Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Stalowe klatki na ratunek. Drogowcy ogłosili przetarg na podparcie Wiaduktów Warszawskich

Dodano: 25.12.2020 | 11:11

Na zdjęciu: W ramach przetargu, drogowcy zlecą podparcie obu wiaduktów w ciągu ulicy Fordońskiej w czterech miejscach.

Fot. Szymon Fiałkowski

Tuż przed świętami Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetarg na podparcie przęseł Wiaduktów Warszawskich. Wybudowana w latach 70. XX wieku przeprawa w ciągu ulicy Fordońskiej znajduje się w złym stanie technicznym – dwa miesiące temu drogowcy zwęzili na niej ruch do jednego pasa w obu kierunkach. Wykonanie podparcia ma pozwolić na funkcjonowanie konstrukcji do czasu podjęcia dalszych decyzji o jej przyszłości.

Obie jezdnie na Wiaduktach Warszawskich zostały zwężone do jednego pasa na początku października. Jak podkreślił wówczas ZDMiKP, zmiana organizacji ruchu była konieczna ze względu na pogarszający się stan techniczny przeprawy. Dyrektor zarządu dróg Wojciech Nalazek powiedział, że podczas corocznych badań belek i słupów konstrukcji ujawniono duże ogniska korozji, ukrytej pod warstwa betonu. Sytuacja „zaskoczyła drogowców”, ponieważ nie została zaobserwowana podczas wcześniejszych przeglądów. – Od razu podjęliśmy działania, ponieważ tego typu obiekty mogą uszkodzić się w sposób niekontrolowany. To co zrobiliśmy, było niezbędne by zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców i było najlepszym rozwiązaniem na tę chwilę – powiedział Nalazek.

Stalowe klatki na ratunek. Drogowcy ogłosili przetarg na podparcie Wiaduktów Warszawskich

Zobacz również:

Nowe informacje na temat stanu Wiaduktów Warszawskich

Drogowcy zapowiedzieli, że w możliwie najszybszym terminie ogłoszą przetarg na podparcie przeprawy stalowymi klatkami, które mają przejąć obciążenia i pozwolą na wykonanie kolejnych badań konstrukcji, co może otworzyć drogę do ewentualnej likwidacji zwężenia. Pierwsze podparcie wykonano już na początku października – postawiono je obok najbardziej uszkodzonego słupa konstrukcji. Tuż przed świętami – dokładnie 22 grudnia – zarząd dróg ogłosił przetarg na zaprojektowanie i wykonanie podparcia zarówno północnego, jak i południowego wiaduktu w ciągu ulicy Fordońskiej.

Jak czytamy w zapisach przetargu, ZDMiKP zleci wykonanie podparcia przęseł w czterech miejscach dla obu wiaduktów – a mianowicie przy podporach nr 5, nr 10, nr 14 i nr 19. Maksymalny termin wykonania zamówienia to 22 tygodnie od podpisania umowy. Drogowcy ustalili datę składania ofert na 11 stycznia 2021 roku. Przy ich ocenie kluczowym czynnikiem będzie cena (60% wagi), ale drogowcy będą brali też pod uwagę czas wykonania podparcia (40% wagi) – najwięcej punktów otrzymają oferty, deklarujące przeprowadzenie robót w 18 tygodni. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Wiadukty Warszawskie zostaną podparte przed rozpoczęciem wakacji.

Zgodnie z zapisami budżetu miasta na 2021 rok, na podparcie uszkodzonej przeprawy zostanie przeznaczona kwota z puli 2 milionów złotych. W jej ramach drogowcy chcą również opracować koncepcje przebudowy Wiaduktów Warszawskich. – Powyższe opracowanie umożliwi wybór optymalnego wariantu realizacyjnego inwestycji – czytamy w dokumencie. Przedstawiciele ZDMiKP nie ukrywają, że wiadukty są wyeksploatowane i nie ma sensu inwestować środków w ich remont – także z uwagi na to, że nie spełniają one dzisiejszych norm i oczekiwań (są pozbawione normatywnego chodnika, drogi dla rowerów i są nieprzyjazne niepełnosprawnym). – Kiedyś się tak po prostu budowało i teraz płacimy za to rachunek – skomentował podczas listopadowej sesji rady miasta prezydent Rafał Bruski. I dodał, że po rozmowach z drogowcami przekonał się, że najlepszym rozwiązaniem jest budowa nowej konstrukcji. – Najlepiej byłoby je zburzyć i wybudować od nowa. Drogowcy przyznali, że 200 milionów może by na to starczyło – przyznał prezydent.

Skąd jednak wziąć 200 milionów z coraz mniejszej miejskiej kasy? Miasto chce starać się o środki na rozbudowę trasy W-Z – wraz z uwzględniającą realizację nowej konstrukcji przebudową Węzła Wschodniego – w ramach Krajowego Planu Odbudowy. – Jeśli uzyskamy środki z tego programu, to byłoby wspaniale – nie ukrywał Maciej Gust, zastępca dyrektora ZDMiKP ds. inwestycji.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Dziadek Mróz
Dziadek Mróz
3 lat temu

Niesamowita baśń pisana przez ZDMiKP
Wspaniała przypowieść

lok_pat
lok_pat
3 lat temu

W ramach sprawiedliwości społecznej podpierać wiadukty powinni wszyscy odpowiadający za ostatnie „remonty” wiaduktów. Kilka miesięcy wyłączone z ruchu i przelew na konto też poszedł niezły i po remoncie „kapitalnym” nadają się do rozbiórki?? Miały służyć jeszcze długie lata. Chyba, ze ktoś zaszpachlował i powiedział, że to remont. Ale to chyba nic przy „nowej” przeprawie nad Brdą pt. Trasa Uniwersytecka? Też trzeba będzie dwa lata po gwarancji rozbierać??