Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Rondo lub sygnalizacja poprawi bezpieczeństwo na skrzyżowaniu Gajowej z Głowackiego?

Dodano: 17.08.2019 | 11:23

Na zdjęciu: W ostatnich latach na skrzyżowaniu Gajowej z Głowackiego doszło do 45 zdarzeń drogowych. W efekcie jednego z nich, 31 lipca zginął pieszy.

Fot. Pomoc Drogowa Krystian Andruszczenko.

Czy po śmiertelnym wypadku na skrzyżowaniu Gajowej z Głowackiego zostaną wprowadzone zmiany w ruchu? Specjalna komisja, która zebrała się po tym zdarzeniu stwierdziła, że Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej powinien przeanalizować możliwość budowy ronda bądź postawienia sygnalizacji świetlnej w tym feralnym miejscu. 

Do tragicznego w skutkach wypadku, w którym zginął piłkarz Gwiazdy Bydgoszcz, doszło 31 lipca. Samochód osobowy marki Seat wymusił wówczas pierwszeństwo i zderzył się z jadącym prawidłowo mercedesem. W wyniku uderzenia mercedes staranował znak znajdujący się po zachodniej stronie skrzyżowania, tuż obok bloku z numerem 31. Na nieszczęście, znajdował się tam pieszy, który w wyniku uszkodzenia znaku doznał obrażeń. Były one na tyle poważne, że przybyli na miejsce ratownicy medyczni zdecydowali o przewiezieniu go do szpitala. Tego samego dnia młody mężczyzna zmarł.

Rondo lub sygnalizacja poprawi bezpieczeństwo na skrzyżowaniu Gajowej z Głowackiego?

Zobacz również:

Tragedia na Bartodziejach. Nie żyje pieszy

Wypadek na skrzyżowaniu Głowackiego i Gajowej wzbudził sporą dyskusje na temat bezpieczeństwa użytkowników ruchu w tym miejscu. Wielu z komentujących – także na naszym portalu podkreślało, że mieszkańcy osiedla Bartodzieje od dawna apelowali do zarządu dróg o wprowadzenie zmian. – Koniecznie trzeba wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia na tym skrzyżowaniu, zanim dojdzie do jeszcze większej tragedii (w pobliżu są dwie szkoły i sporo młodzieży przechodzącej obok). Bardzo często dochodzi tu do wypadków mimo dobrze widocznych znaków – czytamy w jednym z komentarzy.

W sprawę zaangażowała się Rada Osiedla Bartodzieje. Jej członek Adam Dziura – aktywny bydgoski społecznik – wystąpił do Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy o udostępnienie danych na temat wypadków na skrzyżowaniu Gajowej z Głowackiego i pobliskiej krzyżówki Gajowej z Kamienną. Z wyliczeń obejmujących okres od 1 stycznia 2016 roku do 31 lipca 2019 roku na skrzyżowaniu Gajowej z Głowackiego doszło do 42 kolizji i trzech wypadków (dla porównania na skrzyżowaniu Gajowej z Kamienną w analogicznym okresie doszło do 29 kolizji i trzech wypadków). Przyczyną większość zdarzeń w tym feralnym miejscu było nieustąpienie pierwszeństwa – należy dodać, że na skrzyżowaniu obowiązuje tzw. łamane pierwszeństwo. Mają je pojazdy jadące ulicą Gajową od strony skrzyżowania z Powstańców Wielkopolskich i skręcające w Głowackiego w kierunku pętli autobusowej przy Morskiej.

Policja ujawniła też notatkę z spotkania komisji, które odbyło się po śmiertelnym wypadku z 31 lipca. Udział w jej pracach wzięli przedstawiciele policji oraz ZDMiKP. Po analizie okoliczności zdarzenia drogowego oraz zasad ruchu na skrzyżowaniu członkowie komisji stwierdzili, że jego oznakowanie jest prawidłowe i wzajemnie nie wykluczające się dla jego wszystkich czterech jezdni. Zarekomendowali jednak pewne rozwiązania, które ich zdaniem mogą przyczynić się do zmniejszenia liczby kolizji i wypadków:

  • w celu zwiększenia uwagi kierujących zbliżających się do skrzyżowania zasadne będzie ustawienie przy wszystkich jezdniach znaku A-30 „inne niebezpieczeństwo” z tabliczką „Wypadki”,
  • naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KMP Bydgoszcz asp. sztab. Marcin Włosiński zgłosił wniosek o poddanie pod analizę przez ZDMiKP przebudowy skrzyżowania na rondo lub ustawienie sygnalizacji świetlnej. Zdaniem członków komisji, takie rozwiązanie znacznie poprawiłoby bezpieczeństwo w tym miejscu,
  • zarekomendowano też wprowadzenie aktywnych znaków lub znaków na podkładach fluorescencyjnych – droga z pierwszeństwem, przejście dla pieszych oraz STOP.
Błażej Bembnista