Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Przejazd linii nr 2 przez Babią Wieś budzi kontrowersje. Miłośnicy komunikacji mają swoje propozycje

Dodano: 09.12.2019 | 23:03

Na zdjęciu: Podczas remontu torowiska na Kapuściskach i Wyżynach linie 2 i 4 kursowały do Babiej Wsi. Drogowcy zamierzają jednak pozostawić kursowanie "dwójki" na pętlę przy Brdzie także po uruchomieniu węzła Szarych Szeregów.

Fot. Szymon Fiałkowski

Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy krytycznie ocenia pomysł wjazdów kieszeniowych linii nr 2 na pętlę Babia Wieś, które mają być wprowadzone od czwartku, 12 grudnia – czyli w dniu powrotu tramwajów na Górny Taras. Społecznicy proponują trzy alternatywy dla koncepcji ZDMiKP.

Opublikowany przez ZDMiKP układ komunikacji tramwajowej po uruchomieniu wyremontowanego węzła Szarych Szeregów nie przyniósł rewolucyjnych zmian (CZYTAJ WIĘCEJ). Drogowcy zdecydowali się jednak na modyfikację trasy linii nr 2 – od czwartku będzie ona kursować od Wyżyn do Lasu Gdańskiego, ale z wjazdem kieszeniowym na pętle Babia Wieś. To nietypowe rozwiązanie wprowadzono “z myślą o zapewnieniu dogodnego dojazdu do zabudowań zlokalizowanych wokół Babiej Wsi oraz obiektów sportowych” – tak uzasadniali decyzję pracownicy zarządu dróg.

ZDMiKP dodaje, że kieszeniowe wjazdy linii nr 2 “to tymczasowe rozwiązanie do czasu zakończenia rozbudowy ronda Bernardyńskiego”. Jednak należy pamiętać, że poza pracami związanymi z rozbudową ulicy Kujawskiej (ZOBACZ OSTATNIĄ RELACJĘ Z PLACU BUDOWY) konieczna jest także wzmocnienie skarpy i naprawa torowiska przy wstrzymanej budowie apartamentowca Nordic Astrum. Zawiłości związane ze sprzedażą terenu należącego do dewelopera mogą jednak poważnie opóźnić ponowne uruchomienie odcinka trasy wzdłuż ulicy Toruńskiej.

Propozycja przejazdów “dwójki” w obu kierunkach przez Babią Wieś nie spodobała się mieszkańcom i sympatykom komunikacji; była też krytykowana przez motorniczych. Powód: wydłużenie trasy przejazdu o kilka minut, co nie jest korzystne dla pasażerów, podróżujących przede wszystkim na trasie Górny Taras – centrum miasta. O wprowadzenie innych opcji obsługi Babiej Wsi zaapelowało Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego. Ich zdaniem, pomysł ZDMiKP jest “niekorzystny i nieatrakcyjny dla większości pasażerów korzystających z komunikacji tramwajowej na trasie tej linii”.

– Kierowanie w obu kierunkach tramwajów linii nr 2 przez Babią Wieś będzie skutkowało wydłużeniem czasu jazdy w jednym kierunku o ok. 12 minut

– zaznacza stowarzyszenie w piśmie, złożonym 4 grudnia do prezydenta Rafała Bruskiego. Organizacja przedstawiła trzy propozycje alternatywnych możliwości skomunikowania okolic Torbydu i Łuczniczki

  • uruchomienie linii tramwajowej Babia Wieś – Zajezdnia Tramwajowa (opcjonalnie Bałtycka)
  • uruchomienie linii tramwajowej w relacji Babia Wieś – rondo Toruńskie, obsługiwanej wahadłowo pociągiem dwukierunkowym
  • obsługa Babiej Wsi zastępczą komunikacją autobusową

Pierwsza opcja zakłada utworzenie zastępczej linii tramwajowej, umożliwiającej dojazd do ważnych węzłów przesiadkowych, jak Perłowa i Rondo Toruńskie. Według SnrRTP jej obsługę zapewniłyby jednowagonowe składy, kursujące co 20 minut. Drugi pomysł jest – jak na Bydgoszcz – nowatorski. Linie kursującą od przystanku Rondo Toruńskie (przy Parku Centralnym) do Babiej Wsi miałyby obsługiwać dwa wagony Konstal 805Na, ale złączone tyłami. 

Rozwiązanie to jest stosowane z powodzeniem w wielu miastach, także w Polsce – podkreśla stowarzyszenie. I dodaje, że alternatywą mógłby być zakup bądź wypożyczenie wagonów dwukierunkowych (takie są stosowane m.in. w Toruniu). – Mogłyby one być wykorzystywane na trasie Wyżyny – Wzgórze Wolności czy na całej czynnej trasie linii nr 2 – uzupełnia organizacja.

Ostatnia propozycja to wydłużenie kursowania linii nr 76 w rejon pętli Babia Wieś. Stowarzyszenie miłośników komunikacji podpiera swoje pomysły wyliczeniami, z których wynika, że koncepcja ZDMiKP generuje dodatkowe 306 pociągokilometrów dziennie, podczas gdy propozycja zastępczej linii tramwajowej do zajezdni – 367,2; linia rondo Toruńskie – Babia Wieś – 153, a wydłużenie linii 76 – 202,5 wozokilometra dziennie.