Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Gruntowny bilans ZDMiKP. Utwardzono 120 ulic – w kolejce jest ich jednak ponad 400

Dodano: 14.08.2020 | 10:52

Na zdjęciu: Ponad 400 bydgoskich ulic wciąż czeka na utwardzenie.

Fot. Szymon Makowski

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej chwali się liczbą utwardzonych gruntówek. – W ciągu ostatnich pięciu lat powstało 35 kilometrów ulic osiedlowych z twardą nawierzchnią. Wydaliśmy na ten cel ponad 94 miliony złotych – podkreślają drogowcy. Warto jednak dodać, że większość ulic jest modernizowana albo przy okazji większych inwestycji, albo w ramach BBO czy przy 25% wkładzie własnym mieszkańców.

Prezentując bilans modernizacji gruntówek przez ostatnie pięć lat, ZDMiKP podkreśla, że w tym czasie twardą nawierzchnię zyskało ponad 120 odcinków miejskich dróg. – Najwięcej zrealizowanych zostało w oparciu o wieloletni program utwardzania ulic gruntowychponad 10 kilometrów – czytamy w raporcie drogowców. W jego ramach zmodernizowano 14 ulic (w nawiasie rok zakończenia robót): Gawronią (2018), Ptasią (2017), Siedlecką od Koronowskiej do Chmielnej (2020), Siedlecką od Karolewskiej do Pileckiego + Świekatowską (2017), Byszewską (2019), Łubinową (2020), Sanatoryjną (2019), Wycieczkową (2019), Pijarów (2019), Jeżynową (2020), Botaniczną (2020), Leszczyna (2019), Osada (2019) oraz Siewną (2019), a w trakcie realizacji jest ulica Kapliczna.

ZDMiKP podkreśla, że co roku na budowę ulic osiedlowych gwarantowanych jest nie mniej niż 17 milionów złotych – w tegorocznym budżecie miasta na utwardzanie dróg gruntowych przeznaczono 42 miliony złotych, z czego część przeznaczona jest jednak na opracowanie projektów dla ulic objętych II edycją programu. – Środki, których nie można wykorzystać w danym roku przechodzą na rok następny – informuje zarząd.

Wracając do drugiej edycji miejskiego programu utwardzania ulic – obecnie trwają przygotowania do realizacji prawie pięciu kilometrów kolejnych utwardzeń. Na liście planowanych zadań są ulice: Sowia, Odrzańska, Podhalańska, Wejherowska, Gradowa, Wycieczkowa, Platynowa, Bortnowskiego (od Wyzwolenia do Dorodnej), Gościeradzka, Krynicka, Przyłubska, Kudowska, Rajdowa, Pszczelna, Kogucia, Strusia, Legnicka, Otorowska, Indycza i Gęsia. Drogowcy przypominają, że pakiet zadań do realizacji zostaje wybrany na podstawie określonych parametrów (m.in.: gęstość zaludnienia, ważność ulicy w układzie transportowym miasta, długości dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu). W ostatnich miesiącach ZDMiKP zmienił kryteria utwardzania ulic, lecz nadal budzą one kontrowersje.

Według wyliczeń Rady Osiedla Miedzyń-Prądy, w nowej edycji wieloletniego programu budowy ulic osiedlowych na 129 (najwięcej w Bydgoszczy) nieutwardzonych ulic Miedzyń zyska jedną, nową drogę – ulicę Wejherowską. Taka sytuacja nie podoba się mieszkańcom, którzy podkreślają, że czują się poszkodowani. Ratusz zapowiada jednak, że przed startem kolejnej edycji programu zasady ustalania kolejności inwestycji zostaną ponownie zmodyfikowane.

Gruntowny bilans ZDMiKP. Utwardzono 120 ulic - w kolejce jest ich jednak ponad 400

Zobacz również:

Utwardzanie gruntówek ażurami to partyzantka? Przypadek ulicy Partyzantów

Urzędnicy próbują zmniejszyć liczbę nieutwardzonych ulic także innymi sposobami. Mieszkańcy, którzy mają dość oczekiwania na przebudowę swojej drogi, wykorzystują program 25/75. Wówczas większość kosztów utwardzenia (75%) ponosi miasto, a mniejszą część (25%) wnioskujący mieszkańcy. – Warto dodać, że istnieje możliwość podniesienia dofinansowania przez miasto aż do 85%, jeśli wnioskodawcy wcześniej finansowali budowę wodociągu i kanalizacji – zaznaczają drogowcy. I to własnie ulice z programu 25/75 stanowią sporą część spośród 35 kilometrów utwardzonych gruntówek, którymi chwali się zarząd dróg – w ostatnich latach dzięki niemu utwardzono 34 ulice o łącznej długości 6,6 kilometra.

Prawie kilometr ulic powstał w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. – Polega on na wydzieleniu z budżetu miasta kwoty, na realizację konkretnych zadań zgłaszanych przez mieszkańców Bydgoszczy. Do realizacji są kierowane projekty, które uzyskują największą liczbę głosów – raportuje ZDMiKP. Utwardzanie gruntówek – zwłaszcza stosunkowo krótkich – to jedne z najczęstszych wniosków, zgłaszanych do BBO. I równie często budzą one kontrowersje – część społeczników uważa, że w ten sposób miasto „przesuwa” realizację zadań, przeznaczonych do finansowania z środków ZDMiKP.

– Zawsze trudno tutaj o konsensus. Budżet obywatelski nie rozwiąże wszystkich problemów miasta. Jest to forma, która pozwala szybciej wskazać priorytety mieszkańców – to oni będą wiedzieli lepiej, gdzie ma stanąć ławka, czy gdzie ma powstać teren zielony. BBO nie wyręcza zadań miasta, które miałyby być realizowane z innych pieniędzy – to te same pieniądze, to jest część budżetu miasta, o której decydują mieszkańcy tak, podczas niedawnej transmisji na żywo poświęconej BBO, tłumaczył stanowisko urzędu miasta zastępca prezydenta Michał Sztybel.

Wracając jednak do uliczek utwardzanych z budżetu obywatelskiego – w ostatnich latach wykonano siedem takich inwestycji. Na liście zmodernizowanych ulic są: Norweska (2016), Bytowska + sięgacz Augustowskiej (2020), Człuchowska (2017) Celna (2018) Gersona I etap (2019) Kamińskiego (2020) i Homarowa (2020). Warto jednak pamiętać, że utwardzanie ulic w wielu wypadkach pochłania niemal cały budżet BBO na dane osiedle.

Aż siedem kilometrów ulic zostało wyremontowanych przy okazji większych inwestycji. Na tej liście dominują gruntówki na Osowej Górze, utwardzone przy okazji rozbudowy ulicy Grunwaldzkiej, ale znalazły się na niej także drogi powstałe w wyniku budowy linii tramwajowej do Fordonu, marketu Ikea czy budowy drugiego etapu Trasy Uniwersyteckiej. ZDMiKP wpisał na listę także odcinek ulicy Długiej czy Ustronie, który jest modernizowany w ramach rozbudowy ulicy Kujawskiej.


ZOBACZ PEŁNE ZESTAWIENIE DANYCH DOTYCZĄCYCH BUDOWY ULIC GRUNTOWYCH W LATACH 2015 – 2020 ORAZ LISTĘ PLANOWANYCH INWESTYCJI


Zaległości w utwardzaniu są też nadrabiane tańszym sposobem – czyli utwardzaniem dróg płytami ażurowymi. ZDMiKP przekonywało, że koszt metra kwadratowego płyty ażurowej szacowany jest na około 200 złotych, dzięki czemu więcej mieszkańców mogło zyskać dostęp do twardej nawierzchni. Tego typu zadania są realizowane na terenach o dużej przepuszczalności gruntu, w miejscach nie narażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych. Jeżeli chodzi o technologię ich powstawania, płyty są zawsze stabilizowane opornikami betonowymi a część utwardzanej ulicy dedykowaną pieszym wykładana jest kostką betonową. Przed ułożeniem płyt przygotowywana jest 20-centymetrowa podbudowa. Inwestycje nie obejmują jednak budowy kanalizacji deszczowej, oświetlenia, dróg dla rowerów czy chodników.

Do tej pory drogowcy zlecili wyłożenie ażurami 24 ulic o łącznej długości pięciu kilometrów. W tym roku, w ramach trzeciej edycji programu, tańsze utwardzanie zastosowano na ulicach: Turystycznej, Letniskowej, Partyzantów, Rozłogi, Widok, Siemaszkowej, Jordanowskiej i Agatowej. Mieszkańcy zwracają jednak uwagę na wady rozwiązania, jakim jest znacznie mniejszy zakres inwestycji czy uznaniowość w wyborze utwardzanych ulic. Według ZDMiKP, jednym z kryteriów jest utrzymanie ciągłości utwardzanych ulic z innymi istniejącymi drogami twardymi oraz poprawa dojazdu do osiedlowych obiektów użyteczności publicznej. Wpływ na wpisanie środków na utwardzanie danej ulicy do budżetu mają też prośby mieszkańców – w ramach „drogowego planu B” w przyszłym roku nawierzchnię z ażurów ma zyskać ulica Dorodna – jej mieszkańcy już od wielu lat walczą o to, by została ona wyremontowana.

Na liście utwardzonych gruntówek znalazły się także ulice utwardzone w latach 2016-2017 z środków budżetu miasta, czyli drogi na osiedlu Eskulapa (fragment Jasinieckiej, Trybowskiego, Matki Teresy z Kalkuty) oraz ulice Bydgoskich Olimpijczyków i Wąbrzeska. Ich łączna długość to 4,1 kilometra W bilansie ostatniej pięciolatki drogowcy podkreślają tez, że kilka nowych odcinków zostało wyremontowanych bądź powstało od nowa przez zewnętrznych inwestorów – te drogi służą komunikacji do wznoszonych hal i budynków. – Z racji pełnionej funkcji najczęściej otrzymują one nawierzchnie asfaltowe – podkreśla ZDMiKP.

Plany na przyszłe lata

W 2019 roku, według danych ZDMiKP na terenie miasta było aż 480 nieutwardzonych ulic. Jak wspomnieliśmy wyżej, trwają prace przygotowawcze nad utwardzeniem kolejnych 16 ulic w ramach drugiej edycji wieloletniego programu – ich łączna długość sięgnie prawie 5 kilometrów. W kolejce na realizację czekają także ulice, które powstaną w ramach programu 25/75: Szuwarowa, Szczupakowa, Błękitna, Cedrowa, Krzywa,  Podnóże, Cytrusowa (II etap), Legnicka (fragment), Nefrytowa, Brylla + Chełkowskiego (fragment), Maciejowicka + fragmenty: Gliwicka/ Oleśnicka/Jeleniogórska/Planty. Trzy ulice: Chmurna, Gersona (II etap) i Kotowicza powstaną natomiast w ramach budżetu obywatelskiego.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
EUGENIUSZ
EUGENIUSZ
3 lat temu

Ulica SOWIA chyba jedyna ulica gruntowa z sygnalizacją świetlną i przejściem dla pieszych 😀

Dorota
Dorota
3 lat temu

Trochę dziwne ul.Sowia co z tego że przejście i sygnalizacja , która tylko ze względu na skrzyżowanie i drogę do szkoły. Na ul.Sowiej kilka posesji no i oczywiście bloki mieszkaniowe ,które mają utwardzenie i chodniki czyżby jeszcze mało ,że muszą być dojazdy z wszystkich stron wygodne . Co to za kryteria do zrobienia takiej ulicy jeśli wiele innych jest z większą ilością posesji i łączy się z utwardzonymi np. Szpakowa , Motylowa czy Borsucza czy tam nie zamieszkuje nikt godny uwagi a może jest zbyt długa i wtedy można by się pochwalic tylko jedną a nie trzema które są krótkie… Czytaj więcej »