Bydgoszcz
14C
Opady
72% wilgotność
Wiatr: 5km/h SSE
H 14 • L 13
13C
Wt
16C
Sr
15C
Czw
15C
Pt
16C
Sob
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaAKTUALNOŚCIProtest polskich mediów. Od rana nie działają liczne stacje radiowe i telewizyjne
10.02.2021 | 08:44

Protest polskich mediów. Od rana nie działają liczne stacje radiowe i telewizyjne

Na zdjęciu: Tak w środę wyglądają jedynki m.in. dziennika Rzeczpospolita oraz Przeglądu Sportowego.

Fot. Szymon Fiałkowski

Przedstawiciele mediów sprzeciwiają się rządowemu planowi wprowadzenia podatku od wpływów reklamowych, a te argumenty popiera także branża reklamowa. Sytuację starał się uspokoić rzecznik rządu.

W środę (10 lutego) czarna plansza z hasłem Media Bez Wyboru pojawiła się na większości dzienników oraz stacji telewizyjnych. Ponad czterdziestu nadawców i wydawców, z największymi podmiotami na czele, wspólnie sprzeciwia się rządowym planom wprowadzenia podatku od wpływów reklamowych. Największe stacje komercyjne – TVN czy Polsat zrezygnowały całkowicie z programu, podobna sytuacja jest m.in. w największych rozgłośniach radiowych, jak RMF czy Radio ZET. Czytelnicy nie przeczytają żadnych artykułów na portalach onet.pl czy interii.

Sygnatariusze listu otwartego do władz tłumaczą też, co oznaczać będzie wprowadzenie tego podatku. To:

  1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania. Jak czytamy w dalszej części listu, nowe, dodatkowe obciążenie mediów działających na polskim rynku myląco jest nazywana „składką” wprowadzaną pod pretekstem COVID-19. –  Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media – napisali sygnatariusze listu.

Sytuację w sprawie podatku wyjaśniał dzisiaj rano rzecznik rządu. – My jesteśmy w tej chwili na etapie prekonsultacji dotyczącej tego projektu. On przechodzi cały proces konsultacji – mówi rzecznik rządu Piotr Muller, który rano był gościem Michała Rachonia w programie „Jedziemy” w TVP Info i dodaje, że etap prekonsultacji potrwa do wtorku, 16 lutego.

Rzecznik rządu tłumaczy, że podatek wprowadzono w wielu innych państwach Unii Europejskiej, m.in. we Francji, Belgii czy Wielkiej Brytanii, która już z UE wyszła, ale ten podatek nam nadal obowiązuje. – Inne kraje wprowadziły tę daninę, bo cyfrowi giganci, duże firmy unikają opodatkowania. Ten podatek, który teraz jest w fazie projektowej, konsultacji zakłada, że będzie wynosił od 2 do 15% w zależności od tego, jakie będą przychody danej firmy i jaki towar będzie reklamowany – dodaje Muller i podkreśla, że środki z tego podatku mają być przeznaczone na zdrowie i ochronę zabytków. Jak zapowiada Muller, podatek ma objąć także m.in. media państwowe.

Rzecznika rządu dziwi taka forma protestu, bo – jak dodaje – kwestia wprowadzenia tego podatku jest nadal na etapie prekonsultacji.

 

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jacek
Jacek
3 miesięcy temu

Ciekawe, czy jest to akcja jednodniowa, czy dłuższa np. miesięczna?

Dobrze
Dobrze
3 miesięcy temu

Dupa boli, gdy trzeba podatki płacić w Polsce a nie wszystko za granicę

Maciej
Maciej
3 miesięcy temu

Trzeba było też dołączyć

Obserwator
Obserwator
3 miesięcy temu

Proszę, nie działajcie jak najdłużej. Ale jestem pewienże jutro już wszystko wróci do normy, za dużo kasy na reklamach by stracili. Takie to bohaterstwo.

Powiązane treści