Kruszwicka skończona, Focha startuje. Jakie są dalsze plany budowy dróg dla rowerów w Bydgoszczy?
Dodano: 10.08.2020 | 13:53Na zdjęciu: O inwestycjach dla rowerzystów na poniedziałkowej (10 sierpnia) konferencji prasowej na rondzie Grunwaldzkim mówili m.in. zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz i zastępca dyrektora ZDMiKP Maciej Gust.
Fot. Szymon Fiałkowski
Firma Strabag zakończyła budowę nowych dróg dla rowerów wzdłuż ulicy Kruszwickiej i na placu Poznańskim. Po wykonaniu ostatnich prac, nowa infrastruktura dla rowerzystów ma zostać oddana do użytku w przyszłym tygodniu. Na poniedziałkowej konferencji prasowej zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz i zastępca dyrektora ZDMiKP Maciej Gust zapowiedzieli realizacje kolejnych dróg dla rowerów.
Inwestycja przy Kruszwickiej i placu Poznańskim pochłonęła 9 milionów złotych. W jej ramach, poza budową asfaltowych dróg dla jednośladów po obu stronach Kruszwickiej i wokół placu, wykonano także remont chodników, przebudowę oświetlenia ulicznego, urządzeń energetycznych, sygnalizacji świetlnej i urządzeń systemu ITS. Zmodernizowano także sieć wodociągową oraz rozbudowano kanalizację deszczową. Powstały także nowe zatoki autobusowe – zamiast przystanku przy Kruszwickiej (przed wjazdem na plac Poznański) drogowcy wyznaczyli przystanki na wylotach placu – zarówno na ulicy Szubińskiej, jak i Stromej.
CZYTAJ TAKŻE: Ruszyły prace na drodze krajowej pod Bydgoszczą
Główne prace wzdłuż Kruszwickiej zostały już zakończone. – Do wykonania zostało oznakowanie poziome, uruchomienie sygnalizacji świetlnej na placu Poznańskim i ostatnie nasadzenia zieleni – wymienił Maciej Gust, zastępca dyrektora ZDMiKP do spraw inwestycji drogowych. Formalne oddanie do użytku nowej trasy ma nastąpić za kilka dni.
– Rozwój infrastruktury rowerowej w mieście jest już rzeczą naturalną – podkreślił na początku poniedziałkowej konferencji prasowej zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. I dodał, że obszar ronda Grunwaldzkiego był jej wcześniej pozbawiony. – Dopiero w zeszłym roku oddaliśmy do użytku infrastrukturę wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej wraz z rondem – powiedział zastępca prezydenta.
Kolejną inwestycją dedykowaną rowerzystom będzie budowa dróg wzdłuż ulicy Focha – od ronda Grunwaldzkiego do mostów Solidarności. Roboty ruszą w najbliższych dniach – miasto przekazało już wykonawcy plac budowy. – W tej chwili przygotowuje się on do realizacji zadania – poinformował Gust. Wraz z budową DDR wzdłuż Focha przebudowana zostanie także sieć gazowa, która koliduje z inwestycją dla rowerzystów. – Poprzez te inwestycje zyskujemy świetny dostęp dla rowerzystów z terenu Osowej Góry i Czyżkówka bezpośrednio do Starego Miasta – zaznaczył zastępca dyrektora ZDMiKP. Roboty na Focha pochłoną blisko trzy miliony złotych – lecz podobnie jak inwestycja na Kruszwickiej jest ona współfinansowana z środków unijnych w wysokości 600 tysięcy złotych.
Trwają też przygotowania do budowy infrastruktury rowerowej wzdłuż ulicy Jeździeckiej – zarząd dróg już w czerwcu ogłosił przetarg na realizację zadania w trybie „zaprojektuj i wybuduj” – otwarcie ofert ma nastąpić 14 sierpnia. Inwestycje współfinansuje gmina Osielsko. – To przykład, jak wspólne działanie gmin sąsiadujących ze sobą może doprowadzić do czegoś dobrego. Tak w praktyce funkcjonuje Stowarzyszenie Metropolia Bydgoszcz – mówił radny miasta i jednocześnie członek zespołu ds. polityki rowerowej Jakub Mikołajczak.
Zapytaliśmy jednak przedstawicieli władz o to, jakie inwestycje będą realizowane w kolejnych latach. Od dawna planuje się realizacje ciągu od Bartodziejów przez Skrzetusko i Śródmieście do Dworca Głównego, a spore emocje wśród mieszkańców Fordonu budzi kwestia braku połączenia drogi dla rowerów, zlokalizowanej w Jarużynie i kończącej się na tablicy z napisem „Bydgoszcz” z pozostałą infrastrukturą na terenie osiedla.
CZYTAJ TAKŻE: Spięcie drogi rowerowej z Fordonu do Jarużyna nie jest priorytetem miasta
Radny Mikołajczak podkreślał, że pomimo pogorszenia się sytuacji finansowej miasta, w tym roku żadna inwestycja rowerowa „nie spadła” z budżetu. – Mam nadzieję, że w przyszłym roku uda się utrzymać taki sam wysoki poziom finansowania i budowy dróg rowerowych – powiedział. W przypadku ciągu wzdłuż ulicy Curie-Skłodowskiej ma on już koncepcję projektową, ale do jego realizacji potrzebne są pieniądze. – Na etapie tworzenia przyszłorocznego budżetu, tę inwestycję na pewno weźmiemy pod uwagę jako priorytetową – podkreślił Mirosław Kozłowicz. Podobnie wypowiedział się w kwestii ulicy Sudeckiej. – Ta inwestycja była w planach na najbliższe lata. Mam nadzieję, że sytuacja budżetowa się poprawi – skarbnik miasta cały czas ją analizuje – dodał.
Mikołajczak – radny z okręgu obejmującego m.in. Bartodzieje – nie ukrywał, że bardzo chciałby, aby budowa infrastruktury rowerowej wzdłuż jednej z najważniejszych arterii tego osiedla rozpoczęła się jak najszybciej. – Jest szansa, że uda się ją umieścić w przyszłorocznym budżecie – powtórzył radny. Przedstawiciel Koalicji Obywatelskiej chce też powrócić do tematu kontynuacji ciągu w kierunku Dworca Głównego.
– To moja prywatna opinia, ale będę próbował nią „zarazić” innych – chciałbym wrócić do pomysłu budowy infrastruktury wzdłuż ulicy Śniadeckich. Kilka lat temu ten pomysł wywołał duży opór ze strony przedsiębiorców. Wydaję mi się, że teraz zmienił się punkt widzenia na realizację ulic o ruchu uspokojonym, na których dominuje ruch pieszy i rowerowy, a nie samochodowy. Będziemy w stanie wywołać kolejną dyskusję, może kolejne konsultacje – akurat w przypadku Śniadeckich niewiele to zmienia pod względem kosztów – wystarczą nakłady na farbę i zmianę miejsc parkingowych. Moim zdaniem, ta infrastruktura bardzo by ułatwiła ruch rowerowy
– oznajmił Mikołajczak
Warto dodać, że na razie miasto nie ma planów połączenia nowej infrastruktury przy placu Poznańskim z istniejącą DDR wzdłuż ulicy Szubińskiej – odcinek pomiędzy Piękną a placem musi poczekać na zapowiadaną budowę linii tramwajowej wzdłuż Solskiego, Pięknej i Szubińskiej. – To bardzo skomplikowany fragment, o podobnym spadku podłużnym jak na ulicy Kujawskiej. Brakuje tam nam terenu – musimy się „rozejść” w kierunku Castoramy i pozyskać teren, by umieścić wszystkie potrzebne elementy infrastruktury – tramwaj, chodniki z prawdziwego zdarzenia, drogę dla rowerów. Chcemy też wyburzyć obecne schody, które są utrudnieniem dla mieszkańców – powiedział zastępca dyrektora ZDMiKP. I zapewnił, że realizacja nowej linii tramwajowej będzie zgłaszana w kolejnej perspektywie unijnej – Gust nadmienił, że istnieje spora szansa, że otrzyma niezbędne dofinansowanie, co pozwoli na jej realizację w najbliższych latach.
Warto dodać, że według ZDMiKP w latach 2018-2019 w Bydgoszczy powstało 10 kilometrów nowych dróg dla rowerów (choć w 2018 roku długość DDR oddanych do użytku wyniosła 600 metrów) – wśród nich jest infrastruktura wzdłuż II etapu Trasy Uniwersyteckiej, przebudowanego fragmentu ulicy Wojska Polskiego, ulicy Grunwaldzkiej (od Węzła Zachodniego do ronda Grunwaldzkiego) i Łochowskiej oraz kontrapas na ulicy Wiatrakowej. – W tym roku oddajemy do użytku drogę dla rowerów wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej – od Węzła Zachodniego do granic miasta. Jest ona w trakcie odbiorów – dodał Gust. Wraz z inwestycjami wzdłuż Kruszwickiej i Focha, długość oddanych dróg dla rowerów w 2020 roku ma wynieść 10 kilometrów.
- Flota zatopiona. Zawisza wygrał w Świnoujściu - 5 października 2024
- UMK atakuje Politechnikę Bydgoską. Nie chce też darowizny od miasta Bydgoszcz - 5 października 2024
- Druga jezdnia mostu Bernardyńskiego także zwężona - 5 października 2024
Ciekawe czemu nie mogą uwzględnić rozbudowy lini tramwajowej na nakielskiej wraz z rozbudową ulicy i przebudową wiaduktu? Unia bardzo promuje transport tramwajowy jako eko i wysoko go dotuje. Dwie pieczenie na jednym
Ogniu…