Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Trwają przygotowania do zakupu autobusów niskoemisyjnych. Mają jeździć na trzech liniach

Dodano: 09.09.2018 | 16:13

Na zdjęciu: Ekologiczne autobusy mają kursować m.in. na linii 57.

Fot. ST

Już niebawem w Bydgoszczy pojawią się pierwsze autobusy niskoemisyjne. Miejskie Zakłady Komunikacyjne wykonały pierwszy ważny krok w tym kierunku – 7 września rozpoczął się przetarg na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego i studium wykonalności wraz z wnioskiem o dofinansowanie zakupu pojazdów z infrastrukturą ładowania.

Pod koniec 2017 roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisały umowę, która umożliwi sfinansowanie pozyskania przez samorządy autobusów nowej generacji w ramach programu „bezemisyjny transport publiczny”. W gronie tych miast znalazła się Bydgoszcz, która wraz z dziewięcioma innymi ośrodkami zadeklarowała zakup największej liczby elektrobusów.

W styczniu zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz poinformował, że zarówno MZK, jak i Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej prowadzą zaawansowane prace na rzecz realizacji pierwszej inwestycji w autobusy niskoemisyjne. Bydgoszcz chciała na początek zamówić pięć autobusów.


CZYTAJ WIĘCEJ: Przetarg na nowe, niskoemisyjne autobusy dla Bydgoszczy jeszcze w tym roku?


7 września MZK ogłosiły przetarg na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego i studium wykonalności oraz wniosku o dofinansowanie zakupu autobusów wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Powstanie studium i wniosku umożliwi rozpoczęcie procesu aplikowania o środki unijne. Program funkcjonalno-użytkowy ma objąć oszacowanie wartości prac projektowych i robót budowlano-montażowych, z uwzględnieniem kosztów wyposażenia i urządzeń dla realizacji infrastruktury ładowania akumulatorów autobusów elektrycznych na terenie zajezdni przy ulicy Inowrocławskiej oraz czterech pętli: Błonie (dwa stanowiska), Rycerska, Dworzec Leśne i Morska (jedno stanowisko). Stanowiska na pętlach mają być wyposażone w progi zwalniające, wyznaczające dokładne miejsce postoju pojazdu. Według zapisów przetargu, powinny znajdować się one pomiędzy przystankiem końcowym a początkowym, tak aby ładowanie odbywało się bez pasażerów.


Na terenie zajezdni autobusowej przy ulicy Inowrocławskiej 11 w Bydgoszczy zlokalizowane będą stacje ładowania:

  • pantografowa z opcją plug-in 1 szt. (do 250 kW),
  • plug-in 4 szt. (do 120 kW),
  • plug-in 12 szt. (do 60 kW).

Stacje ładowania na pętlach autobusowych: pantografowe do 250 kW z opcją plug-in.


Miasto zamierza zamówić na początek aż 12 autobusów niskoemisyjnych – osiem 12-metrowych i cztery 18-metrowe. Mają one poruszać się na trzech liniach: 52, 57 i 60 – ich trasy przebiegają przez Śródmieście, Błonie i Bartodzieje lub Leśne, gdzie występuje największe natężenie ruchu oraz emisja spalin. Gdy zakupione zostaną kolejne pojazdy, analizowana będzie możliwość rozszerzenia kursów m.in. do Myślęcinka, Parku Przemysłowego czy na Osową Górę.

MZK czeka na oferty wykonawców do 18 września. PFU i studium mają zostać wykonane do 14 grudnia tego roku. Oznacza to, że przetarg na zakup autobusów niskoemisyjnych zostanie ogłoszony w 2019 roku. Docelowo w mieście do 2021 roku ma pojawić się 30 elektrobusów – 10 dwunastometrowych i 20 osiemnastometrowych. Łączny koszt zakupu 30 pojazdów nie powinien przekroczyć 62 milionów złotych. Dofinansowanie na ten cel, zgodnie z warunkami porozumienia z NCBiR, ma osiągnąć przynajmniej 60 procent.