Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Przetarg na przewozy kolejowe w województwie wreszcie ogłoszony

Dodano: 17.09.2021 | 15:26

Na zdjęciu: Otwarcie ofert w postępowaniu przewidziano na 18 października.

Fot. Szymon Makowski

Urząd marszałkowski ogłosił przetarg na obsługę połączeń kolejowych w regionie od grudnia 2021 do grudnia 2030 roku. Postępowanie zapowiadano już na wiosnę, jednak toruńscy urzędnicy zwlekali kilka miesięcy z jego rozpoczęciem – ogłoszono m.in. konsultacje rynkowe. Przewoźnicy będą mieli miesiąc na złożenie ofert – termin ich otwarcia ustalono na 18 października.

Przetarg na prowadzenie przewozów kolejowych w regionie aż do 2030 roku miał zostać ogłoszony już w kwietniu. I to w specyficznej formule: kolejowy tort podzielono na dziesięć, a nie jak we wcześniejszych postępowaniach – na trzy pakiety połączeń. Tak się jednak nie stało – w maju samorząd województwa opóźnił jego rozpoczęcie, tłumacząc się koniecznością weryfikacji przyjętych założeń. W tym celu ogłosił konsultacje rynkowe.

Postępowania nie udało się ogłosić także w lipcu – a koncepcja, zakładająca uruchomienie go wiosną zakładała, że to właśnie w tym miesiącu urzędnicy wybiorą operatorów odpowiedzialnych za przewozy na danych liniach. Wszystko po to, by mieli oni kilka miesięcy na przygotowanie taboru i kwestii organizacyjnych przed rozpoczęciem przewozów w ramach „nowego rozdania”.




Na trzy miesiące przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy i zakończeniem dotychczas obowiązującej umowy na przewozy kolejowe urząd marszałkowski podał, że postępowanie zostanie wszczęte „do 13 września”. – Obecnie dopracowujemy ostatnie dokumenty. W dniu ogłoszenia przetargu poinformujemy o tym fakcie osobnym komunikatemprzekazało na początku września biuro prasowe urzędu. Ostatecznie kluczowy dla wielu mieszkańców województwa przetarg rozpoczął się 17 września.

Przewoźnicy mogą ubiegać się o obsługę wspomnianych dziesięciu pakietów połączeń. Pierwszy z nich (A) obejmuje linie komunikacyjne Kaliska – Włocławek – Toruń – Bydgoszcz, Bydgoszcz – Inowrocław, Mogilno – Inowrocław – Toruń oraz Bydgoszcz – Toruń – Jabłonowo Pomorskie (oraz Brodnicę, po planowanej elektryfikacji linii kolejowej nr 208). Pakiet B1 obejmuje połączenia z Bydgoszczy przez Nakło do stacji Wyrzysk Osiek, do Torunia oraz do Gdyni, a także z Torunia przez Jabłonowo Pomorskie do Olsztyna. Pakiet B2 to linie Piła – Bydgoszcz, Laskowice – Smętowo (Gdynia), Jabłonowo Pomorskie – Iława (Olsztyn) ,(Poznań) – Inowrocław – Bydgoszcz oraz Toruń – Inowrocław – Mogilno (Poznań).

Pakiety dotyczące linii niezelektryfikowanych (C,D,E,F,G,H) dotyczą m.in. trasy z Bydgoszczy przez Tucholę do Chojnic, z Bydgoszczy do Chełmży czy z Wierzchucina do Szlachty. Pakiet I objął natomiast prowadzenie przewozów po linii kolejowej nr 33 na odcinku Brodnica – Rypin, lecz jego realizacja jest uwarunkowana dostępnością tras u zarządcy infrastruktury kolejowej.

Otwarcie ofert zaplanowano na 18 października. Zgodnie z zapisami, operatorzy kolejowi będą musieli uruchomić połączenia od 12 grudnia tego roku.

Błażej Bembnista