Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Pięć firm chce zaprojektować tramwaj na Szwederowo. Jest drogo

Dodano: 16.01.2023 | 14:00

Na zdjęciu: Podczas niedawnej budowy linii tramwajowej wzdłuż Kujawskiej przygotowano już odcinek torów w kierunku ulicy Solskiego, by ułatwić realizację trasy na Szwederowo.

Fot. Szymon Fiałkowski

Pięć firm zgłosiło się do przetargu na zaprojektowanie pierwszego etapu linii tramwajowej na Szwederowo – od ronda Kujawskiego do Bielickiej – oraz przebudowy pętli Las Gdański.

W najbliższych latach miasto Bydgoszcz planuje budowę trzech nowych linii tramwajowych. Jedną z nich ma być zapowiadana od wielu lat trasa na Szwederowo. Rozpocznie się ona na rondzie Kujawskim i będzie biec ulicami Solskiego i Piękną, a następnie Szubińską i Kruszwicką do ronda Grunwaldzkiego. Obecnie ZDMiKP szuka wykonawcy projektu pierwszego etapu inwestycji: od ronda Kujawskiego do Bielickiej, przy której powstanie pętla tramwajowa.

Pod koniec listopada 2022 roku Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetarg na wykonawcę projektu 1,5-kilometrowego odcinka trasy, a także przebudowy pętli Las Gdański. W poniedziałek, 16 stycznia otwarto oferty: drogowcy przeznaczyli na sfinansowanie podstawowej części zamówienia 1,8 miliona złotych. Chętnych na zaprojektowanie linii na Szwederowo jest pięć firm – ich oferty przekroczyły jednak zakładany budżet.

Zestawienie ofert (Szwederowo/Las Gdański)

  • Sweco Polska: 2,4 miliona/606 tysięcy
  • Progreg: 2,5 miliona/590 tysięcy
  • Databout: 2,7 miliona/934 tysiące
  • Safege: 3,3 mliona/1,4 miliona
  • Cone AMG: 4,7 miliona/485 tysięcy

Przy ocenie ofert drogowcy wezmą pod uwagę doświadczenie koordynatora projektu. Tu firma Sweco wypada najsłabiej, gdyż koordynator zajmował się tylko jednym zadaniem; pozostałe firmy przedstawiły, że główna osoba odpowiedzialna za projekt ma na koncie trzy zrealizowane zadania. Warto dodać, że firma Databout była autorem koncepcji nowych bydgoskich tras tramwajowych, które przed ogłoszeniem przetargu zostały poddane pod konsultacje społeczne.

W przypadku tramwaju na Szwederowo, drogowcy uwzględnili część uwag bydgoszczan, m.in. konieczność zaprojektowania nowych przejść dla pieszych przez ulicę Solskiego na wysokości Konopnej 26 oraz przy Kauflandzie, poszerzenie peronów do 70 metrów czy realizacje zielonego torowiska. Drogowcy nadal jednak optują za wyburzeniami kamienic przy ul. Ugory 43 i 60 – ten ruch budzi sprzeciw bydgoskich organizacji społecznych.

CZYTAJ WIĘCEJ: Torowisko na Solskiego może powstać bez wyburzeń kamienic. Społecznicy przedstawiają alternatywę

Wszystkie oferty zostaną teraz dokładnie sprawdzone. Przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) ma zająć potencjalnemu wykonawcy około dwudziestu miesięcy – podkreśla rzecznik prasowy zarządu dróg Tomasz Okoński. Budowa tramwaju na Szwederowie i przebudowa pętli Las Gdański ma zyskać dofinansowanie unijne, odpowiednio w kwocie 63,5 miliona złotych/17 milionów złotych.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
zzz
zzz
1 rok temu

Ja bym chciał, żeby mnie uwagi zwracano na „bydgoskie organizacje społeczne”, a więcej na mieszkańców. Ta trasa powstanie na dziesięciolecia i powinna mieć optymalny kształt. Banda krzykaczy „broniąca” rozsypującej się rudery nie jest ważniejsza niż wygoda tysięcy (także przyszłych) mieszkańców, którzy będą tym tramwajem jeździć. Zresztą te rudery zawsze były do wyburzenia. Idąc tą „logiką” to dopiero zacznie się krzyk jak będą wyburzenia w dalszym ciągu tej inwestycji, na ulicy Pieknej do Szubińskiej, bo kamienice z których sypie się tynk zamieszkałe przez często (acz nie tylko) patologię mają „wartość estetyczną” xD