Bydgoszcz
11C
Słonecznie
93% wilgotność
Wiatr: 1km/h N
H 13 • L 11
13C
Sob
14C
Nd
15C
Pon
12C
Wt
9C
Sr
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaPierwsze elektrobusy dla Bydgoszczy. Przetarg już w tym roku
linia 89, autobus, zdmikp, Szubińska - ST
04.01.2018 | 19:37

Pierwsze elektrobusy dla Bydgoszczy. Przetarg już w tym roku

Bydgoszcz planuje zakup pięciu elektrobusów i budowę infrastruktury do ich obsługi.

Na zdjęciu: Już niebawem do autobusów napędzanych silnikiem Diesla dołączą elektrobusy.

Fot. Sebastian Torzewski

Bydgoszcz znalazła się w gronie 10 miast, które dzięki podpisaniu porozumienia z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju zakupi autobusy elektryczne. Trwają przygotowania do pierwszego przetargu, na mocy którego MZK zakupi pierwsze pięć sztuk pojazdów.

Pod koniec roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisały umowę, która umożliwi sfinansowanie pozyskania przez samorządy autobusów nowej generacji w ramach programu „bezemisyjny transport publiczny”. Zakłada ona, że miasta uczestniczące w programie będą mogły ubiegać się nawet o 100 procent dofinansowania zakupu pojazdów. Porozumienia podpisało blisko 30 samorządów, ale Bydgoszcz jest dodatkowo w gronie 10 miast, które zadeklarowały zakup największej liczby elektrobusów.


CZYTAJ WIĘCEJ: Nowoczesne autobusy dla polskich miast. Podpisano umowę


Koszt zakupu jednego autobusu nie ma przekroczyć dwóch milionów złotych. Miasto planuje na początek pozyskać pięć pojazdów.

– Aktualnie trwa uzgadnianie treści specyfikacji przetargowej, w którym uczestniczą przedstawiciele ZDMiKP i MZK. Zamierzamy zakupić na początek pięć sztuk, ale planujemy pozyskać kolejne. Dofinansowanie ma objąć także infrastrukturę techniczną do celów testowych. Udało nam się wynegocjować dobre warunki – mówi w rozmowie z MetropoliaBydgoska.PL wiceprezydent Mirosław Kozłowicz.

Docelowo w mieście do 2021 roku ma pojawić się 30 elektrobusów – 10 dwunastometrowych i 20 osiemnastometrowych. Mają one poruszać się głównie po obszarach, gdzie występuje największe natężenie ruchu i emisja spalin – Śródmieściu, Błoniu, Bartodziejach czy osiedlu Leśnym. Później analizowana będzie możliwość kursów m.in. do Myślęcinka, BPPT czy na Osową Górę.

Łączny koszt zakupu 30 pojazdów nie powinien przekroczyć 62 milionów złotych. Dofinansowanie na ten cel, zgodnie z warunkami porozumienia z NCBiR, ma osiągnąć przynajmniej 60 procent.


Powiązane treści