Schreiber pyta o Via Pomeranię. Ministerstwo Infrastruktury odpowiada
Dodano: 03.03.2025 | 11:00Na zdjęciu: Poseł PiS Łukasz Schreiber zapytał o działania rządu ws. Via Pomeranii.
Fot. Szymon Fiałkowski
Poseł Prawa i Sprawiedliwości Łukasz Schreiber – podobnie jak jego kolega klubowy Paweł Szrot – zapytał władze państwowe o plany dotyczące drogi nazywanej „Via Pomeranią”. Znamy stanowisko Ministerstwa Infrastruktury, które nadal nie uznaje jej realizacji za priorytet.
Politycy rządzącej koalicji, jak i PiS związani z Kujawami i Pomorzem lansują pomysł realizacji nowej drogi pomiędzy Koninem, Inowrocławiem, Bydgoszczą, Chojnicami, Bytowem, Słupskiem i Ustką. Według ich koncepcji ma ona biec po śladzie DK25, a następnie odbić na wschód w stronę Chojnic. Żadna z nich nie ma jednak spójnego planu.
Od kilku miesięcy trwają próby – np. poprzez apele przyjmowane przez rady miast (w tym Bydgoszczy), powiatów (ostatnio takowy przyjęła Rada Powiatu Bydgoskiego) czy sejmik – przekonania resortu infrastruktury, a w konsekwencji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do budowy trasy. Zwolennicy argumentują, że trasa ma znaczenie strategiczne nie tylko dla Wojska Polskiego, ale również dla sił NATO. Przeciwnicy twierdzą natomiast, że natężenie ruchu na DK25 nie wskazuje na konieczność wydawania miliardów złotych na dwujezdniową trasę.
– Na ten moment nie było żadnych wskazań odnośnie Via Pomeranii. To funkcjonuje w otoczeniu medialnym. Nie wykonywaliśmy żadnych analiz, nie było potrzeb w tym kierunku. Niewykluczone, że zrobimy je w przyszłości – przekazał MetropoliaBydgoska.PL p.o. dyrektora GDDKiA Paweł Woźniak. Podobne stanowisko wyraził wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, który w odpowiedzi na interpelację posła Prawa i Sprawiedliwości Pawła Szrota zaznaczył, że „Via Pomerania” nie znajduje się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych, a priorytetem jest realizacja inwestycji zapisanych w tym dokumencie.
Via Pomerania. Łukasz Schreiber pyta o drogę
W styczniu interpelację dotyczącą trasy złożył poseł PiS Łukasz Schreiber. – Sprawa budowy trasy łączy bez wyjątku wszelkie środowiska polityczne, biznesowe, samorządowe. Droga może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i obronności kraju. Pozwoli ona na szybkie przemieszczanie się wojsk polskich i sojuszniczych od strony Portu Morskiego w Ustce, przez okolice Redzikowa, w kierunku Bydgoszczy, gdzie mieści się 1. Pomorska Brygada Logistyczna, Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, liczne zakłady zbrojeniowe, a także jednostki Paktu Północnoatlantyckiego – napisał były minister.
Parlamentarzysta wspomniał też o przedłużeniu „Via Pomeranii” do Inowrocławia, który „jest największym miastem województwa kujawsko-pomorskiego odciętym od sieci dróg ekspresowych i autostrad”, a w nim znajdują się znaczące jednostki obronne, jak 56. Baza Lotnicza, 2. Pułk Inżynieryjny, czy Dowództwo 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych. – Trzeba także wspomnieć o strategicznych rezerwach magazynach paliw SOLINO zapewniających bezpieczeństwo energetyczne Polski – dodał Schreiber.
@metropoliabydgoska.pl Studenci! Niedługo zaczynamy semestr letni. ☀️ jesteście gotowi? ???? #bydgoszcz #students #studenci #studia #bydgoszczcity #metropoliabydgoska #metropoliabydgoskapl #bydgoszczanie ♬ something that i want by grace potter sped up – Lexie (Daisy’s Version) ????
Poseł zapytał przedstawicieli rządu, kiedy planowana jest zmiana dokumentów rządowych uwzględniających budowę nowej trasy i jaki jest koszt jej budowy, czy rząd podjął bądź zamierza podjąć działania w celu wpisania trasy do sieci TEN-T i kiedy prowadzono pomiar ruchu na trasie Ustka-Słupsk-Bytów-Chojnice-Tuchola-Bydgoszcz-Inowrocław-Konin-Kalisz. Dopytał także, czy Via Pomerania będzie częścią „Paktu dla bezpieczeństwa Polski” o czym mówił doradca wicepremiera i ministra obrony Władysława Kosiniaka-Kamysza Maciej Samsonowicz.
Odpowiedzi – tak jak Szrotowi – udzielił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Po raz kolejny podkreślił, że docelowa sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce została określona w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 roku w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
– Wyznaczone przez Radę Ministrów cele dotyczące budowy nowych ciągów autostrad i dróg ekspresowych ujęte zostały w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), na realizację którego przewidziano środki Krajowego Funduszu Drogowego na poziomie 302,1 mld zł – zaznaczył, przypominając jednocześnie o realizowanych na Pomorzu Środkowym inwestycjach – budowie dróg ekspresowych S6 i S10 w układzie wschód – zachód oraz S11 w układzie północ – południe. Na samą S6 łączącą Szczecin z Trójmiastem od 2015 roku wydano 14 miliardów złotych; obecnie jej realizacja dobiega końca.
CZYTAJ TAKŻE: Nowy Bursztynowy Szlak o Emilianowie. „Trzeba zatrzymać likwidację spółki celowej”
– Równocześnie w korytarzu postulowanej nowej drogi ekspresowej Ustka – Bydgoszcz podejmowane są działania na istniejącej sieci dróg krajowych niższych klas polegające na przebudowie istniejących ciągów drogowych w ramach Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r. lub też budowy obwodnic w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 i ww. Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. W kwietniu 2024 r. zakończyła się rozbudowa trzynastokilometrowego odcinka drogi krajowej nr 21 Ustka – Słupsk, której koszt wyniósł ok. 190 mln zł. Planowana jest również budowa obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu drogi krajowej nr 21 – wymienia Bukowiec.
Wiceminister zaznacza, że prace toczą się również na DK25 (m.in. na odcinku od Człuchowa do granicy województwa), a planowana – jeszcze za poprzednich rządów – jest kompleksowa rozbudowa tej drogi w ramach siedmiu zadań na ponad 37 km odcinku od granicy województwa do Bydgoszczy. Dodajmy, że niedawno GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum Kobylarni i Mirbudu na projekt i budowę obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego.
– W wyniku obecnie podejmowanych intensywnych i kosztownych działań inwestycyjnych powstanie efektywna, przepustowa i bezpieczna i infrastruktura drogowa, która pozwoli na płynny ruch pojazdów, w tym pojazdów o charakterze militarnym, co przyczyni się do sprawniejszego transportu towarów, szybszych i bezpieczniejszych podróży, poprawy jakości życia społeczeństwa, zmniejszenia ryzyka wypadków, łatwiejszego dostępu do usług, rozwoju gospodarczego regionów oraz turystyki.
– dodaje Bukowiec.
W zakresie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) przedstawiciel resortu infrastruktury przypomniał, że proces rewizji rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej zakończył się w pierwszej połowie 2024 roku, a kolejny przegląd sieci TEN-T zostanie przeprowadzony przez Komisję Europejską do końca 2033 roku, zatem należy oczekiwać, że proces rewizji obecnego rozporządzenia nie rozpocznie się przed 2030 rokiem.
– Odnosząc się do kwestii natężenia ruchu informuję, że natężenia ruchu na sieci dróg krajowych są na bieżąco monitorowane. W cyklu pięcioletnim Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonuje Generalne Pomiary Ruchu (GPR). W korytarzu postulowanej nowej drogi ekspresowej Ustka – Bydgoszcz istniejące drogi krajowe objęte były Generalnym Pomiarem Ruchu 2020/21, dla których określono średni dobowy ruch roczny (ŚDRR). Na drodze krajowej nr 21 pomiędzy Ustką a Słupskiem ŚDRR wynosi ok. 13 tys. poj/dobę, przy czym na odcinku w bezpośrednim sąsiedztwie portu jest na poziomie 3 tys. poj/dobę – podkreśla.
Ruch na odcinkach położonych na południe od Słupska w kierunku Bydgoszczy jest jeszcze niższy – średnia roczna wynosi od ok. 3,6 tys. poj/dobę na odcinku drogi krajowej nr 21 do Miastka do niecałych 9 tys. poj/dobę na odcinku drogi krajowej nr 25 na dojeździe do Bydgoszczy. W okresie wakacyjnym na odcinku drogi krajowej nr 21 Ustka – Słupsk ruch wzrasta do ok. 15 tys. poj/dobę. Natomiast na ww. odcinkach drogi krajowej nr 21 i nr 25 wzrost ruchu jest niewielki, tj. ok. 4 tys. poj/dobę do Miastka i nieco ponad 9 tys. poj/dobę przed Bydgoszczą.
Wyświetl ten post na Instagramie
Odpowiadając na pytanie dotyczące roli Ministra Obrony Narodowej i „Paktu dla Bezpieczeństwa Polski” Bukowiec wyjaśnia, że prace nad nim trwają. – Celem jest opracowanie spójnej koncepcji wykorzystania Pomorza Środkowego do szybkiego przyjęcia wojsk sojuszniczych oraz ich efektywnego rozmieszczenia na terenie kraju – pisze. Ma on zawierać rekomendacje dotyczące realizacji kluczowych projektów infrastrukturalnych na potrzeby obronności kraju.
– Aktualnie priorytetem w zakresie inwestycji drogowych jest ukończenie budowy obecnie określonego przez RM układu dróg szybkiego ruchu w Polsce, poprzez realizację Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. W ocenie resortu obrony narodowej droga z Ustki przez Słupsk, Bytów, Chojnice i Sępólno Krajeńskie do Bydgoszczy, po wybudowaniu, może stać się częścią dróg istotnych dla Sił Zbrojnych RP. Z uwagi na wyznaczane limity finansowe rozpoczęcie nowych zadań inwestycyjnych, uzależnione jest od wyników prac nad paktem i jednoczesnego zapewnienia środków finansowych na ich realizację – puentuje przedstawiciel resortu.
- Policyjny dron latał nad Fordońską. Ponad 100 wykroczeń [WIDEO] - 10 marca 2025
- Nowe oznakowanie na fordońskich ulicach. Odświeżono też istniejące - 10 marca 2025
- Ulica Gdańska zablokowana! Są zmiany w komunikacji [AKTUALIZACJA] - 10 marca 2025