Marszałkowska koncepcja EuroVelo wciąż bez konkretów. O zapewnienie pieniędzy na ten cel apeluje prezydent Bruski
Dodano: 11.11.2021 | 17:16Na zdjęciu: Czy marszałek Piotr Całbecki, zgodnie z prośbami prezydenta Rafała Bruskiego, zapewni w Regionalnym Programie Operacyjnym środki na budowę dróg rowerowych w Bydgoszczy, tak by urzeczywistnić koncepcję EuroVelo?
Fot. Szymon Fiałkowski
Środowiska rowerowe i władze Bydgoszczy niepokoją się o realizację przygotowanej przez urząd marszałkowski koncepcji EuroVelo, zakładającej poprowadzenie trasy wzdłuż Wisły, Brdy i Kanału Bydgoskiego. Pytamy o dalsze losy dokumentu, stanowiącego gotową bazę do ubiegania się o środki europejskie.
Dwa lata temu Kujawsko-Pomorski Urząd Marszałkowski zlecił, dzięki finansowemu wsparciu Unii Europejskiej, wykonanie koncepcji wytyczenia przebiegu międzynarodowych tras rowerowych na terenie województwa. Jednym z partnerów projektu jest ECF (Europejska Federacja Cyklistów) – lider sieci szlaków EuroVelo oraz właściciel znaku towarowego EuroVelo. W ramach zadania przedstawiono koncepcję przebiegu tras EuroVelo 2 i EuroVelo 9 w regionie. Dla Bydgoszczy najważniejsza jest ta druga, gdyż przeprowadzona analiza wariantów pozwoliła określić potrzeby inwestycyjne dla przebiegu trasy przez miasto i jego najbliższe okolice.
Rekomendowany przebieg EuroVelo 9 przez Bydgoszcz zakłada, że trasa będzie biec po południowej stronie Kanału Bydgoskiego (czyli m.in. przy ulicy Spacerowej), następnie przez park nad Kanałem, ulicą Focha i bulwarami nad Brdą aż do mostu Kazimierza Wielkiego. Tam szlak rowerowy miałaby skręcić w ulicę Toruńską, a następnie powrócić do Brdy przez wał przeciwpowodziowy i wzdłuż skarpy wiślanej. Przy Brdyujściu autorzy koncepcji postulują wybudowanie nowej kładki do śluzy Czersko Polskie. Następnie trasa rowerowa miałaby biec ulicą Wyszogrodzką aż do rejonu słodowni, gdzie skierowano by ją nad Wisłę. Po przejeździe przez Stary Fordon – m.in. przez przebudowywaną obecnie w ramach rewitalizacji ulicę Promenada – rowerzyści przemieściliby się wałem przeciwpowodziowym aż do ulicy Wyzwolenia i Sudeckiej: należy zaznaczyć, że konieczne byłoby połączenie jej z istniejącą drogą rowerową w Jarużynie. W koncepcji przewidziano też odnogę EuroVelo 9 do Ostromecka przez Most Fordoński. Przebieg trasy w Fordonie pokrywa się z koncepcją Wiślanej Trasy Rowerowej i Wielkiej Pętli Fordonu.
Zobacz również:
Więcej o przebiegu trasy EuroVelo przez Bydgoszcz
Kiedy w maju tego roku pisaliśmy o koncepcji EuroVelo, przedstawiciele ratusza wskazywali, że zespół ds. polityki rowerowej konsekwentnie uwzględnia i będzie brał pod uwagę przebieg proponowanych tras, jednak działania w tej kwestii ma prowadzić urząd marszałkowski. W tym celu członkowie zespołu zwrócili się z prośbą o wystosowanie pisma do Piotra Całbeckiego, w którym władze Bydgoszczy miały podkreślić, że realizacja koncepcji jest bardzo ważna z uwagi na duże zainteresowanie mieszkańców modernizacją bulwarów nad Brdą i Kanałem Bydgoskim. Świadczyły o tym m.in. wyniki plebiscytu inwestycyjnego: bydgoszczanie biorący udział w konsultacjach wskazali, że najważniejszym zadaniem ma być remont nabrzeży Brdy; trzecie miejsce zajęła natomiast rewitalizacja nabrzeży Kanału, a czwarte – budowa dróg dla rowerów.
Prośbę członków gremium ds. polityki rowerowej zrealizował ZDMiKP. Jednak we wrześniu przedstawiciele drogowców poinformowali innych uczestników zespołu, że nie uzyskali żadnej informacji zwrotnej ze strony urzędu marszałkowskiego. Społecznicy wskazali więc, by zarząd dróg ponownie wysłał pismo do marszałka. O to, co dalej ze koncepcją, zapytaliśmy w Toruniu.
– Realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych, do których należą także trasy rowerowe – w tym EuroVelo 2 i 9 oraz Wiślana Trasa Rowerowa – będzie możliwa przy wsparciu zewnętrznych źródeł finansowania, a dokładnie środków z przyszłej unijnej perspektywy finansowej. Obecnie trwają uzgodnienia pomiędzy samorządem województwa a administracją rządową, dotyczące szczegółów nowego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2021-2027. W podobnym położeniu znajdują się także inne regiony – wyjaśnia Marcin Drogorób, dyrektor marszałkowskiego Departamentu Sportu i Turystyki. I dodaje, że następnym etapem prac na programem operacyjnym są trwające obecnie konsultacje społeczne. – Od zapisów w nowym RPO i dostępnych środków zależeć będzie możliwość realizacji, m.in. projektów budowy tras rowerowych, w tym odcinków i przebiegu Wiślanej Trasy Rowerowej oraz EuroVelo 2 i 9 w bydgoskim obszarze metropolitalnym – przyznaje.
Więcej informacji o działaniach toruńskiego urzędu w kwestii EuroVelo przynosi udostępniona naszej redakcji odpowiedź na pismo społecznika Adama Dziury, który dopytywał urzędników o to, co robią w sprawie urzeczywistnienia stworzonych przez siebie wizji. Sekretarz województwa Marek Smoczyk wymienia w niej m.in. lutowe spotkania w sprawie założeń RPO. Dodaje też, że do 3 grudnia trwają wspomniane przez dyrektora departamentu sportu i turystyki konsultacje społeczne programu operacyjnego; ich podsumowanie ma zostać opublikowane w ciągu 30 dni od zakończenia konsultacji. Sekretarz urzędu marszałkowskiego przyznaje, że zainteresowanie programem wyraził prezydent Rafał Bruski, który 21 czerwca tego roku skierował pismo do marszałka województwa o ujęcie tras zaproponowanych w koncepcji EuroVelo w programie operacyjnym na lata 2021-2027.
Konkretnych zapowiedzi dotyczących zapewnienia finansowania na budowę tras rowerowych wciąż nie ma. Zespół rowerowy na jednym z posiedzeń będzie jednak chciał opracować spójną, całościową koncepcję obejmującą założenia i rozwiązania, jakie powinny powstać w ramach realizacji w przyszłości trasy EuroVelo 9 na terenie miasta. Na razie przyszłoroczne plany ratusza w kwestii infrastruktury dla jednośladów zakładają głównie przygotowanie koncepcji nowych inwestycji; i to pomimo zapisania w projekcie budżetu ośmiu milionów złotych na budowę dróg dla rowerów. Zapowiadane w dokumencie prace m.in. to zakończenie aktualizacji koncepcji programowo przestrzennej i programu funkcjonalno-użytkowego dla budowy infrastruktury rowerowej na ciągu ulic: Krasińskiego, Markwarta, Sieńki, Moniuszki i Skłodowskiej-Curie i wyłonienie wykonawcy tej inwestycji w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, wykonanie robót na fragmentach ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Fordońskiej (odcinek Kapliczna – Park Milenijny), a także rozpoczęcie prac nad koncepcją kładki nad magistralą węglową.
Ponadto, w 2022 roku mają też wystartować prace nad koncepcjami dla budowy dróg dla rowerów przy Wojska Polskiego (brakujący odcinek od Szpitalnej do Chemicznej), Magnuszewskiej (brakujący odcinek przy Bohaterów Kragujewca), Sułkowskiego (odcinek od kamiennej do Modrzewiowej), Glinki (Dąbrowa – BPPT), ciągu Chemiczna – Kielecka oraz ciągu Sudecka – Wyzwolenia – Pelplińska. W zależności od wyników przetargów możliwe jest też rozpoczęcie prac projektowych, a następnie budowlanych w ramach realizacji inwestycji przy Fordońskiej i Wojska Polskiego.
CZYTAJ TAKŻE: Jak przebudować Nakielską? Startują konsultacje w sprawie kolejnego odcinka ulicy
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024