostatnie sześć priorytetów jest dość zróżnicowane: jednym z ważniejszych jest ten z numerem 20, czyli budowa małej elektrowni atomowej we Włocławku. Jej realizację planuje spółka Orlen Synthos Green Energy. Ma to być reaktor SMR (Small Modular Reactor) o mocy około 300 MWe. Samorząd województwa wciąż liczy też na budowę stopnia wodnego w Siarzewie koło Ciechocinka; jednocześnie za jedną z kluczowych spraw uznaje kompleksowe uregulowanie gospodarki wodnej na obszarze Kujaw (realizacja projektu „Woda dla Kujaw – Żywność dla Polski”).
Dla Bydgoszczy ważnym wyzwaniem jest oczyszczenie terenów pozachemowskich z trujących odpadów po działalności przemysłu chemicznego. Marszałek nie wskazał jednak żadnego konkretnego planu; wspomina o konieczności kompleksowego rozpoznania zasięgu i skali zagrożeń środowiska oraz przeprowadzenia działań naprawczych (remediacji). Pozostałe cele to objęcie całego województwa specjalną strefą ekonomiczną, pilotażowy projekt rozwoju biogazowni rolniczych w województwie kujawsko-pomorskim, celem zwiększenia udziału biogazu (biometanu) w miksie odnawialnych źródeł energii i upowszechnienie technologii wodorowej w transporcie publicznym – nie tylko na kolei, ale też w autobusach.
Priorytety rozwojowe województwa kujawsko-pomorskiego – pełna lista
- Wysoki potencjał kluczowej infrastruktury medycznej na terenie województwa
- Oddłużenie Regionalnego Szpitala Specjalistycznego im. dr. Władysława Biegańskiego w Grudziądzu
- Wzmocnienie potencjału leczniczego uzdrowisk Ciechocinek, Inowrocław oraz Wieniec Zdrój
- Rozbudowa Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy
- Ujęcie tężni w Ciechocinku na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO
- Budowa drogi ekspresowej S5 Grudziądz – Ostróda
- Budowa drogi ekspresowej S10 (Bydgoszcz – Wyrzysk, Bydgoszcz – Toruń, Włocławek – Mazowsze)
- Budowa drogi ekspresowej S15
- Przebudowa drogi krajowej 25
- Przebudowa drogi krajowej 80
- Budowa nowych mostów na Wiśle (Fordon, Solec, Toruń, Włocławek)
- Budowa dodatkowej linii Kolei Dużych Prędkości zgodnej z interesem rozwojowym województwa
- Budowa nowych linii kolejowych o charakterze wewnątrzregionalnym
- Budowa linii kolejowej Solec Kujawski – Port Lotniczy – Trzciniec
- Tramwaj metropolitarny Bydgoszcz – Toruń
- Stworzenie warunków dla regularnego śródlądowego transportu wodnego na Wiśle
- Doprowadzenie do powstania Centralnego Parku Inwestycyjnego w Dźwierznie koło Torunia
- Węzeł Logistyczny Bydgoszcz (Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emillianowo oraz platforma multimodalna Bydgoszcz – Solec Kujawski)
- Nabrzeże przeładunkowe w Solcu Kujawskim
- Mała elektrownia atomowa we Włocławku
- Budowa stopnia wodnego Siarzewo
- Kompleksowe uregulowanie gospodarki wodnej na obszarze Kujaw (realizacja projektu „Woda dla Kujaw – Żywność dla Polski”)
- Remediacja terenu po zakładach chemicznych Zachem w Bydgoszczy
- Doprowadzenie do powstania Kujawsko-Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej
- Pilotaż biogazowni rolniczych na obszarach „zrównoważonych energetycznie”, celem zwiększenia udziału biogazu (biometanu) w miksie odnawialnych źródeł energii (niepokazane na mapie – dotyczy całego województwa)
- Transport publiczny zasilany wodorem (niepokazane na mapie – dotyczy całego województwa)
Parlamentarzyści z PO, PiS i Trzeciej Drogi u Całbeckiego. Kto reprezentował okręg bydgoski?
– Mamy nowe rozdanie, nowych posłów i naszych ministrów w rządzie. Mam nadzieję, że będą wpierać nasze projekty – powiedział przed rozpoczęciem spotkania z posłami i senatorami marszałek Piotr Całbecki. Do Torunia przyjechali następujący reprezentacji okręgu bydgoskiego: posłowie Włodzisław Giziński, Iwona Karolewska, Iwona Kozłowska i senator Andrzej Kobiak (Koalicja Obywatelska), Norbert Pietrykowski z Trzeciej Drogi/Polski 2050 i Paweł Szrot (PiS). Ponadto w spotkaniu uczestniczyli też reprezentacji wschodniej części regionu: Anna Gembicka (PiS), Iwona Hartwich, Krystian Łuczak, Arkadiusz Myrcha, Tomasz Szymański i senator Tomasz Lenz (KO) oraz Marcin Skonieczka i Zbigniew Sosnowski (Trzecia Droga). Samorząd województwa reprezentowali poza Całbeckim również wicemarszałek Zbigniew Ostrowski oraz członkowie zarządu województwa Aneta Jędrzejewska i Sławomir Kopyść.
Jak informuje urząd marszałkowski, debata z parlamentarzystami dotyczyła przede wszystkim możliwości realizacyjnych wskazanych przedsięwzięć. – Senator Tomasz Lenz mówił, że ma podobną listę i mapę sprzed 18 lat – i wszystkie umieszczone na mniej projekty zostały zrealizowane. Poseł Zbigniew Sosnowski podkreślił, że wiele rzeczy można przeprowadzić pod warunkiem, że możliwe jest regionalne porozumienie ponad podziałami politycznymi. Krystian Łuczak mówił o zadowoleniem o umieszczeniu zrównoważonego rozwoju wśród priorytetów polityki samorządu województwa, a Arkadiusz Myrcha zapowiedział uruchomienie środków inwestycyjnych z Krajowego Planu Odbudowy – opisuje biuro prasowe urzędu.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024