Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Nowe linie, ale mniejsze częstotliwości. Poznaliśmy plan komunikacji po otwarciu Kujawskiej [SCHEMATY, WIDEO]

Dodano: 16.09.2020 | 12:42

Na zdjęciu: Nowym torowiskiem na Kujawskiej mają kursować trzy linie tramwajowe.

Fot. Robert Sawicki/Urząd Miasta Bydgoszczy

Nowa linia tramwajowa z Kapuścisk do Lasu Gdańskiego, zmiana tras linii 2 i 9 oraz kilku linii autobusowych – to najważniejsze propozycje ZDMiKP dotyczące układu komunikacyjnego po otwarciu torowiska na Kujawskiej. Nową trasą pojadą trzy linie tramwajowe, ale wielkie zmiany wpłyną na częstotliwość kursów – po 2023 roku ma być ona mniejsza. 

Jak informowaliśmy przed tygodniem, konsultacje społeczne w sprawie nowego układu linii tramwajowych i autobusowych, który zostanie wprowadzony po otwarciu linii tramwajowej na ulicy Kujawskiej rozpoczną się w piątek, 18 września i potrwają do 9 października. W środę (16 września) przedstawiciele urzędu miasta zaprezentowali wstępną koncepcje układu komunikacyjnego po otwarciu Kujawskiej – a także docelowo po otwarciu mostu tramwajowego przy Kazimierza Wielkiego.

Wyjściowe propozycje drogowców zaprezentował naczelnik wydziału transportu ZDMiKP Tomasz Brzuchalski.  – Po uruchomieniu torowiska na Kujawskiej chcemy uruchomić przez nie trzy linie tramwajowe – powiedział. Będą to:

  • Linia 2 – ma kursować nie z Lasu Gdańskiego, a z Bielaw na Wyżyny
  • Linia 9 – zostanie skierowana z pętli Glinki przez Kujawską do pętli Rycerska
  • Nowa linia 11 – zostanie uruchomiona z Kapuścisk przez Kujawską do Lasu Gdańskiego

Wizja ZDMiKP zakłada spore korekty przebiegu linii autobusowych. Po otwarciu Kujawskiej drogowcy planują zlikwidować linie 66 i 86. – Znacznie pokrywają się one z przebiegiem nowych linii tramwajowych – uzasadnił Brzuchalski. Trasę zmieni też 79 – zamiast Magnuszewską i Wojska Polskiego ma kursować ulicą Glinki i Trasą Uniwersytecką. Nastąpi też korekta trasy linii 53. – Zostanie ona wycofana z części ulicy Wojska Polskiego i pojedzie ulicą Magnuszewską, Glinki, Ujejskiego a potem po stałej trasie do Błonia. Ponadto, w wybranych kursach będzie obsługiwać także ulicę Cmentarną – przedstawił naczelnik wydziału ZDMiKP. Poważne zmiany nastąpią również na linii 61, która zamiast kursować na Kapuściska na rondzie Kujawskim ma skręcać w Kujawską i ma mieć swoją pętle na placu Kościeleckich.


ZOBACZ TAKŻE, JAK BĘDZIE WYGLĄDAŁ MURAL NA ULICY KUJAWSKIEJ


Drogowcy chcą też wreszcie wzmocnić obsługę komunikacyjną Parku Przemysłowego i terenów inwestycyjnych przy ulicy Chemicznej. – Uruchomimy dwie linie dowozowe do BPPT – jedną (84) będzie obsługiwać pętlę Kapuściska i Glinki, a druga (85) zostanie uruchomiona z pętli Łęgnowo – powiedział Brzuchalski. Linia z Łęgnowa ma jednak docierać jedynie do Kapuścisk, a 84 ma kursować przez z Glinek przez BPPT także do pętli przy dawnej bramie Zachemu. Kursy mają jednak zostać uruchomione jedynie w godzinach szczytu. Ze schematu, pokazanego przez drogowców wynika również, że linia 56 ma zostać wycofana z obsługi parku przemysłowego i ma kursować jedynie do pętli Glinki BFM.

Zmiana trasy linii nr 2 oznacza też zapowiadaną już zmianę obsługi kłopotliwego rejonu Babiej Wsi. Jak przyznał wiceprezydent Sztybel, niebawem ratusz ma przedstawić informacje dotyczące „bydgoskiego węzła gordyjskiego”, czyli problemu związanego z kwestią przebudowy torowiska w rejonie niedokończonego budynku Nordic Astrum. Naczelnik Brzuchalski dodał jednak, że po wycofaniu „dwójki” z Babiej Wsi, ta pętla będzie obsługiwana zastępczą komunikacją autobusową.

Podczas środowej konferencji przedstawiciele ratusza i ZDMiKP zaprezentowali jednak docelowy kształt układu linii tramwajowych, już po otwarciu mostu tramwajowego przy ulicy Kazimierza Wielkiego. Po 2023 roku zmiany tras linii będą znacznie poważniejsze: „Dwójka” docelowo będzie kursować przez Wyżyny, Perłową, Toruńską i nowy most aż do Łoskonia. Przez nową przeprawę ma także kursować linia nr 7.

Plansza 1

Drogowcy proponują, by główna częstotliwość odjazdów linii tramwajowych po otwarciu trasy na Kujawskiej wynosiła 20 minut – dotyczy to także linii nr 8, kursującej obecnie w szczycie co 10 minut. – Docelowo, po otwarciu mostu przy Kazimierza Wielkiego linia nr 7 także przejdzie na częstotliwość 20-minutową. Wówczas także linia nr 5 ma kursować co 20 minut – przyznał Brzuchalski. Po 2023 roku tramwaje w weekendy mają kursować co 30 minut.

Traktujemy te konsultacje jako moment, w którym można składać uwagi – także te krytyczne. Chcemy by było ich jak najwięcej, aby było nad czym pracować – zachęcał do wzięcia w nich udziału zastępca prezydenta Bydgoszczy Michał Sztybel. Jednocześnie dodał, że to nie będą łatwe konsultacje. – Niemożliwe jest to, by każdy był zadowolony. Chcemy jednak sprawić, by tego niezadowolenia było jak najmniej – przyznał.

Sztybel zapewnił, że w odróżnieniu na przykład od Torunia, wydatki na komunikacje miejską w Bydgoszczy nie spadną. – Pozostaną one na niezmienionym poziomie, mimo tego, że wszędzie się na niej oszczędza. Musimy jednak wziąć to pod uwagę w konsultacjach to, że jeśli propozycje będą powodowały dodatkowe koszty, to ten element będzie musiał zostać uwzględniony po stronie zmniejszonego wydatku, tak aby łączna kwota na komunikację nie uległa zmianie – powiedział zastępca prezydenta.

csm_Bus2023_fd2dbfe191

Z uwagi na spore zmiany w siatce komunikacyjnej, pojawiły się pytania o kształt taryfy biletowej. Ratusz nie chce jednak na razie wprowadzać biletów czasowych, których wprowadzenie jest zapowiadane już od kilku lat – w zeszłym roku odbyły się nawet konsultacje społeczne pokazujące, że bydgoszczanie oczekują pojawienia się czasówek.Ewentualne wprowadzenie biletów czasowych wpływałoby na ceny pozostałych biletów. Na dzisiaj tego tematu nie ma – odpowiedział na nasze pytanie Sztybel. Ponadto przyznał, że miasto zamierza starać się o środki na zakup nowych tramwajów z Krajowego Planu Odbudowy, a także z rządowego Funduszu Inwestycji Samorządowych. – Przygotowujemy się do wymiany całego taboru – ogłosił zastępca prezydenta.

Kiedy tramwaje pojadą Kujawską? – Planujemy jej uruchomienie na koniec listopada lub początek grudnia – zapowiedział zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. Zakończenie prac w układzie drogowym ma nastąpić w marcu 2021 roku, a po dokonaniu odbiorów zostanie on w pełni oddany do użytku miesiąc później.


PRZECZYTAJ TAKŻE: SZCZEGÓŁOWY OPIS ZMIAN PO OTWARCIU KUJAWSKIEJ


Ratusz zapyta bydgoszczan o uwagi do kształtu komunikacji na Kujawskiej, wykorzystując trzy sposoby:

  • kartę konsultacyjną (zarówno online, jak i papierową)
  • sesję pytań i odpowiedzi
  • spotkanie z organizacjami pozarządowymi, zajmującymi się w swoim zakresie komunikacją publiczną – odbędzie się ono już w ten piątek.

Konsultacje będą mieć charakter ogólnomiejski – udział w nich będzie mógł wziąć każdy mieszkaniec Bydgoszczy. Ich celem będzie zebranie uwag dotyczących połączeń po otwarciu trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej.