Na początku roku władze miasta postanowiły zerwać umowę ze spółką Komunalnik na odbiór odpadów z osiedli Nowego Fordonu oraz północno-zachodniej części Bydgoszczy – w ten sposób końca dobiegła saga związana z dolnośląską firmą.
Zerwanie umowy było efektem utrzymujących się problemów z odbiorami śmieci w sektorze drugim (osiedla Nowego Fordonu) oraz piątym (m.in. Okole, Czyżkówko, Smukała czy Osowa Góra). Nadal nierozwiązane pozostawały problemy z dostarczeniem pojemników do części posesji, a reklamacje, które wysyłano z urzędu miasta, pozostawały niejednokrotnie bez rozpatrzenia.
Komunalnik rozpoczął działalność w Bydgoszczy wiosną 2020 roku. Przetarg wygrał po powtórnej ocenie ofert, którą nakazała Krajowa Izba Odwoławcza. Pierwotnie ratusz wykluczył spółkę z postępowania, zarzucając jej rażąco niską cenę. Od początku firma z Dolnego Śląska miała problemy z właściwą obsługą mieszkańców. Miasto nałożyło z tytułu nieprawidłowości przy realizacji umowy kary na spółkę Komunalnik. O ich wyegzekwowanie będzie musiało jednak walczyć przed sądem.
Po zaledwie nieco ponad siedmiu latach funkcjonowania most Uniwersytecki został w trybie pilnym wyłączony z użytku. Powód – zlecona przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ekspertyza wykazała wady mogące doprowadzić nawet do katastrofy budowlanej.
Na podstawie pierwszych zapowiedzi drogowców pisaliśmy, że ruch może zostać przywrócony we wrześniu. Wtedy użyliśmy słów „dopiero we wrześniu”, ale dziś mamy grudzień, a most nadal jest zamknięty.
W ubiegłym miesiącu spółka Kormost dokonała naprawy czterech z szesnastu mocowań want mostu Uniwersyteckiego. Była to łatwiejsza część całej operacji, bo pozostałe zakotwienia trzeba wzmacniać przy poluzowanych linach przeprawy nad Brdą.
Same roboty naprawcze będą kosztowały bydgoszczan 6,2 miliona złotych. Kolejne 1,8 mln złotych Kormost zainkasował za przygotowanie podparcia mostu Uniwersyteckiego. Przeprawa ma być otwarta na przełomie stycznia i lutego, czyli dokładnie rok po zamknięciu.
Stolica Apostolska przeprowadziła postępowanie dotyczące sygnalizowanych zaniedbań bp. bydgoskiego Jana Tyrawy w sprawach o nadużycia seksualne wobec osób małoletnich ze strony niektórych księży pracujących w diecezji bydgoskiej. – Po zakończeniu postępowania, mając na uwadze również inne trudności w zarządzaniu diecezją, biskup bydgoski złożył rezygnację z pełnienia swojej posługi, przyjętą dzisiaj przez Ojca Świętego – przeczytaliśmy w wydanym w połowie maja komunikacie Nuncjatury Apostolskiej w Polsce.
Początkowo papież Franciszek mianował administratorem diecezji bydgoskiej biskupa toruńskiego Wiesława Śmigla, który pełnił obowiązki do czasu wyłonienia nowego ordynariusza diecezji bydgoskiej. Tym we wrześniu został biskup pomocniczy diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej Krzysztof Włodarczyk. Uroczysty ingres odbył się w połowie listopada.
Dwa lata spędzili niebiesko-czarni na piątym poziomie rozgrywkowym. Po meczu z Pogonią Mogilno cieszyli się z awansu do III ligi. Nie przyszło to jednak tak łatwo. Po udanej rundzie jesiennej zarząd klubu dość niespodziewanie zdecydował się na zmianę na ławce trenerskiej i duet Przemysław Dachtera – Sławomir Bigalke został zastąpiony człowiekiem spoza lokalnego środowiska – Piotrem Kołcem.
Pod wodzą nowego szkoleniowca Zawisza utrzymał prowadzenie w tabeli, choć o awans musiał drżeć do ostatniego meczu. W decydującym spotkaniu ostatniej kolejki z Pogonią Mogilno bydgoszczanie zawiedli i ledwo ugrali remis (2:2), ale będąca ich głównym rywalem Włocłavia przegrała w Izbicy Kujawskiej.
Początki w III-ligowej rzeczywistości nie były łatwe, ale koniec końców zawiszanie mogą być nawet zadowoleni z rundy jesiennej. Na półmetku zmagań zajmują 10. miejsce w tabeli.
Oczekiwana od wielu lat inwestycja w tym roku wyraźnie przyspieszyła. Pierwotnie miała być budowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego, ale w połowie 2020 roku zapadła decyzja o zwiększeniu finansowania dla Programu Budowy Dróg Krajowych o 21 miliardów złotych. Rok 2021 upłynął więc pod znakiem przetargów na budowę drogi ekspresowej łączącej Bydgoszcz z Toruniem. Pierwsze z nich zostały ogłoszone 28 czerwca.
Dla wszystkich czterech odcinków ceny zaproponowane przez wykonawców mieściły się w budżecie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Tydzień przed świętami Bożego Narodzenia bydgoski oddział dyrekcji dróg i autostrad niespodziewanie poinformował jednak o unieważnieniu wyboru Budimexu jako wykonawcy odcinka Bydgoszcz Południe – Emilianowo.Na początku mijającego tygodnia złożono natomiast odwołanie od wyników przetargu na budowę fragmentu drogi ekspresowej S10 pomiędzy węzłami Solec i Toruń Zachód.
To były najlepsze igrzyska dla Polski w XXI wieku. W Tokio nasi sportowcy wyrównali wynik z Sydney, zdobywając 14 medali – aż trzy z nich były udziałem bydgoszczanek.
Swoje marzenia spełniła Iga Baumgart-Witan. Zawodniczka Budowlanego KS Bydgoszcz od lat święciła sukcesy z Aniołkami Matusińskiego. W stolicy Japonii do długiej już listy osiągnięć dopisała złoty medal w sztafecie mieszanej 4×400 (biegła w eliminacjach) oraz srebro w żeńskiej sztafecie na tym samym dystansie. Na zakończenie udanego roku odsłoniła autograf w alei na ul. Długiej.
Nie można też zapominać o Helenie Wiśniewskiej 22-letnia kajakarka zdobyła brąz w czwórce na dystansie 500 metrów. Był to pierwszy medal dla Zawiszy od 25 lat – poprzedni, srebrny, jeszcze w Atlancie, zdobył reprezentujący Łotwę Iwan Klementiew.
Inwestycja ma lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z osiedlami położonymi na górnym tarasie Bydgoszczy i terenami inwestycyjnymi w rejonie dawnego Zachemu oraz parkiem przemysłowym. Według drogowców, tramwaje jadące po nowej trasie mają zaoszczędzić około 6 minut. Wiadomo już, że nowym mostem pojadą dwie linie – nr 7 i nr 11.
Zanim jednak to nastąpi, bydgoszczanie muszą zmierzyć się z ogromnymi utrudnieniami. W ramach pierwszego etapu prac zamknięto ulicę Łęczycką i północną jezdnię ulicy Fordońskiej. Od tego czasu kierowcy stoją w korkach. Pasażerowie komunikacji miejskiej też nie mają łatwo, bo zwłaszcza na początku robót występowały problemy z sygnalizacją sterującą ruchem wahadłowym tramwajów. Ten problem udało się już rozwiązać, ale nadal zdarzają się kłopoty z zasilaniem.
Pierwszy etap robót na Fordońskiej potrwa do czerwca 2022 roku. Cała inwestycja ma zakończyć się jesienią 2023 roku – w międzyczasie pasażerów i kierowców czekają jeszcze utrudnienia po południowej stronie skrzyżowania z Kazimierza Wielkiego.
Proces Rafała P., który został oskarżony o psychiczne i fizyczne znęcanie się nad żoną, a także zniszczenie jej mienia i naruszenie miru domowego, rozpoczął się w czerwcu 2018 roku. Sąd nie dał wiary zapewnieniom byłego radnego, że przedstawione na sali sądowej nagrania zostały zmanipulowane. Uznał go w sierpniu 2019 roku winnym zarzucanych mu czynów i skazał na dwa lata pozbawienia wolności. Kilka miesięcy później Sąd Okręgowy w Bydgoszczy ten wyrok podtrzymał.
Prawomocny wyrok nie był jednak końcem tej historii. Obrońcy Rafała P. złożyli bowiem wniosek o odroczenie kary, motywując to złym stanem zdrowia bliskich byłego radnego, a także jego samego. Sprawa trafiała na wokandę zarówno w sądzie rejonowym, jak i okręgowym. Ostatecznie ten ostatni – na posiedzeniu 17 września – wniosek adwokatów ekspolityka odrzucił. W październiku były polityk trafił w końcu do zakładu karnego. Ma w nim spędzić dwa lata.
Prezydent Rafał Bruski wraz z zastępcą Mirosławem Kozłowiczem, skarbnikiem miasta Piotrem Tomaszewskim i zastępcą dyrektora ZDMiKP ds. transportu Rafałem Grzegorzewskim zapowiedział podwyżkę cen biletów komunikacji miejskiej (od 01.01) oraz opłat w strefie płatnego parkowania (od 01.02) podczas specjalnie zwołanej konferencji prasowej.
Podwyżka, pierwsza od ośmiu lat, tłumaczona jest wprowadzeniem Polskiego Ładu oraz wzrostem cen między innymi energii, kosztów realizowania komunikacji miejskiej czy wydatków ponoszonych przez samorządy. – Pokrycie kosztów komunikacji miejskiej wpływami z biletów to obecnie 24% – tłumaczył wtedy Rafał Grzegorzewski. – Kierowaliśmy się cenami w miastach Unii Metropolii Polskich. Osadziliśmy Bydgoszcz w połowie tej stawki – wyjaśniał, podkreślając, że dotychczas ceny w naszym mieście należały do najniższych w kraju.
Podwyżkę zatwierdzili jeszcze w październiku radni. W nowym roku jednorazowy bilet normalny oraz pierwsza godzina w strefie płatnego parkowania będą kosztować po 3,80 zł zamiast dotychczasowych 3 zł.
Bydgoski ratusz od kilku lat próbował pozyskać wpływy do budżetu z tytułu gospodarowania ponad 100-letnim budynkiem w ścisłym Śródmieściu. Efektów nie przyniosły jednak ani próby jego sprzedaży (podejmowane od 2015 roku), ani wydzierżawienia (taką możliwość na 20 lat przewidywała uchwała rady miasta podjęta w roku 2018). Aż do grudnia.
Chęć nabycia budynku wyraziła Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu, funkcjonująca w Bydgoszczy od 2005 roku zawodowa szkoła wyższa. Do 2017 roku mieściła się ona w jednym z budynków przy ulicy Karpackiej. Obecnie jej siedzibą jest sąsiednia kamienica przy ulicy Jagiellońskiej 4. Chęć nabycia budynku po Savoyu motywuje potrzebą rozwoju uczelni i zwiększenia jej bazy dydaktycznej.
Cena za przejęcie kamienicy to 11,4 miliona złotych. WSNoZ zwróciła się jednak do miasta z wnioskiem, aby ta kwota została rozłożona na dziesięć rocznych rat. W ten sposób do kasy miasta wpływałoby co roku 1,14 mln zł oraz odsetki. Zgodę na takie rozwiązanie wyrazili radni podczas sesji 15 grudnia.
Za kilka godzin rok 2021 przejdzie do historii. W ostatnich miesiącach emocjonowaliśmy się zarówno dalszym ciągiem dobrze nam znanych spraw, jak i całkiem nowymi wydarzeniami. Oto one!
Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu: utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego oraz tworzenia statystyk oglądalności. Każdy użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. RozumiemWięcej
Polityka cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.