Bydgoszcz
2C
Niebo głównie zachmurzone
75% wilgotność
Wiatr: 8km/h W
H 3 • L 1
1C
Pt
1C
Sob
0C
Nd
-2C
Pon
-4C
Wt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaKolejna odsłona wielkich cięć w komunikacji! Zarząd dróg opublikował nowe rozkłady jazdy
01.12.2020 | 11:16

Kolejna odsłona wielkich cięć w komunikacji! Zarząd dróg opublikował nowe rozkłady jazdy

Na zdjęciu: Tramwaje pojadą nowym torowiskiem na Kujawskiej w niedzielę, 6 grudnia.

Fot. Szymon Fiałkowski

Na kilka dni przed wielkimi zmianami w komunikacji miejskiej Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej opublikował nowe rozkłady jazdy. Poza zapowiadanymi roszadami dotyczącymi otwarcia linii tramwajowej na ulicy Kujawskiej, szczególną uwagę warto zwrócić na cięcia kursów na pozostałych liniach i problemy ze skomunikowaniem przesiadek.

W niedzielę, 6 grudnia uruchomione zostanie nowe torowisko tramwajowe wzdłuż ulicy KujawskiejW związku z uruchomieniem nowej sieci połączeń, wprowadzone zostaną też zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej oraz dotychczasowych rozkładach jazdy. Dla przypomnienia, przedstawimy zakres zmian. Nowym torowiskiem od niedzieli pojadą trzy linie.

  • Linia 2: KAPUŚCISKA – Wojska Polskiego – Kujawska – Bernardyńska – Jagiellońska – Gdańska – LAS GDAŃSKI
  • Linia 9: GLINKI – Szpitalna – Wojska Polskiego – Kujawska – Bernardyńska – Jagiellońska – Focha – Garbary – Dworcowa – Dworzec Główny – RYCERSKA
  • Nowa linia 11 – WYŻYNY – Wojska Polskiego – Kujawska – Bernardyńska – Jagiellońska – Gdańska – Chodkiewicza – BIELAWY

Na nowej trasie uruchomione zostaną przystanki w obrębie ronda Kujawskiego oraz w obrębie Zbożowego Rynku (przy ul. Bernardyńskiej). Linia nr 6 w dalszym ciągu kursować będzie przez Dworzec Autobusowy z pominięciem Babiej Wsi (o jej obsłudze napiszemy w omówieniu części autobusowej). Pozostałe linie tramwajowe nie zmieniają trasy, ale za to w tę niedzielę zmienią się ich rozkłady. I to zmienią dość drastycznie: w soboty wszystkie linie tramwajowe będą kursować jedynie co pół godziny. Warto dodać, że obecnie kursują one co 20 minut. Zmiana może być dotkliwie odczuwalna – zwłaszcza wraz z kolejnymi etapami przywracania gospodarki. Dla wielu osób sobota to przecież standardowy dzień roboczy.


NOWE ROZKŁADY SĄ DOSTĘPNE NA STRONIE ZDMIKP – KLIKNIJ TUTAJ


Oszczędności, dokonywane przez ZDMiKP celem uruchomienia aż trzech linii przez Kujawską, odbiją się na skomunikowaniu w innych częściach miasta. Przykład: odjazdy linii z pętli Rycerska w dni wolne przez większość czasu wyglądają następująco:

  • linia 8: 16, 46
  • linia 9: 22, 52
  • linia 5: 28, 58

Warto zauważyć, że jeżeli chcemy przejechać z rejonu dworca głównego do np. ronda Jagiellonów w sobotę po pełnej godzinie oraz po przykładowej 12:30 będziemy zmuszeni do oczekiwania niespełna 20 minut na jakikolwiek kurs. Zwróćmy też uwagę na weekendowy rozkład linii tramwajowych z ronda Kujawskiego z kierunku centrum. Tu też widać, że w pewnych przedziałach czasowych powstają spore luki i zachwianie taktu.

  • linia 2: 12, 42
  • linia 9: 28, 58
  • linia 11: 20, 50

W takim układzie trzy linie przez rondo Kujawskie są po prostu niepotrzebne, już druga będzie niemal pusta, a w trzeciej nie będzie nikogo. Tu trzeba było szukać oszczędności i np. zawiesić jedna z nich na weekendy, a wzmocnić którąś z pary na drugiej pętli – komentuje nowy rozkład Paweł Górny ze Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych.

Schemat-tramwajowy-PRZEJCIOWY-2020-2023-zmiany-na-kolorowo

Przypomnijmy, że drogowcy chcieli ograniczać kursowanie tramwajów w soboty dopiero od 2023 roku, lecz poszukiwanie oszczędności w celu realizacji swojego planu okazały się zbyt istotne. Drogowcy nie przystali bowiem na żadne konkretne propozycje uwag społecznych dotyczących części tramwajowej. A od 2023 roku plany ZDMiKP na komunikację tramwajową będą jeszcze bardziej niekorzystne dla pasażerów – po otwarciu mostu przy Kazimierza Wielkiego linie 5 i 7 przejdą na częstotliwość 20-minutową w dni powszednie. ZDMiKP ogłosiło już bowiem, że po wybudowaniu mostu tramwajowego pomiędzy Toruńską i Fordońską linia 11 zostanie przedłużona z Wyżyn przez nowy most aż do Fordonu, na pętlę Niepodległości, a 7 zostanie natomiast przedłużona do pętli Łoskoń.

Drogowcy zaproponowali, by główna częstotliwość odjazdów linii tramwajowych po otwarciu trasy na Kujawskiej wynosiła 20 minut – dotyczy to także linii nr 8, kursującej obecnie w szczycie co 10 minut. Zmniejszenie częstotliwości ma bowiem pozwolić na uruchomienie nowych połączeń, w tym linii 11. Przyznał to zresztą sam zastępca dyrektora zarządu dróg ds. transportu Rafał Grzegorzewski. – To jest konsekwencja tego, że staraliśmy się uruchomić tych linii jak najwięcej, aby zapewnić jak najwięcej bezpośrednich połączeń. Przyjęta została zasada „gwiaździstego” rozprowadzania linii z poszczególnych obszarów miasta – mówił na konferencji prasowej.

Wielkie zmiany w komunikacji autobusowej

Uruchomienie torowiska przy Kujawskiej wywróci do góry nogami istniejący układ autobusowy na Górnym Tarasie Bydgoszczy. W porównaniu z wrześniową propozycją, drogowcy po konsultacjach społecznych dokonali niewielkich korekt.

  • Linia 53: Pozostaje na dotychczasowej trasie Łukasiewicza – Dworzec Błonie
  • Linia 56: nie będzie obsługiwać Parku Przemysłowego – zostanie skrócona do pętli Glinki BFM. Z obsługi BFM wycofana zostanie natomiast linia 68.
  • Linia 61: Trasa skrócona do Placu Kościeleckich. Linia nie będzie obsługiwać ul. Wojska Polskiego. Nowa trasa: REKINOWA – Kolbego – Grunwaldzka – Kruszwicka – Stroma – Skorupki – Ugory – Solskiego – Kujawska – Bernardyńska – Rondo Jagiellonów – PLAC KOŚCIELECKICH
  • Linia 79: Zmiana trasy: GLINKI (pętla) – Glinki  – Trasa Uniwersytecka – Wojska Polskiego – powrót na obecną trasę. Wybrane kursy zostaną skierowane na ulicę Cmentarną.
  • ZDMiKP likwiduje linie 66 i 86. W zamian na ulicę Cmentarną pojedzie 79.
  • Uruchomienie linii dowozowych 84 i 85 obsługujących terenu parku przemysłowego i magazyny przy Chemicznej:
    Trasa 84: GLINKI (pętla) – Glinki – Bydgoskich Przemysłowców – Paciorkiewicza – Raczkowskiego – Dziatkiewicza – Przemysłowców – Petersona – Wojska Polskiego (teren d. Zachemu) – KAPUŚCISKA
    Trasa 85: KAPUŚCISKA – Chemiczna – Mokra – Chemiczna – Szczerby – Nowotoruńska – Hutnicza – ŁĘGNOWO
  • Na liniach autobusowych nr 53, 56, 57, 61, 62, 64, 65, 68, 69, 73, 79, 80 i 89 nastąpią zmiany rozkładów jazdy.

Połączenia autobusowe także zostały mocno okrojone. Linia 79 będzie kursować w dni powszednie co 20 minut, a w niedzielę – co pół godziny. Podobne cięcia w dni powszednie objęły także linie 53, 56 czy 62; zmniejszyła się też liczba kursów 69. A to tylko kilka ze zmian, które uwidocznią się po uruchomieniu nowej siatki.

Emocje budzi rozkład linii dowozowych 84 i 85, które będą kursować niezwykle rzadko i to w godzinach szczytu. 85 będzie mieć dziewięć kursów w dni powszednie i pięć w weekendy (wszystkie ruszają z pętli Kapuściska 36 minut po pełnej godzinie, np. o 13:36), a 84 – 14 kursów w dni powszednie i sześć w weekendy (np. o godzinie 14:02 i 14:37). Czy dowozówki do terenów przemysłowych są skomunikowane z tramwajami dojeżdżającymi na Kapuściska? Sprawdziliśmy rozkład dla ostatniego przystanku przed pętlą, czyli Baczyńskiego w okolicach godziny 14:00.

  • Linia 2: odjazdy w kierunku Kapuścisk 13:47, 14:07, 14:27
  • Linia 7: odjazdy 13:56, 14:04, 14:10, 14:21, 14:41
  • Linia 8: 13:54, 14:14, 14:34

Teraz podajemy odjazdy dla linii autobusowych:

  • Linia 84: 14:02, 14:37
  • Linia 85: 14:36

Doliczając do tego około minutę jazdy i czas na przesiadkę, możemy stwierdzić, że na którąś z linii dowozowych możemy w miarę sensownie zdążyć z następujących kursów.

  • Linia 2: 13:47, 14:07, 14:27
  • Linia 7: odjazdy 13:56, 14:04, 14:10, 14:21, 14:41
  • Linia 8: 13:54, 14:14, 14:34

Zobacz również:

Nowy układ komunikacji po 6 grudnia. Sprawdź szczegóły

Warto też przypomnieć, że ZDMiKP do tej pory nie odniósł się do petycji, podpisanej przez pół tysiąca mieszkańców Bydgoszczy dotyczącej pozostawienia linii 61 na obecnej trasie. Linia, która do niedzieli kursuje z Osowej Góry na Kapuściska, zostanie skrócona do placu Kościeleckich. Mieszkańcy mocno krytykowali tę zmianę, lecz mimo sprzeciwu drogowcy nie uwzględnili licznych uwag społecznych, pozbawiając tym samym wygodnego dojazdu z zachodniej części Bydgoszczy w rejon dawnego Zachemu. Drogowcy nie posłuchali także pomysłu Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego dotyczącej obsługi Babiej Wsi – zamiast przedłużenia linii 76, ZDMiKP uruchomi linię Za T6. Ma ona kursować co 20 minut w dni powszednie, a co 30 w weekendy. Do tematu linii wrócimy po otrzymaniu odpowiedzi ZDMiKP na nasze pytania.

Kosmetycznymi zmianami w komunikacji autobusowej jest uruchomienie nowych przystanków na terenie BPPT, jak również zmiana nazw przystanków przy ulicy Glinki. Dotychczasowa nazwa „Glinki/Dąbrowa” zostanie zastąpiona „Stadion BKS Chemik”, a Glinki/Szpitalna” będą od przyszłej niedzieli przystankami o nazwie „Glinki”. Warto także dodać, że od niedzieli otwarty dla ruchu komunikacji publicznej zostanie pl. Kościeleckich. W związku z tym linie autobusowe nr: 51, 58, 99, 31N, 32N, 33N, 34N, 35N, 36N powrócą na swój tradycyjny węzeł.

ZDMiKP informuje także, że od 30 listopada trwa sukcesywna wymiana rozkładów jazdy na przystankach. – Prosimy Pasażerów o zwrócenie uwagi na datę obowiązywania wywieszonych rozkładów (nowych i dotychczasowych) oraz ewentualne weryfikowanie ich aktualności na stronie internetowej – zaznacza ZDMiKP.

Krytyka nowej siatki połączeń na razie nie zmienia stanowiska ZDMiKP. Po uruchomieniu nowej siatki połączeń drogowcy zapowiedzieli jednak przeprowadzenie kolejnego badania opinii pasażerów. – Zostanie ono przeprowadzone w okresie do 6 miesięcy od zmian w komunikacji – zapowiedział zastępca dyrektora transportu. Dlaczego drogowcy dają sobie pół roku na wykonanie badań? Jak tłumaczył Grzegorzewski, pewne przyzwyczajenia mieszkańców muszą ulec stabilizacji; muszą oni też przywyknąć do nowej siatki by ją obiektywnie ocenić.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Luki
Luki
1 rok temu

Zdmikp to prywatny folwark Pana Bruskiego.Teraz widać gdzie Prezydent Miasta ma mieszkańców…..dramat….ale pokazówki z wyłączeniem światła na Trasie Uniwersyteckiej to pierwszy…..

Marek
Marek
1 rok temu

Dramat ludzie jadący do Eltry z Leśnego nie dojadę masakra brawo Bruski

Asia
Asia
1 rok temu

Czy ktoś kto układa te rozkłady choć raz przejechał się komunikacją miejską w Bydgoszczy?
Czy ktoś kto układa te rozkłady choć raz czekał „niespełna 20 lub 30 minut w deszczu lub na mrozie?
Co to w ogóle za „radosna twórczość”? Może czas najwyższy panowie ważni przesiąść się z samochodów i na własnej skórze odczuć zmiany, które nam serwujecie?

Teresa
Teresa
1 rok temu

Witam pragnę wspomnieć o osobach pracujących w parku przemysłowym autobus na glinkach 84 jest o5/36 więc na dojazd i dojście do firmy mamy ok 20 minut to jak zdążyć na godz 6 a niestety nie wszystkim pasuje połączenie z autobusem 68 ponieważ 56 jedzie po nim .Nadmienię że w obecnej chwili autobus 56 pierwszy kurs jest pełny pasażerów którzy dojeżdżają do parku przemysłowego .A co z sobotami?

Powiązane treści