Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Na DK25 będzie się działo. GDDKiA prezentuje raport z trwających i planowanych inwestycji

Dodano: 20.08.2023 | 18:14

Na zdjęciu: Rozbudowa DK62 w Kruszwicy (stan na sierpień 2023).

Fot. GDDKiA

Na kujawsko-pomorskich odcinkach dróg krajowych realizowanych jest kilka inwestycji. W najbliższych latach rozpoczną się kolejne duże projekty – w tym rozbudowa DK25 od Tryszczyna do okolic Sępólna Krajeńskiego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła raport z przebiegu trwających i planowanych zadań.

W sierpniowym podsumowaniu GDDKiA wymienia inwestycje, które są obecnie realizowane na drogach krajowych – wyłączone z nich są zadania z rządowych programów, takie jak budowa S10 czy program budowy 100 obwodnic. Co dzieje się na kujawsko-pomorskich drogach krajowych?

Przebudowa DK91 Terespol – Stolno

Prace między Świeciem a Chełmnem obejmują 6,5 km drogi krajowej nr 91 – konkretnie są prowadzone od skrzyżowania z ulicą Chełmińską w Świeciu (gdzie jesienią 2020 roku zakończyła się budowa estakady w Przechowie), a kończą się w okolicy skrzyżowania DK91 z drogą wojewódzką nr 550. Z zakresu prac wyłączony jest most przez Wisłę, którego remont prowadzony jest w ramach oddzielnego zadania. Przebudowa „91” obejmuje modernizację skrzyżowań, poszerzenie i wzmocnienie drogi krajowej oraz wykonanie ciągów pieszych i rowerowych. Pojawi się też dodatkowy pas ruchu do wyprzedzania (2+1).

Prace w terenie zaczęły się latem 2022 roku od oczyszczenia i zabezpieczenia terenu oraz niezbędnych rozbiórek. Z uwagi na konieczność rozwiązania problemów dotyczących podłoża gruntowego, wymagane stało się wprowadzenie zmian w pierwotnie przyjętych rozwiązaniach technologicznych. Do tej pory wykonano około 1/3 prac. Rozbudowa odbywa się w istniejącym pasie drogowym, stąd ruch miejscami jest prowadzony wahadłowo lub zwężeniem jezdni na zasadach czasowej zmiany jego organizacji – przekazuje Generalna Dyrekcja. Wykonawcą zadania jest konsorcjum Kobylarnia (lider) – Mirbud; koszt to niemal 70 milionów złotych.

Kończy się modernizacja DK62 w rejonie Strzelna i Kruszwicy

W południowej części województwa trwa przebudowa DK62. Na odcinku ze Strzelna do Kobylnik koło Kruszwicy realizuje ją spółka Transpol Lider, a prace w Kruszwicy prowadzi Inodrog. W przypadku pierwszej części zadania zaawansowanie robót sięga 75% – wykonano korektę niwelety drogi, łuków, przebudowę skrzyżowań. Obecnie pracownicy Transpolu kontynuują roboty bitumiczne. Odnowiony odcinek DK62 między Strzelnem a Kruszwicą powinien być gotowy jeszcze w 2023 roku, podobnie jak ten w Kruszwicy.


CZYTAJ RÓWNIEŻ: S10 Bydgoszcz – Toruń. Jest wniosek o „pozwolenie na budowę” dla kolejnego odcinka


Zadanie obejmuje budowę dwóch nowych rond, przebudowę chodników, budowę ciągów pieszo-rowerowych, przebudowę zatok autobusowych, nowe odwodnienie i oświetlenie drogi. Powstanie też kładka przy ul. Tadeusza Kościuszki. Prace w terenie rozpoczęły się wiosną po wprowadzeniu czasowej zmiany organizacji ruchu i obecnie koncentrują się na moście oraz ul. Kościuszki, gdzie powstaje pierwsze rondo. Aktualne zaawansowanie robót wynosi 40% – zaznaczają drogowcy.

Trwa budowa ciągu pieszo-rowerowego Brzoza – Nowa Wieś Wielka. Są też remonty odcinków dróg krajowych

W maju GDDKiA podpisała umowę z firmą Strabag na budowę nowego ciągu pieszo-rowerowego przy drodze krajowej nr 25 na odcinku Brzoza – Nowa Wieś Wielka. Nowa trasa dla pieszych i rowerzystów będzie miała długość sześciu kilometrów. Zadanie obejmuje również m.in. przebudowę zjazdów, kanalizacji, budowę ścian oporowych, regulację i umocnienie skarp, a także budowę dwóch obiektów mostowych. – Obecnie trwają prace ziemne. Zaawansowanie robót wynosi 10% – oznajmia dyrekcja. Ciąg ma zostać oddany do użytku w listopadzie tego roku.

Równocześnie GDDKiA prowadzi też ważne remonty – dla bydgoszczan i torunian istotne są prace na „osiemdziesiątce” w Przysieku i Górsku. Trwa też przebudowa trzechy mosty, tj.: na Wiśle w Chełmnie w ciągu DK91; na Orli w ciągu DK10 na granicy woj. wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego oraz na Mieni w Lipnie w ciągu DK67. Łączna wartość tych zadań to 12,6 mln zł, więcej. Rozpoczął się także remont DK80 w m. Przysiek i Górsk niedaleko Torunia. Koszt robót to niemal 13 mln zł.

Planowane inwestycje GDDKiA na drogach w województwie kujawsko-pomorskim

Bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji zaprezentował aktualny stan przygotowań zadań na sieci, których realizacja jest planowana na najbliższe lata. To m.in. rozbudowa skrzyżowania na DK55 w miejscowości Mokre pod Grudziądzem (powstanie tam rondo, aktualnie trwa badanie i ocena ofert złożonych w przetargu na projekt i budowę) czy rozbudowa DK15 w Brodnicy (trwa przygotowanie dokumentacji do przetargu).

Dla mieszkańców Bydgoszczy i Koronowa najbardziej interesujące są plany rozbudowy DK25. GDDKiA planuje dwie inwestycje na odcinku Bydgoszcz – Koszalin: pierwsza obejmie odcinek Mąkowarsko – Tryszczyn, a druga Obodowo – Mąkowarsko. W przypadku rozbudowy „dwudziestki piątki” od węzła S5 do Mąkowarska, droga zostanie częściowo poprowadzona nowym śladem.

Zadanie podzielone jest na pięć odcinków. W ubiegłym roku minister infrastruktury zatwierdził programy inwestycji wszystkich odcinków: Mąkowarsko – Buszkowo, Buszkowo, Buszkowo – Koronowo, Koronowo – Stopka i Stopka – Tryszczyn – przekazuje bydgoski oddział GDDKiA, który rozpoczął już przetargi na opracowanie niezbędnej dokumentacji projektowej. Pod koniec grudnia podpisano umowę na opracowanie dokumentacji i nadzór nad realizacją rozbudowy w Buszkowie. Jej wartość to 3,5 mln zł. – Czas na realizację zadania to 32 miesiące – zaznaczają drogowcy. Wiosną zawarto natomiast kontrakt na projekt odcinków Buszkowo – Koronowo (zwycięska oferta wyniosła 1,9 mln zł) i Koronowo – Stopka (umowa na kwotę 2,9 mln zł). – Prace koncepcyjne postępują zgodnie z planem – zapewnia GDDKiA.

Aktualnie trwa analiza ofert w postępowaniach na wykonanie dokumentacji dla odcinków Stopka – Tryszczyn (złożono siedem propozycji w przedziale 2,1 do 6,5 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 4 mln zł) i  Mąkowarsko – Buszkowo (siedmiu potencjalnych wykonawców zaproponowało od 1,3 do 2,4 mln zł za wykonanie zadania). Drogowcy podkreślają, że prace na DK25 – w zależności od odcinka – będą prowadzone w latach 2025-2028.

Rozbudowa DK25. Niebawem początek prac na odcinku od Mąkowarska

Jak wspomnieliśmy, Generalna Dyrekcja szykuje też rozbudowę fragmentu Obodowo – Mąkowarsko. To zdanie jest najbliżej realizacji. – Wykonawcą dokumentacji jest firma Roden Road Design Polska. 23 lutego uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a przed nami uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. W IV kwartale 2023 roku planujemy ogłoszenie przetargu na budowę – informuje GDDKiA. Ponad 9-kilometrowy etap drogi krajowej ma zostać przebudowany w latach 2024-2025.

Ponadto, GDDKiA planuje rozbudowę odcinków DK67 Lipno – Radomice (planowane lata budowy: 2024-2025), DK10 w Lubiczu pod Toruniem (realizacja 2025-2026) i dwóch fragmentów DK91. Wśród nich jest 22-kilometrowa droga z Torunia do Włocławka. – Ogłoszenie przetargu na realizację w trybie projektuj i buduj planujemy na przyszły rok, a zakończenie prac do roku 2028 – czytamy w komunikacie „Gdaki”. Dawna „jedynka” ma też zostać rozbudowana między Toruniem a Łysomicami: w ramach zadania powstanie niemal czterokilometrowa droga w przekroju 2×2. – Projektant aktualnie opracował koncepcję i mapę do celów projektowych. Trwa weryfikacja materiałów. Planowane lata budowy: 2026-2027 – informują drogowcy.

Poszerzenie autostrady A1 Toruń – Włocławek nastąpi za kilka lat

Na naszych łamach regularnie wspominamy też o budowie trzeciego pasa na 35-kilometrowym odcinku autostrady A1 od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ. Rozbudowa ma związek z prognozowanym zwiększeniem natężenia ruchu na A1, w związku z budową S10 od Włocławka w stronę Warszawy.  W maju GDDKiA podpisała umowę na opracowanie materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej. Po opracowaniu materiałów i uzyskaniu decyzji, GDDKiA ogłosi przetarg na projekt i rozbudowę A1. Kiedy można spodziewać się poszerzenia trasy Toruń – Włocławek o trzeci pas? Dyrekcja przyznaje, że roboty rozpoczną się dopiero w latach 2029-31.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Kibic
Kibic
10 miesięcy temu

„Trwa też przebudowa trzechy mosty”. Co to jest trzechy mosty 😉 ?