Rozpoczęto budowę parkingu Park & Ride przy rondzie Maczka. Czy 75 miejsc zachęci kierowców do przesiadki na autobus?
Dodano: 19.05.2021 | 10:48Na zdjęciu: Budowa parking Park & Ride przy rondzie Maczka rozpoczęła się od prac ziemnych.
Fot. ZDMiKP
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej informuje o rozpoczęciu budowy parkingu Park & Ride na 75 miejsc przy rondzie Maczka. To jedna z czterech – wyłączając powstający parking wielopoziomowy przy ulicy Grudziądzkiej – lokalizacji, które mają zapoczątkować system zachęcający do przesiadania się z samochodu na komunikację publiczną. Lokalizacja parkingów budzi jednak wątpliwości, czy będą one cieszyły się popularnością. Kontrowersje budzi też fakt, że realizacja inwestycji przy pętli Przylesie wiąże się z wycinką ponad 800 drzew.
System Park & Ride ma zachęcać kierowców do przesiadania się z aut na komunikację publiczną, aby zmniejszyć ruch samochodowy w centrum Bydgoszczy. Łącznie planuje się budowę 767 miejsc. W jego ramach na zlecenie miasta, poza realizowanym przez firmę Budimex parkingiem wielopoziomowym przy ulicy Grudziądzkiej, powstaną jeszcze cztery parkingi naziemne: przy pętli Przylesie w Fordonie, w rejonie pętli Las Gdański, po południowej stronie ronda Kujawskiego (na wysokości ulicy Lwowskiej) oraz na Węźle Zachodnim przy rondzie Maczka.
Obecnie w fazie realizacji znajdują się dwa parkingi – w ramach rozbudowy ulicy Kujawskiej powstaje on po południowej stronie ronda Kujawskiego, a kilka dni temu rozpoczęto budowę Park & Ride przy rondzie Maczka, przy kościele pw. św. Antoniego z Padwy. W tym miejscu parking funkcjonował już wcześniej, ale jak informuje ZDMiKP, zostanie on powiększony. – Po zakończeniu inwestycji w tym punkcie miasta będzie mogło parkować około 75 pojazdów (w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami) – czytamy w komunikacie drogowców.
Miejsca parkingowe będą przeznaczone w pierwszej kolejności dla kierowców, które będą chciały kontynuować podróż do centrum autobusem lub miejskim rowerem. – Będzie to atrakcyjny punkt na pozostawienie pojazdów między innymi dla mieszkańców gmin Sicienko, Nakło nad Notecią, Koronowo i Mrocza – przekonuje ZDMiKP. Budowa P&R przy rondzie Maczka rozpoczęła się od rozbiórek i przygotowania do układania kanalizacji deszczowej. Wcześniej wykonawca opracował projekt i pozyskał wszystkie niezbędne pozwolenia.
– Wraz z budową parkingu zmodernizowane zostaną istniejące dojazdy od strony ul. Głuchej. Powstaną tez chodniki zapewniające najkrótsza drogę do przystanków autobusowych zlokalizowanych w obrębie węzła. Wjazd i wyjazd będą wyposażone w terminale: wjazdowy i wyjazdowy z zaporami. Teren wokół zostanie zagospodarowany zielenią – informują drogowcy.

Zobacz również:
Park & Ride w Bydgoszczy - analiza
W najbliższym czasie ma rozpocząć się realizacja kolejnych dwóch parkingów Park & Ride: przy pętli Las Gdański (na przyległym do ulicy Gdańskiej terenie przy dawnej stacji kolejki wąskotorowej) oraz przy pętli Przylesie, a konkretnie na terenie leśnym przy skrzyżowaniu Korfantego i Akademickiej. Plany zabudowy tego terenu budzą od dłuższego czasu spore kontrowersje – dojazd do parkingu zostanie poprowadzony przez przedłużenie ulicy Prejsa w głąb lasu; nie zaplanowano natomiast wjazdu od ulicy Akademickiej. Budowie ma towarzyszyć łącznie wycinka ponad 800 drzew.
Skala wycinki i poważna ingerencja w teren leśny na Przylesiu wywołuje społeczne niezadowolenie. Mieszkańcy osiedla, poprzez wysyłanie pism do prezydenta Rafała Bruskiego i ZDMiKP, domagają się zmiany planów miasta. Inwestycja jest jednak realizowana zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego; ZDMiKP w grudniu rozpoczął natomiast procedurę uzyskiwania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej dla drogi dojazdowej do parkingu. Jej uzyskanie pozwoli na rozpoczęcie jej budowy i wycinkę oznaczonych od dłuższego czasu drzew.
Bydgoska odsłona Park & Ride od początku była poddawana krytyce – głównie z uwagi na dość powszechne odejście od żelaznej zasady systemu polegającej na budowie parkingów na obrzeżach miasta. Wskazywano między innymi na brak lokalizacji na Błoniu, gdzie codziennie z kierunku zachodniego do Bydgoszczy docierają tysiące aut. Część parkingów umiejscowiono za to blisko centrum miasta lub w samym Śródmieściu (choć parking przy ul. Grudziądzkiej powinien stanowić argument za bardzo znaczącym ograniczeniem ruchu i parkowania w rejonie Starego Rynku). Dodatkowym problemem jest de facto brak wygodnych węzłów przesiadkowych na terenie miasta, które byłyby dodatkową zachętą do skorzystania z komunikacji publicznej. Drogowcy w pierwszej kolejności stawiają też na realizację parkingów położonych bliżej centrum (Las Gdański, Przylesie) niż na lokalizację tuż przy granicach miasta (parking centrum targowego czy pętla Tatrzańskie).
ZDMiKP wskazał wstępnie czternaście lokalizacji, przy których mają powstać parkingi składające się na P&R w Bydgoszczy. Przedstawiciele zarządu już na wstępie zastrzegli jednak, że nie wszystkie muszą zostać zrealizowane, bowiem docelowy kształt system nabierze po analizach potencjalnych napełnień parkingów i ich ewentualnych wzajemnych wykluczeń. W ramach projektu współfinansowanego w znakomitej większości ze środków unijnych wybrano wspomnianych wyżej pięć parkingów.
– Uznajemy, że na tym etapie to właściwa liczba do obsługi miasta. Liczba miejsc na nich jest pochodną analiz ruchowych, z której wynikało, że tylu kierowców będzie korzystać z tego systemu. Natomiast nie wykluczamy sytuacji, że w przyszłości park&ride będzie rozbudowywany. Zobaczymy, jakie będą zachowania komunikacyjne – mówił w 2019 roku zastępca dyrektora ZDMiKP ds. transportu Rafał Grzegorzewski.
Przeczytaj także: Ile zapłacimy za parking Park & Ride w Bydgoszczy? System jest pełen niewiadomych
- Nowy pociąg z Bydgoszczy nad morze. Będzie kursował od poniedziałku do piątku - 22 kwietnia 2025
- Noc Muzeów w Bydgoszczy 2025 [PROGRAM] - 22 kwietnia 2025
- Początek maja przyniesie sporo zmian w komunikacji. Sprawdź szczegóły - 22 kwietnia 2025