Co z przebudową Jastrzębiej w Żołędowie? Sprawa utknęła w Wodach Polskich
Dodano: 27.04.2022 | 11:36Na zdjęciu: Na przebudowę ulicy Jastrzębiej w Żołędowie trzeba będzie jeszcze poczekać.
Fot. Kinga Ściesińska
Wody Polskie wciąż prowadzą postępowanie w sprawie pozwolenia wodno-prawnego dla przebudowy ulicy Jastrzębiej w Żołędowie. Opóźnia to zakończenie prac nad projektem wyczekiwanej od lat inwestycji w ciągu drogi wojewódzkiej nr 244.
Przebudowa trzykilometrowego odcinka ulicy Jastrzębiej w Żołędowie, stanowiącego fragment drogi wojewódzkiej nr 244, jest zapowiadana od 2017 roku. Wtedy to gmina Osielsko podpisała umowę z samorządem województwa, na mocy której udzieliła pomocy finansowej na opracowanie dokumentacji projektowej rozbudowy drogi. Przetarg na to zadanie wygrała firma Voessing Polska. Tworzenie dokumentacji dla inwestycji przebiega jednak niezwykle wolno: w 2019 roku termin wykonania dokumentacji projektowej przesunięto, gdyż pojawiły się problemy z podziałem działek, a także ze względu na wydłużenie procedury uzyskania decyzji środowiskowych.
O przedłużających się pracach nad przebudową odcinka DW 244 pisaliśmy zarówno w 2020, jak i 2021 roku. Teraz rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich Michał Sitarek informuje o tym, że projektowanie nadal się nie zakończyło. – Wykonawca uzyskał decyzję środowiskową i wystąpił z końcem lipca ubiegłego roku o pozwolenie wodno-prawne. Wody Polskie wciąż prowadzą jeszcze swoje postępowanie – mówi rzecznik ZDW.
Drogowcy zwracali się z wnioskiem do Wód Polskich o przyspieszenie prac nad tym pozwoleniem, ponieważ warunkuje on ubieganie się o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na razie jednak postępowanie Wód Polskich nadal trwa i nie wiadomo, kiedy dokładnie się zakończy.
Przebudowa DW 244 Żołędowo – szczegóły
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 244 w Żołędowie obejmie odcinek od skrzyżowania z ulicą Bydgoską z łącznikiem prowadzącym do dawnej „piątki”. Jezdnia na całej długości zostanie poszerzona do siedmiu metrów szerokości. Wzdłuż niemal całego planowanego do rozbudowy odcinka przewiduje się wykonanie chodnika po stronie północnej drogi. Wykonane zostaną także zatoki autobusowe z peronami. Na skrzyżowaniu Bydgoskiej z Jastrzębią zaprojektowano rondo.
Budowa skrzyżowania o ruchu okrężnym planowana jest również na zbiegu Bydgoskiej i Koronowskiej. Będzie to element przebudowy drogi powiatowej Niemcz – Żołędowo (szerzej o tej inwestycji piszemy TUTAJ) realizowanej przez Powiat Bydgoski we współpracy z ZDW. Rzecznik tej ostatniej instytucji podkreśla, że zawsze współdziała z samorządami lokalnymi przy przebudowach i rozbudowach dróg gminnych lub powiatowych na styku z naszą siecią dróg wojewódzkich. – Udostępniamy pas drogowy i na etapie prac projektowych uzgadniamy dokumentację. Budowa ronda w Żołędowie w naszej opinii jest jak najbardziej zasadnym rozwiązaniem poprawiającym bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu i płynność – podkreśla Sitarek.
Zanim jednak nastąpi przebudowa Bydgoskiej w Niemczu, Jagodowie i Żołędowie, konieczne będzie wykonanie dokumentacji projektowej. Potrwa to około dwóch lat – jej autorem będzie spółka Wanit z Przodkowa, która wygrała przetarg na to zadanie.
Ile ma kosztować przebudowa DW 244 w Żołędowie?
Urząd marszałkowski i gmina Osielsko zabezpieczyły w swoich budżetach i prognozach finansowych środki na modernizację ulicy Jastrzębiej. – Łącznie na ten cel na lata 2022-23 zarezerwowano 11,5 mln zł. Zakres tej inwestycji na odcinku o długości 3,2 km jest wyjątkowo rozbudowany (m.in. nowe odwodnienie, przejęcia działek, przebudowa infrastruktury podziemnej, koordynacja z budową gazociągu) i warunkiem jej rozpoczęcia jest skompletowanie wszystkich niezbędnych zezwoleń oraz uzgodnień z gestorami sieci – wyjaśnia rzecznik prasowy ZDW.
Zarząd Dróg Wojewódzkich dodaje, że na drodze wojewódzkiej nr 244 przygotowuje się również do innych zadań. – W tym roku planujemy zakończenie prac nad dokumentacją niezbędną do przebudowy mostu na Brdzie w Tryszczynie. Poza tym zlecimy odnowę odcinka tej drogi pomiędzy węzłem Bydgoszcz Północ i Strzelcami Górnymi o długości około 1,5 km. Będzie to ważny dojazd do budowanej drogi ekspresowej S5 od strony bydgoskiego Fordonu – wymienia Michał Sitarek.
W poprzednich latach na zlecenie ZDW odnowiono natomiast nawierzchnię w Tryszczynie, Bożenkowie i Maksymilianowie. – Zakładamy również, że w tym roku Powiat Bydgoski korzystający z marszałkowskiego dofinansowania z środków unijnych dokończy budowę dróg rowerowych na odcinku od Szosy Koronowskiej (dawnej DK nr 25) do węzła Maksymilianowo – dodaje rzecznik zarządu dróg.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: W Osielsku powstanie węzeł przesiadkowy. Znamy szczegóły koncepcji