Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Pierwszy nowy tramwaj dla Bydgoszczy gotowy. W nocy przyjedzie do zajezdni

Dodano: 22.08.2023 | 10:39

Na zdjęciu: Pierwszy nowy tramwaj w ramach obecnej dostawy dla Bydgoszczy dotrze do zajezdni w nadchodzącą noc.

Fot. ZDMiKP

Dziś w nocy (22/23 sierpnia) do zajezdni Toruńska przyjedzie pierwszy z 40 zakupionych przez miasto tramwajów. Pojazdy powstają oczywiście w PESIE. W ramach tej partii zamówienia w tym roku dotrze jeszcze dziewięć nowych składów. 

W ramach zawartego kontraktu pomiędzy miastem a PESĄ, bydgoski producent ma jesienią tego roku dostarczyć dziesięć tramwajów typu Swing za 102 mln zł. Jak informuje ratusz, pierwszy gotowy pojazd zostanie przywieziony na lawecie do zajezdni MZK przy ul. Toruńskiej dziś w nocy (22/23 sierpnia). – Nowy Swing różni się od poprzednich pojazdów tego typu, dlatego będzie wykorzystywany na początku przede wszystkim do szkoleń obecnych i przyszłych motorniczych – enigmatycznie przekazuje biuro prasowe magistratu. Z zewnątrz i we wnętrzu nie różni się on jednak od jeżdżących już po Bydgoszczy składów.

Warto dodać, że umowa z PESĄ zakładała możliwość skorzystania z prawa opcji na dostarczenie kolejnych Swingów. Miasto postanowiło ją uruchomić, zatem w latach 2024 – 2025 na bydgoskie tory wyjedzie kolejne 30 pojazdów. – Dzięki temu wymienimy cały tabor na nowy, a 30-letnie „Konstale” zastąpimy nowoczesnymi tramwajami – zapowiada UMB. Łącznie PESA zarobi na tym kontrakcie ponad 430 milionów złotych.

Obecnie miasto posiada 35 tramwajów niskopodłogowych – dwie PESY 122N, zakupione w 2008 roku oraz 33 Swingi, zakupione w ramach inwestycji związanych z budową linii tramwajowej do Fordonu, przebudową torowiska na Kapuściskach oraz budowy linii na Kujawskiej.

Nowe tramwaje a zniszczone torowiska

Mimo nowych inwestycji, stan dotychczasowych torowisk na terenie miasta jest w wielu miejscach dramatyczny. Do najgorszych odcinków można zaliczyć m.in. trasę wzdłuż ulicy Jagiellońskiej, fragment Fordońskiej w rejonie Gajowej; również oddana do użytku sześć lat temu linia do Fordonu w wielu miejscach jest wyeksploatowana. Najbardziej zniszczone jest jednak torowisko na Łęgnowo – jego stan nie pozwala na to, by kursowały po niej tramwaje niskopodłogowe typu Swing, zatem pasażerowie linii nr 6 muszą korzystać wyłącznie z wysokopodłogowych, wysłużonych Konstali. Składy poruszają się wolno, by uniknąć wykolejenia.

Po dwóch nieudanych próbach wyboru wykonawcy przebudowy, miasto odłożyło temat trasy na Toruńskiej na półkę, zajmując się nowymi odcinkami. Wobec sukcesywnych dostaw kolejnych Swingów, ratusz powinien jak najszybciej rozpocząć przygotowania do wymiany wysłużonych szyn i podkładów. ZDMiKP posiada już niezbędną dokumentację do remontu torowiska w kierunku Łęgnowa.

Sukcesywnie, wraz z nowymi projektami unijnymi bądź krajowymi – jeśli takie będą ogłaszane, będziemy realizowali przebudowę tego odcinka i tworzyli kolejną dokumentację. Niewykluczone jest też, że znajdą się na to środki w obecnej perspektywie, tak jak miało to miejsce w poprzednich latachpodkreślał zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. Na razie bliżej realizacji jest przebudowa torów między mostem Kazimierza Wielkiego a zajezdnią: trwa przetarg na wykonanie zadania. Sama zajezdnia też ma w najbliższych miesiącach zostać zmodernizowana.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments