Linia tramwajowa na Szwederowo po konsultacjach. Drogowcy podsumowują złożone uwagi
Dodano: 12.12.2021 | 13:24Na zdjęciu: Podczas niedawnej budowy linii tramwajowej wzdłuż Kujawskiej przygotowano już odcinek torów w kierunku ulicy Solskiego, by ułatwić realizację trasy na Szwederowo.
Fot. Szymon Fiałkowski
Bydgoscy drogowcy podsumowują przeprowadzone na początku tego roku konsultacje dotyczące rozwoju sieci tramwajowej w Bydgoszczy. Ich efektem jest m.in. zaniechanie planów wyburzeń kamienic przy Gdańskiej i Chodkiewicza czy wprowadzenie zielonych torowisk.
Pod koniec stycznia urząd miasta wraz z ZDMiKP zaprezentował szczegóły koncepcji budowy trzech nowych linii tramwajowych: wzdłuż ulicy Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej, od ronda Fordońskiego do pętli Bielawy pomiędzy jezdniami alei Wyszyńskiego oraz połączenia ulicy Gdańskiej z pętlą Rycerska. W trakcie konsultacji swoje uwagi zgłosiło blisko 800 mieszkańców i organizacji. Najwięcej emocji wzbudziła kwestia planowanych wyburzeń kamienic przy ulicy Gdanskiej 100 i Gdańskiej 98/Chodkiewicza 2. Sprzeciw wielu bydgoszczan okazał się skuteczny – jak poinformował na październikowej sesji rady miasta zastępca dyrektora ZDMiKP ds. inwestycji Maciej Gust, drogowcy po analizie wniosków z zimowych konsultacji wycofali się z pomysłu wyburzeń.
– Złożono 307 wniosków w tej sprawie – podał Gust. Jak dodał, zrezygnowano z pomysłu stworzenia skrętu z ulicy Chodkiewicza w kierunku Lasu Gdańskiego. Ostatecznie po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej, podjęto decyzję o wyborze trasy w ciągu ulicy Chocimskiej, ponieważ w tym wariancie przebiegu wspomniana relacja nie jest niezbędna. – To rozwiązanie pozwoli na uchronienie obu kamienic – powiedział przedstawiciel zarządu dróg. Ewentualne wykonanie relacji skrętnych będzie wymagać stworzenia podcieni w kamienicach. Przypomnijmy, że analizie poddano też wariant budowy linii tramwajowej wzdłuż ulicy Artyleryjskiej.
Gust przedstawił też dalsze wnioski z konsultacji. Projektowane torowisko wzdłuż ulicy Wyszyńskiego zostanie wykonane w technologii zielonego torowiska (poza peronami i obszarem skrzyżowań). Wyburzone zostaną natomiast budynki Pomorska 88F i Rycerskiej 20, o których zachowanie również walczyli mieszkańcy. Budynek przy Pomorskiej może jednak zostać odbudowany w nowym miejscu. Zastępca dyrektora ZDMiKP uspokoił też, że torowisko na Chocimskiej zostanie wykonane przy użyciu mat antywibracyjnych, co ma zmniejszyć hałas.
CZYTAJ WIĘCEJ: Skuteczny bunt przeciwko wyburzeniom przy Gdańskiej i Chodkiewicza. ZDMiKP wycofuje się z pomysłu
W mijającym tygodniu ZDMiKP przedstawiło wnioski dotyczące planowanego torowiska wzdłuż ulic Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej. Po uwagach bydgoszczan zaprojektowane zostanie przejście dla pieszych oraz przejazd dla rowerzystów przez ulicę Solskiego na wysokości Konopnej 26 w kierunku rynku, poczty oraz szkoły podstawowej. Przejście wyposażone będzie w sygnalizację świetlną. Powstanie również przejście przy Kauflandzie. – Część uwag dotyczyła lokalizacji przystanków tramwajowych przed skrzyżowaniami. Jednak w ocenie ekspertów usytuowanie ich za skrzyżowaniami jest korzystniejsze dla większej liczby pasażerów. Zdecydowanie ułatwi przesiadki pomiędzy tramwajem i autobusem, ponieważ co do zasady przystanki autobusowe są również lokalizowane za skrzyżowaniami – wyjaśniają drogowcy.
Na trasie łączącej Rondo Kujawskie z Rondem Grunwaldzkim wprowadzona zostanie zmiana: przystanki zostaną poszerzone do 70 metrów, podobnie jak perony na trasie wzdłuż alei Wyszyńskiego. Umożliwi to zatrzymywanie się przy peronach dwóch składów. – Nie ma natomiast technicznych możliwości wyznaczenia dodatkowego przystanku na ul. Szubińskiej przy Castoramie. Wynika to z pochylenia podłużnego terenu wynoszącego około 5,0%. Perony tramwajowe, zgodnie z normami, mogą mieć maksymalnie pochylenie 2,5% – przekazał zarząd dróg.
Mieszkańcy bloków sąsiadujących z rozbudowaną ulicą Solskiego wnioskowali również o ekrany akustyczne. – Koncepcja uwzględnia rezerwę terenową pod takie konstrukcje. Jednak warto podkreślić, że na obecnym etapie ze względu na koncepcyjny charakter opracowania nie jest na razie wykonywana analiza akustyczna. Szczegółowe opracowanie dotyczące redukcji hałasu powstanie na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej – informują drogowcy.
Tak jak na Wyszyńskiego, na odcinkach trasy tramwajowej przez Szwederowo i Górzyskowo zastosowane zostanie zielone torowisko. – Dokładny zakres przedstawiony będzie na etapie opracowywania projektu budowlanego. Torowiska te zostaną zastosowane poza peronami, obszarami skrzyżowań oraz znacznych pochyleń podłużnych. To rozwiązanie również jako preferowane wskazywali mieszkańcy w trakcie konsultacji. Projektanci będą teraz na planach sytuacyjnych wskazywać zakresy, gdzie możliwe jest wykonanie torowiska klasycznego bądź zielonego, wraz z kalkulacją kosztów budowy – uzasadnia ZDMiKP. Uczestnicy konsultacji wskazywali też konieczność przesadzania – a nie wycinki – drzew kolidujących z przyszłym torowiskiem. ZDMiKP podkreśla, że ta propozycja zostanie przekazana projektantowi odpowiedzialnemu za opracowanie projektu budowlanego. – Szczegółowy projekt zagospodarowania terenów zielonych będzie wykonywany w kolejnym etapie opracowywania dokumentacji projektowej – dodaje instytucja.
Dużą część wniosków stanowiły propozycje budowy trasy tramwajowej w kierunku Błonia. – Wykraczały one poza ramy konsultacji, ale już na etapie przygotowywania koncepcji uwzględnione zostało na skrzyżowaniu ulic Szubińskiej i Pięknej wyprowadzenie torów w kierunku tego osiedla. To rozwiązanie będzie przekazane projektantowi odpowiedzialnemu za przygotowanie projektu budowlanego. Zdecydowanie ułatwi to w przyszłości realizację kolejnej ważnej inwestycji w przyszłości – zakomunikowali drogowcy. Warto dodać, że podczas niedawnej budowy linii tramwajowej wzdłuż Kujawskiej przygotowano już odcinek torów w kierunku ulicy Solskiego, by ułatwić realizację trasy na Szwederowo.
Drogowcy nadal jednak optują za wyburzeniami kamienic przy ul. Ugory 43 i 60. Przypomnijmy, że latem Bydgoska Federacja Ruchów Miejskich, w skład której wchodzą m.in. Społeczny Rzecznik Pieszych i inicjatywa Ratujmy Bydgoskie Kamienice na naszych łamach zaprezentowała alternatywę wobec zamiarów ZDMiKP, polegającą na przesunięciu torowiska bliżej ulicy Konopnickiej, co pozwoliłoby oszczędzić kamienice. Jak podkreśla ZDMiKP projektanci nowej trasy tramwajowej uznali, że dla stworzenia bezpiecznego skrzyżowania Ugory-Solskiego i zmieszczenia dwujezdniowej ulicy z torowiskiem, chodnikami i drogami rowerowymi wyburzenia są niezbędne.
– Podkreślali, że obowiązujący od wielu lat miejscowy planu zagospodarowania przestrzennego dopuszczał właśnie czasowe utrzymanie budynków do czasu realizacji docelowego układu drogowego ulicy Solskiego. Ponadto układ drogowo-torowy zaprojektowany został tak by zmniejszyć jak najbardziej jego zajętość terenową. Zgodnie z koncepcją po obu stronach ulicy Solskiego znajdą się chodniki, drogi rowerowe. Torowisko z peronami znajdzie się pomiędzy dwiema jezdniami z dwoma pasami ruchu. Konieczne są również wyburzenia po zachodniej stronie ulicy Pięknej – podkreśla ZDMiKP.
Konsultacje były również okazją do wyjaśnienia konieczności zmian w organizacji ruchu, która będzie konieczna po budowie torowiska. – Zamknięcia ulic od ciągu głównego Piękna-Solskiego zostaną wykonane najczęściej zgodnie z zapisami miejscowych planów zagospodarowania terenu. Wynikają one z konieczności zachowania minimalnej odległości między skrzyżowaniami. Zachowanie tej odległości upłynnia ruch poprzez mniejszą liczbę punktów kolizji oraz skrzyżowań na ciągu głównym. Analizy ruchu wykonane w modelu transportowym miasta wykazały, że zaprojektowana ilość skrzyżowań z możliwością zawracania pozwoli na obsługę ruchu z ulic poprzecznych. Skrzyżowania te to: Piękna – Szubińska, Piękna – Gołębia – Orla, Solskiego – Skorupki, Solskiego – Bielicka, Solskiego – Konopnickiej i rondo Kujawskie – przekazują drogowcy.
Budowa trasy tramwajowej wzdłuż Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej będzie podzielone na minimum dwa etapy z uwagi na zakres zadania – pierwszy ma objąć prace od ronda Kujawskiego do Bielickiej. W trakcie przyszłej realizacji ograniczy to utrudnienia na górnym tarasie Bydgoszczy. Pełny raport z konsultacji wraz ze wszystkimi zgłoszonymi uwagami znajduje się na stronie www.bydgoskiekonsultacje.pl
- W ten weekend w Bydgoszczy: Pierwszy Jarmark Na Wodzie! - 29 listopada 2023
- Nowa, interaktywna wystawa w Młynach Rothera. Otwarcie już za kilka dni - 29 listopada 2023
- Koronowo: Agresywny mężczyzna dobijał się do kobiety z dzieckiem. Został zatrzymany - 29 listopada 2023
Mam tylko nadzieję, ze zrezygnują z głupiego pomysłu likwidacji skrzyżowania Strzeleckiej z Piękną. O ile likwidacja skrzyżowania z Kcyńską wydaje się byc faktycznie nieunikniona, bo jest za blisko szubińskiej jakby tramwaj miał tam stawać, to jak całkowicie zamkną Strzelecką to na Gołębiej będzie armageddon (a już to mocno nieciekawa komunikacyjnie ulica).
Jakimś kompromisem byłoby pozostawienie wyjazdu ze Strzeleckiej z nakazem skrętu w prawo.
Bajki z serii Mchu i Paproci. Kto to będzie obsługiwał jak miasto będzie tak płaciło obsłudze, jak płaci teraz. Powodzenia