Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Wiadukty w ciągu Armii Krajowej będą mieć patrona. To inicjatywa radnych KO i Lewicy

Dodano: 16.02.2022 | 13:43

Na zdjęciu: Patronem wiaduktów w ciągu alei Armii Krajowej ma być Jan Nowak-Jeziorański.

Fot. Jakub Soboczyński/archiwum

Legendarny „Kurier z Warszawy”, czyli Jan Nowak-Jeziorański ma zostać patronem wiaduktów w ciągu alei Wyszyńskiego i Armii Krajowej. Propozycję nadania nazwy przeprawie nad liniami kolejowymi nr 18 i 131 złożyli radni Koalicji Obywatelskiej i Lewicy. Warto przypomnieć, że w 2022 roku ma rozpocząć się zapowiadana przebudowa wschodniej przeprawy.

Inicjatywa radnych Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy (mających większość w Radzie Miasta Bydgoszczy) nawiązuje do dyskusji ze styczniowej sesji rady miasta Bydgoszczy, na której przyjęto uchwałę nadającą nazwę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy wiaduktom w ciągu ulicy Wojska Polskiego. Radni Prawa i Sprawiedliwości zaproponowali, by przeprawom łączącym Wzgórze Wolności z Wyżynami nadać patronat Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Ich wniosek przepadł, a przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej Jakub Mikołajczak zaproponował, że – w odróżnieniu od radnych PiS – znajdzie szybciej niż w 10 lat godną lokalizację dla „Kuriera z Warszawy”.  Dodał też, że zrobi to w pół roku.

Obietnica Mikołajczaka ma zostać formalnie zrealizowana już w przyszłym tygodniu. Radni Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy złożyli inicjatywę uchwałodawczą, by Nowak-Jeziorański został patronem wiaduktów w ciągu alei Armii Krajowej i Wyszyńskiego. Projekt zostanie rozpatrzony na najbliższej sesji rady, która odbędzie się 23 lutego. Jego przyjęcie wydaje się być jedynie formalnością.

Jan Nowak-Jeziorański – kim był?

Jan Nowak-Jeziorański, a właściwie Zdzisław Antoni Jeziorański (1914-2005) zapisał się w historii Polski jako kurier i emisariusz Komendy Głównej Armii Krajowej i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w Londynie. W trakcie II wojny światowej jako Jan Nowak przedostał się z okupowanej Polski do rządu Rzeczypospolitej Polskiej w Londynie. Pod koniec lipca 1944 roku dotarł do Warszawy, by przekazać władzom Polskiego Państwa Podziemnego stanowiska przywódców emigracyjnych w kwestii rozpoczęcia Powstania Warszawskiego. Po jego wybuchu wziął udział w walkach.

Po wojnie, w 1951 roku został dyrektorem Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. Rozgłośnia prowadzona przez Jeziorańskiego przekazywała rzetelne informacje na temat sytuacji politycznej i dostarczała Polakom kultury i rozrywki. W 2002 roku Jan Nowak-Jeziorański powrócił do Polski. Zmarł trzy lata później w Warszawie.

Jan Nowak-Jeziorański ma być patronem wiaduktów w ciągu Armii Krajowej. Kiedy nastąpi przebudowa zachodniej przeprawy?

Wiadukty drogowe w ciągu alei Armii Krajowej oddano do użytku w 1984 roku. Był to jeden z elementów budowy nowej, dwupasmowej drogi w kierunku Osielska. Po kilkudziesięciu latach eksploatacji, w 2019 roku rozpoczęto remont wschodniej przeprawy. Roboty zakończono wiosną 2020 roku – pochłonęły one ponad 20 milionów złotych. W ramach inwestycji powstał zupełnie nowy wiadukt z chodnikiem i drogą dla rowerów, utrzymany w kolorystyce niebiesko-szarej z białymi gzymsami. Przebudowano także przejścia dla pieszych przez al. Wyszyńskiego, znajdujące się przy pobliskim cmentarzu.

W 2022 roku bydgoscy drogowcy planują kompleksową modernizację zachodniego wiaduktu. W budżecie miasta na ten cel zarezerwowano 15 milionów złotych; zakłada się, że w przeciągu najbliższych miesięcy ZDMiKP rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę prac, który następnie przystąpi do robót budowlanych. Tak jak w przypadku wschodniej przeprawy, zostanie ona wyposażona w chodnik i drogę dla rowerów, która zostanie połączona z przejściem dla pieszych na przedłużeniu ulicy Czerkaskiej i pochylnią prowadzącą w kierunku lasu po stronie północnej.

ZDMiKP na razie nie planuje – z uwagi na uwarunkowania formalne i terenowe – połączenia infrastruktury rowerowej powstałej przy okazji budowy nowego wiaduktu ze skrzyżowaniem Wyszyńskiego i Kamiennej. Ma to nastąpić dopiero przy realizacji rozbudowy trasy W-Z. Drogowcy nie planują także przebudowy ulicy Modrzewiowej.

W 2020 roku przeprowadzono także rozbiórkę nieczynnego wiaduktu nad torami kolejowymi, należącego do PKP. Powstał on w latach 30. XX wieku, podczas budowy magistrali węglowej Śląsk – Gdynia. W podobnym czasie wybudowano też wiadukty w pobliżu stadionu Zawiszy i ulicy Zaświat. Nieużywana od lat przeprawa została wyburzona z uwagi na jej stan techniczny i względy bezpieczeństwa. Prace rozbiórkowe były prowadzone w kwietniu 2020 roku – wideo z demontażu konstrukcji można zobaczyć, klikając w link: Tak wyburzano stary wiadukt kolejowy przy Modrzewiowej. Widowiskowe ujęcia! [WIDEO]

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments