Budowa turbo-ronda spowoduje zmiany na Szubińskiej. Droga na Miedzyń będzie zamknięta
Dodano: 19.07.2019 | 21:45Na zdjęciu: Budowa ronda turbinowego w ciągu ulicy Szubińskiej rozpoczęła się w czerwcu tego roku.
Fot. JS
Między Bydgoszczą a Białymi Błotami trwa budowa ronda turbinowego. By wykonać docelowy kształt skrzyżowania Szubińskiej z drogą do Trzcińca i aleją Ofiar Hitleryzmu, konieczne są zmiany w organizacji ruchu. Te nastąpią we wtorek, 23 lipca.
Budowa ronda turbinowego to długo oczekiwana inwestycja. Przygotowania do budowy rozwiązania rodem z Holandii trwały od kilku lat. W 2018 roku mieszkańcy gminy Białe Błota mogli zauważyć rozpoczęcie przygotowań do budowy – wokół obecnego skrzyżowania Szubińskiej z Ofiar Hitleryzmu wycięto drzewa, a firma Kobylarnia wykonała wspomnianą wyżej przebudowę fragmentu drogi prowadzącej do Trzcińca. Przed wyborami samorządowymi władze województwa podpisały porozumienie z gminą Białe Błota dotyczące finansowania inwestycji.
Wiosną tego roku Zarząd Dróg Wojewódzkich (po uprzednim zwiększeniu budżetu przez samorząd województwa) rozstrzygnął przetarg na wykonawcę inwestycji. Została nim firma Kobylarnia, która wyceniła prace na 18,6 miliona złotych – gmina Białe Błota finansuje realizacje nowego odcinka alei Ofiar Hitleryzmu. Pierwsze roboty przy Szubińskiej rozpoczęły się jeszcze w czerwcu i polegały na usunięciu korzeni drzew i przygotowaniu terenu pod budowę nowych jezdni oraz ronda.
W związku z przystąpieniem przez pracowników Kobylarni do kolejnego etapu prac, 23 lipca (wtorek) w rejonie skrzyżowania Szubińskiej i drogi powiatowej do Trzcińca nastąpią spore zmiany w organizacji ruchu. Jak podaje Zarząd Dróg Wojewódzkich, ruch pomiędzy Bydgoszczą a Białymi Błotami w obu kierunkach będzie odbywał się bez przeszkód. Większe zmiany dotyczyć będą kierowców, którzy chcieliby skręcić w kierunku Trzcińca albo Miedzynia. Oto szczegóły:
- Aleja Ofiar Hitleryzmu (gminna droga łącząca drogę wojewódzką z bydgoskim osiedlem Miedzyń) zostanie zamknięta. Objazd będzie wytyczony ulicami Nakielską, Kruszwicką i Szubińską znajdującymi się na terenie Bydgoszczy. W drodze do węzła Białe Błota można też korzystać z trasy przez Lisi Ogon.
- Zamknięta zostanie możliwość wjazdu z ulicy Szubińskiej (DW 223) w kierunku Trzcińca. Zachowana zostanie jedynie możliwość wyjazdu z drogi powiatowej od strony Trzcińca do Bydgoszczy. Z zakazu wyłączone będą pojazdy budowy oraz komunikacji publicznej. Kierowcy jadący z Bydgoszczy w kierunku Trzcińca będą kierowani na węzeł Białe Błota, drogę serwisową wzdłuż obwodnicy i miejscowość Ciele.
ZDW informuje, że wprowadzona w przyszłym tygodniu organizacja ruchu będzie obowiązywać przez najbliższe pół roku. Następnie wykonawca przełoży ruch na nową południową jezdnię drogi wojewódzkiej i przeniesie główny front robót na północną stronę modernizowanego skrzyżowania. – Ze względu na duże natężenia ruchu i duży zakres zmian w organizacji ruchu prosimy kierowców o zachowanie w tym miejscu szczególnej ostrożności. Warto zapoznać się z przebiegiem objazdów i zarezerwować na okres budowy więcej czasu na przejazd tą trasą. Na bieżąco będziemy monitorować sytuację na drodze – zapewniają drogowcy.
Czym jest rondo turbinowe?
Jest to rodzaj ronda, na którym nie przecinają się szlaki pasów: wewnętrznego i zewnętrznego. Kierowca już przed wjazdem na nie musi – dzięki umiejscowionym przed rondem znakom – zdecydować, w którą odnogę skrzyżowania chce wjechać. Pierwsze tego typu rondo powstało pod koniec lat 90. ubiegłego wieku na terenie Holandii.
Projekt ronda na drodze wojewódzkiej nr 223 zakłada wytyczenie dwóch pasów przeznaczonych m.in. do jazdy na wprost na najbardziej obciążonym kierunku Bydgoszcz-Białe Błota. Zaprojektowano również łącznicę pozwalającą na pominięcie wjazdu na rondo kierowcom skręcającym z Bydgoszczy w prawo w kierunku osiedla Miedzyń. Poza tym dobudowane zostaną chodniki i ścieżka rowerowa. Wokół ronda od strony północnej, zachodniej i południowej zaplanowano przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów.