Bydgoszcz
8C
Słonecznie
75% wilgotność
Wiatr: 2km/h NE
H 8 • L 8
18C
Czw
13C
Pt
16C
Sob
14C
Nd
21C
Pon
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczPolitykaCałbecki odpowiada Lewicy: „PLK nie udało się wykorzystać środków”
Piotr Całbecki_ marszałek województwa kujawsko-pomorskiego_ SF (3)
03.03.2020 | 17:59

Całbecki odpowiada Lewicy: „PLK nie udało się wykorzystać środków”

Na zdjęciu: Marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki.

Fot. Szymon Fiałkowski

Marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki skomentował wtorkową konferencję bydgoskich działaczy Lewicy w sprawie połączeń kolejowych. – PKP PLK nie udało się wykorzystać wszystkich zaplanowanych na ten cel środków, i dlatego zmuszeni byliśmy dokonać przesunięcia 15 milionów euro – odpowiedział na zarzuty dotyczące zmian w finansowaniu inwestycji kolejowych.

We wtorkowe przedpołudnie dwaj działacze Lewicy – Rafał Wąsowicz i Michał Wysocki – zorganizowali konferencję prasową na terenie bydgoskiego dworca głównego. Podczas niej krytycznie odnieśli się do ostatnich działań samorządu województwa – przede wszystkim przesunięcia 15 milionów euro (ok. 80 milionów złotych) z funduszów europejskich przeznaczonych na rozwój kolei na budowę dróg. – Niestety wciąż popełniamy błędy, które zdarzały się naszym sąsiadom – zauważył Wąsowicz.

Zobacz również:

Lewica krytykuje Całbeckiego

Zdaniem działaczy, pieniądze przeznaczone przez marszałka województwa na budowę dróg wystarczyłyby np. na remont linii z Koronowa do Tucholi czy modernizację linii z Bydgoszczy do Chełmży – jedynej, jak powiedział przedstawiciel Lewicy, trasy kolejowej reaktywowanej w okresie rządów Całbeckiego. – Marszałek nie chce natomiast przywrócić ruchu na linii 356, ponieważ uważa, że mieszkańcy będą jeździć do Poznania – podkreślił Wąsowicz.

Całbecki odniósł się do konferencji prasowej bydgoskiej lewicy. We wtorkowe popołudnie urząd marszałkowski przesłał mediom jego komentarz do słów Wąsowicza i Wysockiego. W oświadczeniu marszałek przyznaje, że to spółka PKP PLK jest beneficjentem środków unijnych (zarówno krajowych jak i regionalnych) na realizację inwestycji w infrastrukturę kolejową. – W naszym województwie spółce nie udało się zrealizować części zaplanowanych inwestycji – nad czym ubolewamy.  W realizacji obecnie jest drugi etap prac na linii 207 na odcinku Chełmża – Toruń Wschodni – stwierdził.

Według Całbeckiego, z uwagi na to, że PKP PLK nie udało się wykorzystać wszystkich zaplanowanych na ten cel środków, samorząd województwa był „zmuszony”  dokonać przesunięcia 15 milionów euro, z zaplanowanej kwoty 50 milionów euro, na inne cele. Marszałek zapewnia jednak, że decyzja została podjęta za zgodą Komisji Europejskiej.

– Jednocześnie w porozumieniu z PKP PLK uzgodniliśmy, że przeznaczymy środki z tej puli na prace projektowe czterech inwestycji kolejowych, aby nie powtórzyła się podobna sytuacja – komentuje Całbecki. Pieniądze mają zatem trafić na dokumentację przedprojektową i projektową –  finansowaną jeszcze z puli Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2013 – 2020 – na następujące rewitalizacje linii kolejowych:

  • 356 – na odcinku Kcynia – granica województwa
  • 208 – na odcinku granica województwa – Tuchola – Brodnica (inwestycja uwzględnia elektryfikację trzech odcinków, wraz z linią 33 na odcinku Brodnica – Brodnica Południe)
  • 207 na odcinku Grudziądz – granica województwa

W komunikacie marszałka zawarto też informację o przeznaczeniu środków na zaprojektowanie budowy linii kolejowej Trzciniec – Port Lotniczy – Solec Kujawski. O tej inwestycji mówi się już od wielu lat, jednak dopiero od niedawna coraz śmielej forsuje się wariant, aby kolej nie kończyła się tylko na lotnisku, a została wydłużona przez tereny Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego aż do linii kolejowej nr 18 w rejonie Solca Kujawskiego. Stowarzyszenie Samorządna Bydgoszcz proponuje, aby wpisać budowę tej inwestycji w konsultowany obecnie program kolejowy CPK.


CZYTAJ WIĘCEJ: Trwają konsultacje CPK. Czy Bydgoszcz wywalczy kolej przez lotnisko?


Warto dodać, że temat budowy kolei przez lotnisko niedawno poruszali radni Jarosław Wenderlich i Paweł Bokiej, którzy złożyli projekt poprawki do budżetu miasta na 2020 roku. Przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości chcieli przeznaczenia 750 tysięcy złotych na przygotowanie (wraz z Województwem Kujawsko-Pomorskim) dokumentacji koncepcyjnej dla budowy linii kolejowej w relacji Solec Kujawski – Port Lotniczy Bydgoszcz – Trzciniec. Poprawka radnych została odrzucona.

– Propozycja budowy linii kolejowej Trzciniec – Port Lotniczy – Solec Kujawski, ze względu na bardzo duże nakłady finansowe konieczne do jej realizacji, nie mogła niestety być niestety uwzględniona w obecnej perspektywie finansowej, przynajmniej na poziomie regionalnym. Zarząd województwa zaproponował, aby zarówno dokumentacja, jak i samo przeprowadzenie inwestycji zostały sfinansowane ze środków, jakimi dysponuje centralna administracja rządowa – odpowiedział Całbecki w reakcji na niedawny apel bydgoskiej rady miasta, dotyczący inwestycji w kolej w zachodniej części województwa.

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
JanJan Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Jan
Gość
Jan

Pan Marszałek mija się z prawdą. Wychodzi na to, że jednak Lewica ma rację. O tym jak było na prawdę ( i o tym mówili przedstawiciele Lewicy ) mówi o tym w drugiej części Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel w Rozmowie Dnia TVP Bydgoszcz – https://youtu.be/OINJ7HHTM0Y

Jan
Gość
Jan

Zgadzam się z poprzednim uczestnikiem dyskusji. To są działania sabotażowe Marszałka Województwa pana Całbeckiego, który celowo nie dostrzega potencjału kolejowego Bydgoszczy i go wręcz dezawuuje w ramach województwa, przykładając toruńską miarę potrzeb inwestycyjnych w planach województwa. A przyczyna jest prosta. Toruń faktycznie nie jest tak ważnym węzłem kolejowym w Polsce jak Bydgoszcz, ma blisko 2 razy mniejsze potrzeby w zakresie nakładów na kolej, więc jako decydent w sprawie planów rozwoju tego środka transportu w województwie- nie będzie dokładał się do rozwoju kolei w okolicach i dla Bydgoszczy z lokalnych środków. Dlatego nasze województwo jako jedyne w kraju „tnie” środki na… Czytaj więcej »

Powiązane treści