Bydgoszcz
13C
Niebo częściowo zachmurzone
100% wilgotność
Wiatr: 2km/h S
H 13 • L 13
14C
Sob
14C
Nd
13C
Pon
11C
Wt
11C
Sr
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaPriorytetowy problem tramwajów w Fordonie. Co jest nie tak z sygnalizacją?
zdmikp bydgoszcz
17.01.2020 | 08:08

Priorytetowy problem tramwajów w Fordonie. Co jest nie tak z sygnalizacją?

Na zdjęciu: Jedna z wielu sytuacji na skrzyżowaniu Akademickiej z Korfantego, kiedy to tramwaj przez kilkanaście sekund oczekuje na zmianę sygnału świetlnego na pionowy, umożliwiający jazdę.

Fot. nadesłane

Pracownicy MZK, jak i pasażerowie wciąż nagłaśniają problem związany ze sterowaniem sygnalizacją świetlną dla tramwajów. Do ZDMiKP, jak i prezydenta Mirosława Kozłowicza trafiają pisma od motorniczych, w których opierając się na własnych doświadczeniach punktują zaniedbania drogowców. Ci bronią się, tłumacząc zawiłości systemów sterujących i ITS. 

O tym, że tramwaje na linii do Fordonu muszą regularnie przystawać przy skrzyżowaniach ulicy Akademickiej z Kaliskiego i Korfantego, pisaliśmy już we wrześniu. Według naszych informacji, modyfikacja cyklu świateł została wprowadzona ze względu na skargi kierowców, którzy zbyt długo oczekiwali na skręt z Akademickiej z Korfantego. ZDMiKP, ustami ówczesnego rzecznika Krzysztofa Kosiedowskiego twierdził jednak, że taka sytuacja nie miała miejsca.

Kilka tygodni temu temat znów powrócił. W odpowiedzi na skargi pracowników MZK odnośnie funkcjonowania priorytetu na fordońskim skrzyżowaniu drogowcy podkreślali, że obsługa tramwajów nie znajduje się w głównej fazie ruchu, ale wprowadzone rozwiązanie jest „optymalne”. Dopytaliśmy o tę kwestię ZDMiKP. Obecny rzecznik zarządu Tomasz Okoński podkreśla, że priorytet nie został on w żaden sposób celowo ograniczony na jakimkolwiek skrzyżowaniu od dnia uruchomienia linii tramwajowej do Fordonu.

Zobacz również:

Mniej pieniędzy na komunikację. ZDMiKP zapowiada cięcia kursów

Zgodnie z przyjętą polityką Miasta, ZDMiKP od kilku lat stawia na rozwój i priorytet komunikacji publicznej czego przykładem jest m.in. wdrożony w latach 2013-2015 system ITS. Od czasu jego uruchomienia wszystkie nowe inwestycje są realizowane zawsze w nawiązaniu do maksymalnego wykorzystania jego możliwości dla konkretnego rozwiązania projektowego – przekazał Okoński. Dalej podkreśla, że odpowiednia realizacja priorytetu zależy od trzech czynników tj. odpowiedniego zalogowania pojazdu w systemie, odpowiedniej informacji GPS o położeniu pojazdu (sprawność przesyłu radiowego danych) oraz możliwości realizacji zgłoszenia na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną. Tyle że według informacji od motorniczych brak logowania do systemu nie jest możliwy, ponieważ motorniczy w razie błędnego logowania otrzymuje komunikat dźwiękowy o złym kodzie, a przy niezalogowaniu w systemie – informacje od Nadzoru Ruchu MZK. A zarząd wielokrotnie wskazywał, że brak priorytetu wynika wyłącznie z błędów kierujących pojazdami szynowymi.

Jak wyjaśnia ZDMiKP, z przeprowadzanych wielokrotnie obserwacji wynika, że priorytet działa dla prawidłowo zalogowanych pojazdów szynowych i jest przydzielany możliwie szybko z zachowaniem koniecznych, uwarunkowanych przepisami prawa czasów ewakuacji dla innych pojazdów czy też faz trwających przed przyjazdem tramwaju do miejsca przejazdu lub skrzyżowania. W celu utrzymania kontroli nad prawidłowym logowaniem pojazdów ZDMiKP w porannym i popołudniowym szczycie dokonuje analizy priorytetu przekazując te dane do służb Nadzoru Ruchu MZK w Bydgoszczy celem zdiagnozowania problemu z nadajnikiem lub też zdyscyplinowania kierujących tramwajami do przeprowadzenia poprawnej procedury logowania.

Jak działa priorytet? – Każdy pojazd szynowy, będący prawidłowo zalogowany w systemie przesyła do sterownika sygnalizacji świetlnej informacje o swojej pozycji trzykrotnie – pierwszy raz, w momencie zbliżania się do skrzyżowania/przejazdu, drugi – gdy znajduje się już na obiekcie i trzeci raz, gdy go opuszcza. Z analiz tych jednoznacznie wynika, iż zdecydowana większość pojazdów porusza się z poprawnie zdefiniowanymi nadajnikami i dzięki temu otrzymują przydzielony priorytet – odpowiada ZDMiKP.

Rzecznik Okoński dodaje jednak, że średnio raz dwa razy na dzień zdarzają się nadal pojazdy nie nadające sygnału przywołującego priorytet. – W przypadku nieprzydzielenia priorytetu dla konkretnego pojazdu oprócz wspomnianego wcześniej czynnika ludzkiego, może dojść do awarii komputera pokładowego z modułem GPS, bądź usterki radia krótkiego zasięgu (RKZ), a także chwilowego zakłócenia sieci GSM podającego nie rzeczywistą lokalizację położenia pojazdu względem miejsca oczekiwanego przejazdu z priorytetem. W momencie przesłania nieprawidłowej pozycji pojazdu przez sieć GSM (z niewielkim opóźnieniem) do Systemu, nie ma możliwości prawidłowości jego działania.

Ponadto pragniemy poinformować, iż w obecnym Systemie ITS nie ma możliwości ograniczenia bądź wyłączenia priorytetu dla konkretnych pojazdów. Priorytet dla pojazdów tramwajowych wykluczając wcześniej wspomniane sytuacje jest przydzielany zawsze wszystkim pojazdom, albo żadnemu z nich.

Stanowisko ZDMiKP ws. ulicy Akademickiej

W przypadku przywołanej ulicy Akademickiej, sterowanie grupami pieszymi i rowerowymi uwarunkowane jest zgłoszeniami grup kołowych, a także pieszych (w przypadku zgłoszenia pieszych po obu stronach omawianej ulicy otwierane są przejścia i przejazdy przez całą szerokość ulicy Akademickiej), w przypadku braku takich zgłoszeń otwierane są tylko przejścia rzeczywiście zgłoszone.  Gdyby za każdym razem otwierać całość przejść w poprzek ul. Akademickiej (dwie jezdnie + torowisko) to ewakuacja takiego układu trwałaby dwa razy dłużej i dwa razy dłużej oczekiwałyby na przejazd w ciągu ul. Akademickiej pojazdy samochodowe i tramwajowe, tym samy znacznie ograniczylibyśmy szybkość przydzielenia priorytetu.

Obecne fazy są dzięki temu krótsze i potrafią się szybciej ewakuować przy otrzymaniu informacji o konieczności przejścia do fazy tramwajowej zgłaszanej przez nadjeżdżający pojazd tramwajowy. Dodatkowo w ciągu omawianej ulicy Akademickiej (na odcinku od ul. Piłsudskiego do ul. Wyścigowej) realizowany jest bezwzględny priorytet tramwajowy, który z samego założenia ogranicza przejście/przejazd na raz przez obydwie jezdnie oraz torowisko tramwajowe.

Dzięki obecnym rozwiązaniom Systemu ITS w II połowie roku 2016 tj. pół roku po wybudowaniu linii tramwajowej do Fordonu (bez priorytetu) uzyskaliśmy kilkuminutowe skrócenie czasu przejazdu tramwajów na odcinku pomiędzy pętlami Wyścigowa i Łoskoń. Wynik ten umożliwił odpowiednie korekty czasów podróży i rozkładów jazdy, a osiągnięte czasy pomimo wzrostu natężeń ruchu pojazdów indywidualnych utrzymujemy do dnia dzisiejszego. Pragnę poinformować, iż zgodnie z ogólnie przyjętą zasadą organizacji ruchu, w szczególności w miejscach występowania sygnalizacji świetlnych obecnie w większości przypadków przejścia dla pieszych i przejazdy da rowerzystów w obrębie funkcjonowania systemu ITS otwierane są automatycznie wzdłuż kierunku głównego, tj. w tym przypadku ulicy Akademickiej. Kwestia obserwacji czasów ewentualnych postojów tramwajów przed skrzyżowaniami możliwa jest na podstawie informacji przesyłanych do sterownika oraz obserwacji kamer monitoringu wizyjnego w Centrum nadzoru ZDMiKP.

ZDMiKP na bieżąco monitoruje sytuację ruchową na wszystkich obiektach znajdujących się w Systemie ITS. W przypadku stwierdzenia fizycznych usterek bądź nieprawidłowości w działaniu są one na bieżąco usuwane. Mając na uwadze powyższe nie planujemy wprowadzania zmian w programach sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu ulic Akademicka/Korfantego i Akademicka/Kaliskiego. Mając jednak na uwadze wspomniane zgłoszenie, dokonano przesunięcia wirtualnie punktów meldunkowych w celu jeszcze sprawniejszego przydzielania priorytetu tramwajowego na powyższych obiektach.

***

Ostatnie zdanie jest kluczowe. Od kilku dni można bowiem zauważyć, że priorytet tramwajowy na skrzyżowaniu uległ poprawie. Skoro jednak ZDMiKP uwzględnił zgłoszenie i dokonał zmian, tak aby tramwaje nie musiały zatrzymywać się na kilkanaście sekund tuż przed przystankiem Przylesie, to znaczy, że problem z funkcjonowaniem sygnalizacji faktycznie zaistniał. I to nie jest jedyny problem, który wciąż nie jest rozwiązany przez ZDMiKP. Do instytucji oraz prezydenta Mirosława Kozłowicza trafiają kolejne doniesienia o źle działającej sygnalizacji dla tramwajów. Czy władze miasta zareagują na kolejny alarm, czy sytuacja zakończy się wypadkiem?

7
Dodaj komentarz

avatar
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
mantisAnitaanonimSebRCB Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
nemesis
Gość
nemesis

Sygnalizacja działa fatalnie w większości miejsc w Bydgoszczy, a ZDMiKP ma od lat to w głębokim poważaniu. ZDMiKP wymaga głębokich zmian i usunięcia niekompetentnych pracowników (którzy nawet bezczelnie potrafią twierdzić, że byli i oglądali i „znaku tam nie ma” – choć znak wisi dalej – przyp. Warmińskiego sprzed lat np.) Fatalnie działa sygnalizacja przy skrzyżowaniu Magnuszewskiej i Wojska Polskiego, gdzie po zapaleniu zielonego dla pojazdów (przy przystanku) kilka metrów dalej zapala się jednocześnie czerwone już przy wjeździe na skrzyżowanie…takich kwiatków jest mnóstwo w całym mieście, gdzie stoją wszyscy, piesi, samochody, tramwaje i wszędzie jest czerwone. Czerwona fala to kolejny problem… Czytaj więcej »

Jan
Gość
Jan

Dane o lokalizacji pojazdów z GPS przesyłane są do centrali przez sieć komórkową GSM, czy też każde skrzyżowanie posiada stosowny odbiornik tych danych z pojazdów a komunikacja odbywa się lokalnie? Jak dokładne są to dane GPS? Raczej mało dokładne, skoro ZDMiKP nie potrafi wpiąć w ITS skrzyżowania Andersa/Piłsudskiego, które jest stosunkowo blisko zwrotnicy wjazdowej na pętlę Niepodległości sterowanej ITSem. Może warto zainwestować w urządzenia znacznie precyzyjnie określające lokalizację pojazdów, także z zastosowaniem systemów Glonass i Galileo, przy tym zbudowane z zastosowaniem układów znacznie mniej awaryjnych (np. poprzez redundancję głównych ich funkcji). Na chwilę obecną wygląda to na chałupniczy projekt studencki… Czytaj więcej »

RCB
Gość
RCB

ZDMiKP to porażka. Najbardziej widoczna ignorancja związana ze światłami na zmodernizowanym odcinku od ul. Szarych Szeregów do ul. Magnuszewskiej. Sygnalizacja co 100 m. kompletnie niezsynchronizowana. Trzeba naprawdę być niemyślącym człowiekiem, żeby coś takiego zaprojektować i wykonać.

Seb
Gość
Seb

Proponuję zmienić nazwę Węzeł Szarych Szeregów ,na tę która funkcjonuje wśród mieszkańców czyli Węzeł Gordyjski. A nasz zarząd dróg zgłosić do konkursu najbardziej niekompetentnego w kraju. Wybudowanie chodniczka na srodku ulicy Szpitalnej przed wlotem na ul.Wojska Polskiego zgłaszam do nagrody szkół specjalnych. Kilka razy w tygodniu stoją zablokowane pojazdy pogotowia i straży pożarnej z włączonymi sygnałami ponieważ samochdy cywilne nie mają gdzie zjechać. Nikt nie będzie zaryzykował uszkodzeniem podwozia. Wystarczyło wymalować wysepkę. Na ale jeszcze trzeba było ustawić słup trakcyjnu,który wcześniej stał w pobliżu torowiska. W godzinach szczytu jeden wielki korek. Są chwile,że wszyscy uczestnicy ruchu mają czerwone światło. Wyjazd… Czytaj więcej »

anonim
Gość
anonim

Mi wydaje się, że ktoś spierniczył sprawę w temacie podłączenia świateł i teraz nie ma środków albo możliwości by to naprawić.
Wielokrotnie jadąc akademicką i skręcając w korfantego widziałem sytuację, że światło dla skręcających było cały czas czerwone, a dla jadących prosto zielone, czasami zapaliło się na czerwono i po chwili znowu na zielone. Kiedyś też była sytuacja, że wszystkim świeciło się stale czerwone. W żadnej z tych sytuacji nie było w pobliżu żadnego tramwaju.
Podobne wariacje świateł występowały na skrzyżowaniu Andersa z Ostromecką (?) w każdym razie nieopodal pętli Niepodległości.

Anita
Gość
Anita

Pomijając techniczne problemy z sygnalizacją, jeszcze chyba nie zdarzył się 1 dzień bez awarii na liniach tramwajowych ( bo za ciepło lub bo linia trakcyjna zamarzła), szczególnie na tych z Fordonu i do Fordonu, ciągłe awarie i związane z tym spóźnienia do szkoły nie pozostają bez wpływu na oceny w szkole, nie sposób wyjeżdżać z Fordonu około 1,5 godziny wcześniej, bo możliwa jest awaria tramwaju. Dyskusje o sygnalizacjach i owszem mają sens, ale nie widzę sensu w budowaniu nowych tras tramwajowych, gdzie nie można opanować już istniejących.

mantis
Gość
mantis

Po co komu taki tramwaj który ma na celu najkrótszy przejazd a podróżni są niepotrzebni. Na pętli Przylesie pasażerownie grzecznie czekają w autobusach aż odjadą 2 tramwaje do Łoskonia i 3 tramwaje do centrum. i potem spokojnie można 10 min poczekać aż coś nadjedzie. Proszę policzyć RZECZYWISTY CZAS DOJAZDU Z PRZESIADKĄ.

Powiązane treści