Tunelu pod torami przy Inwalidów nie będzie. Czy powstanie jakiekolwiek nowe połączenie Fordon – centrum?
Dodano: 16.09.2024 | 12:04Na zdjęciu: Przejazd na Inwalidów nadal będzie zmorą kierowców.
Fot. BB/archiwum
Miasto Bydgoszcz nie planuje budowy tunelu pod torami w miejscu przejazdu przy ulicy Inwalidów. Dojazd z Fordonu bez konieczności oczekiwania na przejechanie pociągów będzie zatem możliwy po wybudowaniu estakad łączących Kamienną z Lewińskiego nad stacją Bydgoszcz Wschód.
Od lat kierowcy z Fordonu, jadący w stronę centrum miasta poprzez ulice Lewińskiego i Inwalidów, muszą uzbroić się w cierpliwość na przejazdach kolejowych znajdujących się przy stacji Bydgoszcz Wschód i przystanku Bydgoszcz Bielawy. Zmotoryzowani, piesi i rowerzyści czekają na nich często po kilka minut.
Pomysłów na ułatwienie dojazdu trasą alternatywną wobec ulicy Fordońskiej padają od wielu lat. W studium zagospodarowania miasta przewidziano przedłużenie Inwalidów do alei Armii Krajowej, lecz to tylko zapis nie mający odzwierciedlenia w działaniach urzędników. Inny pomysł to budowa tunelu pod torami w miejscu przejazdu przy Bydgoszcz Bielawy. W poprzedniej dekadzie władze miasta myślały o jego realizacji.
– Podczas spotkania z mieszkańcami Bartodziejów i Fordonu prezydent Rafał Bruski zapowiedział, że miasto będzie starało się rozwiązać ten problem. Przypomnijmy, że jeszcze dziesięć lat temu pomysłem na poprawę sytuacji była budowa dwupoziomowego skrzyżowania fordońskiej trasy z ul. Armii Krajowej. Teraz Stefan Markowski, zastępca prezydenta miasta, mówi o budowie tunelu pod torowiskiem. Tunel ma być dwujezdniowy. – Wtedy trasa mogłaby przejąć o wiele większy ruch z Fordonu – uważa Stefan Markowski – czytamy w tekście „Expressu Bydgoskiego” z października 2012 roku. Później drogowcy wspominali o przeprowadzeniu analizy inwestycji, ale jak wiadomo plany spełzły na niczym.
OSTATNI MOMENT NA ZGŁOSZENIE SWOJEJ FIRMY DO AKCJI „METROPOLIA ZA PÓŁ CENY”. KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ!
Do tematu bezkolizyjnego przejazdu przez linie kolejowe nr 18 i 201 wrócił radny Wojciech Bielawa z Bydgoskiej Prawicy. Jego ugrupowanie w trakcie kampanii przed wyborami samorządowymi podkreślało konieczność realizacji alternatywnego połączenia Fordonu z resztą Bydgoszczy. Miałoby być to zastąpienie wąskiej trasy ulicami Pod Skarpą i Zamczysko przedłużeniem ulicy Twardzickiego przez osiedle Eskulapa i fragment Lasu Gdańskiego aż do Armii Krajowej.
– Alternatywne połączenie – tu ścierają się dwie koncepcje. Pierwsza w oparciu o ul. Inwalidów, ale wtedy trzeba rozwiązać kwestię przejazdu kolejowego. Chcę poznać tego koszty. Druga – przedłużenie Twardzickiego do Armii Krajowej. Mając te wyliczenia na stole, moglibyśmy podjąć decyzję – mówił Bielawa tuż przed wyborami w rozmowie z naszym portalem. Po wyborze na radnego postanowił zapytać się władz Bydgoszczy, czy wrócą do koncepcji tunelu pod torami.
– Fordońska to jedyna arteria, który łączy Fordon z całą resztą miasta. Budowa alternatywnego połączenia to inwestycja, na którą mieszkańcy Fordonu czekają od dziesięcioleci – argumentuje fordoński radny i podkreśla, że spory ruch na liniach 18 i 131 powoduje, że kierowcy muszą stać w korku przed przejazdami. Bielawa dodaje, że PKP PLK uruchomiły nabór zadań do I etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. – W skali kraju do podziału jest 861 milionów złotych. Bydgoszcz spełnia kryteria projektu – zauważa.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Radny Paweł Sieg apeluje o interwencje w sprawie dojazdu do Osiedla Pod Skarpą
Jak pisze przedstawiciel Bydgoskiej Prawicy, miasto mogłoby otrzymać aż 80% dofinansowania na realizację zadania, stąd też spytał o to, czy samorząd weźmie udział w naborze oraz jaka jest alternatywa wobec przejazdów przy Inwalidów? Odpowiedzi udzielił zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz.
– Obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy trasy W-Z na odcinku od Łęczyckiej do Lelewela. Inwestycja jest przygotowywana w oparciu o założenia wypracowane podczas opracowania koncepcji i nie obejmuje wykonania przejazdu bezkolizyjnego na wysokości przystanku kolejowego Bydgoszcz Bielawy. Rozwiązanie to nie zostało ujęte również w przygotowywanej od kilku lat dokumentacji projektowej zleconej przez PKP PLK w ramach modernizacji linii kolejowych nr 18 i 201 – informuje Kozłowicz.
Z podanych wyżej powodów, miasto nie zamierza ubiegać się w Polskich Liniach Kolejowych o środki na przebudowę przejazdów (choć mogłoby uzyskać dotacje na przebudowę innego skrzyżowania dróg z torami). Należy dodać, że w ramach rozbudowy trasy W-Z trwa również projektowanie przebudowy Wiaduktów Warszawskich wraz z Węzłem Wschodnim (Fordońska/Kamienna/Sporna/Przemysłowa). To właśnie zapowiadana inwestycja może sparaliżować ruch między Fordonem a centrum z uwagi na to, że 50-letnie wiadukty znikną z powierzchni ziemi, a zastąpić mają je nowe konstrukcje.
Inwestycja w ciągu Fordońskiej zbliża się wielkimi krokami, ale póki co tematu nowej, alternatywnej drogi łączącej największe bydgoskie osiedle z resztą miasta nie ma. Niespełna dekadę temu przedstawiono wizualizacje połączenia Lewińskiego z Fordońską i Kamienną – dwie nowe estakady miały powstać tuż obok tramwajowej – zobacz poniżej. Prace nad tym etapem projektu na razie się nie rozpoczęły. Brakuje też działań na rzecz budowy przedłużenia ulicy Twardzickiego w kierunku Armii Krajowej.
Wizualizacja nowych estakad łączących Kamienną i Lewińskiego. Mat. ZDMiKP z 2016 roku.
- Przebudowa placu Wolności potrwa dłużej. Jest czas na dyskusję o pomniku - 24 października 2024
- Coffee Boy łączy pasję z misją. Kupując zestaw prezentowy wspierasz Fundację Pozytywka - 24 października 2024
- 3. edycja Bydgoskich Dni Projektowych. Młyny Rothera podsumowują wydarzenie - 24 października 2024
A co z tematem poludniowo wschodniej obwodnicy Bydgoszczy? Jest w planach czy też pomysł upadł. Mógłby Pan redaktor dopytać urzędników?
Zero sensownych inwestycji. Bydgoszcz to zaraz nawet Białystok przegoni 😀
Oni na okrągło remontują Wyspę Młyńska, Stary Rynek, kawałek Gdańskiej a całą resztę miasta mają w w poważaniu, brak chodników, braki ulic, asfaltu niedaleko centrum i co? nikt na to nie reaguje.
Dlatego trzeba uciekać z tej wiochy zwanej Bydgoszczy, bo tu rządzą głupki z małymi mózgami ,a.ci od dróg w ogóle są bez mózgami
Ja proponuję na inwalidów co 100 metry przystanek wiedeński ,szkoda że.ten przygłup kosiedowski poszedł do wodociągów głupoty opowiadać
Hamulcowy miasta Bydgoszczy ma swoją wizję co udowodnił demontując wbrew woli mieszkańców kładkę na Wojska Polskiego. Ale ktoś go wybrał !!!
Dyskusja mija się z celem a mieszkańcy są w tym mieście nic nie znaczącym podmiotem.
Cele jak w dyktaturze ustala ten którego wybraliście .
a czy ratusz planuje dotacje dla marszu zboczonych ? na to piniadze sa, a moze zaproponowac nowa trase przemarszu zboczkow wlasnie przez Inwalidow ? wtedy piniadze na tunel sie znajda no bo przeciez przemarsz musi byc bezpieczny
Bruski to nieudolny gospodarz. Mam wątpliwości czy nadaje się na sołtysa małej gminy.
Przez lata opowiadano bajki, że PiS jest winny brakiem inwestycji w mieście. Druga bajka, że miasto będzie realizować tylko inwestycje z dofinansowaniem zewnętrznym. Skończyło się jak zawsze u Bruskiego. Jest okazja zdobyć pieniądze i poprawić byt mieszkańców, to niestety ale wychodzi kolejny raz brak chęci, zaangażowania i kreatywności. Po prostu trochę miłości do miasta, w którym się żyje.
Głosowali Państwo na tą samą bandę oszołomów przy bydgoskim korycie to proszę bardzo jest jak było czyli BYLEJAKOŚĆ PO BYDGOSKU
Niestety naszych włodarzy cechuje „płaskie myślenie”, prostolinijne wręcz prymitywne. Nie potrafią słuchać mimo fali krytyki. Wszystko w moim mieście jest płaskie. Ronda, skrzyżowania, jednopoziomowe przejścia dla pieszych itd. Nie ma w Polsce drugiego tej wielkości miasta tak płaskiego. Aż prosiło się wykorzystanie obniżonego położenia Kujawskiej w stosunku do Solskiego i Wojska Polskiego żeby postawić wiadukty. To samo u styku Trasy Uniwersyteckiej u styku z Wojska Polskiego. Można było tunelem na wprost wyprowadzić ruch z centrum. A kładka na Wojska Polskiego. Oj płaskie myślenie płaskich jak dyskietka mózgów. A dlaczego nikt nie poniósł odpowiedzialności w tym karnej za niegospodarność przy wydawaniu… Czytaj więcej »
To fakt, wszystkie inwestycje drogowe są beznadziejne i po taniości. Brak perspektywicznego myślenia, szkoda kasy i stracone szanse. Bruski jest księgowym, a nie prezydentem.
Z tymi kilkoma minutami to żart? Ja tamtędy staram się nie jechać ale ponad 10 min stałem, a kolega ponad 20 min i trzy pociągi.
Bruski to leń i nieudacznik. Opowiada bajki że PIS a sam jest totalnym nierobem. Zdjęcia facebooki itp. a jak coś zbudować dla miasta to go nie ma.
A mostów to on niech nie buduję bo albo się zawali albo trzeba będzie zaraz remontować.
Nazwanie go sołtysem to i tak wyróżnienie.
Estakada powinna być i tunel też powinien być. Jak najwięcej takich przelotów, bo jak gdzieś na jednym z nich coś się stanie, to zawsze jest drugi i trzeci. Wtedy ten ruch się zawsze rozkłada i nie ma korków. Przy każdej inwestycji drogowej, zawsze powinno się myśleć żeby zrobić jakiś nowy przelot , jakieś nowe chodniki, jakieś nowe ścieżki rowerowe, żeby tego było jak najwięcej i żeby się nie korkowało. Takim błędem jest np ten Most Uniwersytecki. No przecież tam powinno być coś na rowerzystów, dla pieszych i wtedy ci ludzie też się rozkładają i oni nie korzystają w tym momencie… Czytaj więcej »
Szkoda…. że planują takie „potrzebne” inwestycje jak parking Park&Ride w Myślęcinku i buspas dla jednego autobusu na godzinę. Żenada na każdym kroku