Podpisano kolejną umowę na dokończenie drogi S5. „Chcemy uzyskać przejezdność do końca 2021 roku”
Dodano: 23.04.2020 | 18:06Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl
Na zdjęciu: Podpisaniu umowy na dokończenie odcinka drogi S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ towarzyszyły dodatkowe środki bezpieczeństwa związane z epidemią koronawirusa.
Fot. GDDKiA
W czwartkowe przedpołudnie podpisano umowę pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum złożonym ze spółek Kobylarnia i Mirbud na dokończenie ponad 20-kilometrowego odcinka drogi S5 pomiędzy węzłami: Świecie Południe a Bydgoszcz Północ. – Przejezdność całego, 130-kilometrowego fragmentu drogi w województwie kujawsko-pomorskim chcemy uzyskać do końca 2021 roku – zadeklarował p.o. dyrektora GDDKiA Tomasz Żuchowski.
Warta ponad pół miliarda złotych umowa była drugą z trzech, którą trzeba było podpisać, aby dokończyć prace po włoskiej Impresie Pizzarotti. Wcześniej udało się wznowić roboty na odcinku od węzła Bydgoszcz Błonie do Szubina (nowym wykonawcą także jest Kobylarnia oraz Mirbud), a w kolejce czeka jeszcze Budimex, z którym drogowcy planują parafować dokumenty w najbliższy poniedziałek (odcinek Nowe Marzy – Świecie Południe). – Dołożymy starań, aby niedogodności przy inwestycji były jak najmniejsze. A za te dotychczasowe przepraszamy – mówił kurtuazyjnie Żuchowski. Przypomnijmy, że prace na trzech odcinkach drogi S5 stanęły w połowie czerwca ubiegłego roku, gdy GDDKiA zerwała umowę ze wspomnianą spółką z Włoch.
Aby niedogodności były jak najmniejsze, należy skrócić czas realizacji inwestycji do minimum. Żuchowski zapowiedział nawet, że cała droga S5 w regionie miałaby być przejezdna do końca przyszłego roku. Nie oznacza to jednak zakończenia wszystkich działań. Sam kontrakt zakłada bowiem 22 miesięce robót, wyłączając okres zimowy (od 15 grudnia do 15 marca). Cała inwestycja musi być więc zrealizowana do drugiej połowy sierpnia 2022 roku. Ponad dwa i pół roku po pierwotnym terminie.
Opóźnienia nie wynikają jednak wyłącznie z porzucenia placu budowy przez Impresę Pizzarotti. Do końca 2019 roku udało się otworzyć jedynie dwa z siedmiu odcinków – fragment północno-zachodniej obwodnicy Bydgoszczy i odcinek położony najbliżej granicy z województwem wielkopolskim. Nadal trwają prace na odcinku od węzła Bydgoszcz Opławiec (dawniej Tryszczyn) do Białych Błot (węzeł Bydgoszcz Błonie) oraz od Szubina do Żnina. Co ciekawe, w tym pierwszym przypadku termin zakończenia robót (choć od dawna nierealny) datowany był na 24 marca. – Czy znamy więc nowe terminy zakończenia prac na tych dwóch odcinkach? – pytamy Żuchowskiego. – Na ten moment terminy nie są aneksowane – słyszymy w odpowiedzi. Wcześniej Piotr Michalski, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA odpisał nam, że drogowcy „rozpatrują roszczenia wykonawców dotyczące terminu realizacji”, a oba odcinki „zostaną udostępnione dla ruchu w 2020 roku”.
Podpisanie umowy na odcinek nr 2 (Świecie Południe – Bydgoszcz Północ) miało nietypową otoczkę. Konferencja była transmitowana z udziałem mediów na Skypie. W bydgoskim oddziale GDDKiA podpisy pod dokumentami złożyli: Przemysław Antoniak i Michał Delmaczyński ze strony dyrekcji oraz Jerzy Mirgos i Sławomir Nowak z grupy Mirbud (w jej skład wchodzi Kobylarnia). Towarzyszył im również poseł PiS i wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury Piotr Król, który wyraził nadzieję, że nic już nie stanie na przeszkodzie, aby dokończyć budowę. Z Warszawy w wirtualnym spotkaniu udział wzięli: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Łukasz Schreiber. Z mediami połączył się także wspomniany dyrektor Żuchowski.
Droga ekspresowa S5 umożliwi mieszkańcom województwa kujawsko-pomorskiego z jednej strony dotarcie do Poznania czy Wrocławia, z drugiej do węzła A1 wNowych Marzach i kontynuację podróży do Gdańska. W planach jest natomiast przygotowanie studium korytarzowego, które pozwoli przedłużyć trasę do Ostródy w województwie warmińsko-mazurskim.
Aktualny stan budowy odcinków drogi ekspresowej S5 – woj. kujawsko-pomorskie
- Nowe Marzy – Świecie Południe (Dworzysko) – podpisanie umowy w poniedziałek, 27 kwietnia;
- Świecie Południe (Dworzysko) – Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) – podpisana umowa na kontynuację prac budowlanych;
- Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) – Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) – w użytkowaniu;
- Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) – Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) – w budowie, oddanie do ruchu planowane w 2020 r.;
- Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) – Szubin Północ – podpisana umowa na kontynuację prac budowlanych, prace wznowiono;
- Szubin Północ – Żnin Północ – w budowie; w lutym br. został przełożony ruch z DK nr 5 na jedną jezdnię drogi S5; oddanie do ruchu planowane w 2020 r.;
- Żnin Północ – granica województwa – w użytkowaniu.
- Brawurowa ucieczka ulicami i chodnikami miasta. Sprawca zmyślił historię o kradzieży auta - 28 kwietnia 2022
- Pijany motocyklista doprowadził do zderzenia w parku przemysłowym. Tragedia była o krok - 28 kwietnia 2022
- Zabytkowe kamienice w Bydgoszczy idą do renowacji. W tym roku tylko trzy - 28 kwietnia 2022