Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Tunelu pod torami przy Inwalidów nie będzie. Czy powstanie jakiekolwiek nowe połączenie Fordon – centrum?

Dodano: 16.09.2024 | 12:04

Na zdjęciu: Przejazd na Inwalidów nadal będzie zmorą kierowców.

Fot. BB/archiwum

Miasto Bydgoszcz nie planuje budowy tunelu pod torami w miejscu przejazdu przy ulicy Inwalidów. Dojazd z Fordonu bez konieczności oczekiwania na przejechanie pociągów będzie zatem możliwy po wybudowaniu estakad łączących Kamienną z Lewińskiego nad stacją Bydgoszcz Wschód. 

Od lat kierowcy z Fordonu, jadący w stronę centrum miasta poprzez ulice Lewińskiego i Inwalidów, muszą uzbroić się w cierpliwość na przejazdach kolejowych znajdujących się przy stacji Bydgoszcz Wschód i przystanku Bydgoszcz Bielawy. Zmotoryzowani, piesi i rowerzyści czekają na nich często po kilka minut.

Pomysłów na ułatwienie dojazdu trasą alternatywną wobec ulicy Fordońskiej padają od wielu lat. W studium zagospodarowania miasta przewidziano przedłużenie Inwalidów do alei Armii Krajowej, lecz to tylko zapis nie mający odzwierciedlenia w działaniach urzędników. Inny pomysł to budowa tunelu pod torami w miejscu przejazdu przy Bydgoszcz Bielawy. W poprzedniej dekadzie władze miasta myślały o jego realizacji.

Podczas spotkania z mieszkańcami Bartodziejów i Fordonu prezydent Rafał Bruski zapowiedział, że miasto będzie starało się rozwiązać ten problem. Przypomnijmy, że jeszcze dziesięć lat temu pomysłem na poprawę sytuacji była budowa dwupoziomowego skrzyżowania fordońskiej trasy z ul. Armii Krajowej. Teraz Stefan Markowski, zastępca prezydenta miasta, mówi o budowie tunelu pod torowiskiem. Tunel ma być dwujezdniowy. – Wtedy trasa mogłaby przejąć o wiele większy ruch z Fordonu – uważa Stefan Markowski – czytamy w tekście „Expressu Bydgoskiego” z października 2012 roku. Później drogowcy wspominali o przeprowadzeniu analizy inwestycji, ale jak wiadomo plany spełzły na niczym.

OSTATNI MOMENT NA ZGŁOSZENIE SWOJEJ FIRMY DO AKCJI „METROPOLIA ZA PÓŁ CENY”. KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ!

Do tematu bezkolizyjnego przejazdu przez linie kolejowe nr 18 i 201 wrócił radny Wojciech Bielawa z Bydgoskiej Prawicy. Jego ugrupowanie w trakcie kampanii przed wyborami samorządowymi podkreślało konieczność realizacji alternatywnego połączenia Fordonu z resztą Bydgoszczy. Miałoby być to zastąpienie wąskiej trasy ulicami Pod Skarpą i Zamczysko przedłużeniem ulicy Twardzickiego przez osiedle Eskulapa i fragment Lasu Gdańskiego aż do Armii Krajowej.

– Alternatywne połączenie – tu ścierają się dwie koncepcje. Pierwsza w oparciu o ul. Inwalidów, ale wtedy trzeba rozwiązać kwestię przejazdu kolejowego. Chcę poznać tego koszty. Druga – przedłużenie Twardzickiego do Armii Krajowej. Mając te wyliczenia na stole, moglibyśmy podjąć decyzję – mówił Bielawa tuż przed wyborami w rozmowie z naszym portalem. Po wyborze na radnego postanowił zapytać się władz Bydgoszczy, czy wrócą do koncepcji tunelu pod torami.

Fordońska to jedyna arteria, który łączy Fordon z całą resztą miasta. Budowa alternatywnego połączenia to inwestycja, na którą mieszkańcy Fordonu czekają od dziesięcioleci – argumentuje fordoński radny i podkreśla, że spory ruch na liniach 18 i 131 powoduje, że kierowcy muszą stać w korku przed przejazdami. Bielawa dodaje, że PKP PLK uruchomiły nabór zadań do I etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. – W skali kraju do podziału jest 861 milionów złotych. Bydgoszcz spełnia kryteria projektu – zauważa.


CZYTAJ RÓWNIEŻ: Radny Paweł Sieg apeluje o interwencje w sprawie dojazdu do Osiedla Pod Skarpą


Jak pisze przedstawiciel Bydgoskiej Prawicy, miasto mogłoby otrzymać aż 80% dofinansowania na realizację zadania, stąd też spytał o to, czy samorząd weźmie udział w naborze oraz jaka jest alternatywa wobec przejazdów przy Inwalidów? Odpowiedzi udzielił zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz.

Obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy trasy W-Z na odcinku od Łęczyckiej do Lelewela. Inwestycja jest przygotowywana w oparciu o założenia wypracowane podczas opracowania koncepcji i nie obejmuje wykonania przejazdu bezkolizyjnego na wysokości przystanku kolejowego Bydgoszcz Bielawy. Rozwiązanie to nie zostało ujęte również w przygotowywanej od kilku lat dokumentacji projektowej zleconej przez PKP PLK w ramach modernizacji linii kolejowych nr 18 i 201 – informuje Kozłowicz.

Z podanych wyżej powodów, miasto nie zamierza ubiegać się w Polskich Liniach Kolejowych o środki na przebudowę przejazdów (choć mogłoby uzyskać dotacje na przebudowę innego skrzyżowania dróg z torami). Należy dodać, że w ramach rozbudowy trasy W-Z trwa również projektowanie przebudowy Wiaduktów Warszawskich wraz z Węzłem Wschodnim (Fordońska/Kamienna/Sporna/Przemysłowa). To właśnie zapowiadana inwestycja może sparaliżować ruch między Fordonem a centrum z uwagi na to, że 50-letnie wiadukty znikną z powierzchni ziemi, a zastąpić mają je nowe konstrukcje.

Inwestycja w ciągu Fordońskiej zbliża się wielkimi krokami, ale póki co tematu nowej, alternatywnej drogi łączącej największe bydgoskie osiedle z resztą miasta nie ma. Niespełna dekadę temu przedstawiono wizualizacje połączenia Lewińskiego z Fordońską i Kamienną – dwie nowe estakady miały powstać tuż obok tramwajowej – zobacz poniżej. Prace nad tym etapem projektu na razie się nie rozpoczęły. Brakuje też działań na rzecz budowy przedłużenia ulicy Twardzickiego w kierunku Armii Krajowej.

Tunelu pod torami przy Inwalidów nie będzie. Czy powstanie jakiekolwiek nowe połączenie Fordon - centrum?

Wizualizacja nowych estakad łączących Kamienną i Lewińskiego. Mat. ZDMiKP z 2016 roku.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
16 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Waldek
Waldek
1 miesiąc temu

A co z tematem poludniowo wschodniej obwodnicy Bydgoszczy? Jest w planach czy też pomysł upadł. Mógłby Pan redaktor dopytać urzędników?

Wojciech
Wojciech
1 miesiąc temu

Zero sensownych inwestycji. Bydgoszcz to zaraz nawet Białystok przegoni 😀

Krzyś
Krzyś
1 miesiąc temu

Oni na okrągło remontują Wyspę Młyńska, Stary Rynek, kawałek Gdańskiej a całą resztę miasta mają w w poważaniu, brak chodników, braki ulic, asfaltu niedaleko centrum i co? nikt na to nie reaguje.

Uiloj
Uiloj
1 miesiąc temu

Dlatego trzeba uciekać z tej wiochy zwanej Bydgoszczy, bo tu rządzą głupki z małymi mózgami ,a.ci od dróg w ogóle są bez mózgami

Wikttor
Wikttor
1 miesiąc temu

Ja proponuję na inwalidów co 100 metry przystanek wiedeński ,szkoda że.ten przygłup kosiedowski poszedł do wodociągów głupoty opowiadać

Hyk
Hyk
1 miesiąc temu

Hamulcowy miasta Bydgoszczy ma swoją wizję co udowodnił demontując wbrew woli mieszkańców kładkę na Wojska Polskiego. Ale ktoś go wybrał !!!
Dyskusja mija się z celem a mieszkańcy są w tym mieście nic nie znaczącym podmiotem.
Cele jak w dyktaturze ustala ten którego wybraliście .

Normalny
Normalny
1 miesiąc temu

a czy ratusz planuje dotacje dla marszu zboczonych ? na to piniadze sa, a moze zaproponowac nowa trase przemarszu zboczkow wlasnie przez Inwalidow ? wtedy piniadze na tunel sie znajda no bo przeciez przemarsz musi byc bezpieczny

Jola
Jola
1 miesiąc temu

Bruski to nieudolny gospodarz. Mam wątpliwości czy nadaje się na sołtysa małej gminy.

Mariusz
Mariusz
1 miesiąc temu

Przez lata opowiadano bajki, że PiS jest winny brakiem inwestycji w mieście. Druga bajka, że miasto będzie realizować tylko inwestycje z dofinansowaniem zewnętrznym. Skończyło się jak zawsze u Bruskiego. Jest okazja zdobyć pieniądze i poprawić byt mieszkańców, to niestety ale wychodzi kolejny raz brak chęci, zaangażowania i kreatywności. Po prostu trochę miłości do miasta, w którym się żyje.

Zdzisława
Zdzisława
1 miesiąc temu

Głosowali Państwo na tą samą bandę oszołomów przy bydgoskim korycie to proszę bardzo jest jak było czyli BYLEJAKOŚĆ PO BYDGOSKU

Slawek
Slawek
1 miesiąc temu

Niestety naszych włodarzy cechuje „płaskie myślenie”, prostolinijne wręcz prymitywne. Nie potrafią słuchać mimo fali krytyki. Wszystko w moim mieście jest płaskie. Ronda, skrzyżowania, jednopoziomowe przejścia dla pieszych itd. Nie ma w Polsce drugiego tej wielkości miasta tak płaskiego. Aż prosiło się wykorzystanie obniżonego położenia Kujawskiej w stosunku do Solskiego i Wojska Polskiego żeby postawić wiadukty. To samo u styku Trasy Uniwersyteckiej u styku z Wojska Polskiego. Można było tunelem na wprost wyprowadzić ruch z centrum. A kładka na Wojska Polskiego. Oj płaskie myślenie płaskich jak dyskietka mózgów. A dlaczego nikt nie poniósł odpowiedzialności w tym karnej za niegospodarność przy wydawaniu… Czytaj więcej »

Zdzisław
Zdzisław
1 miesiąc temu

To fakt, wszystkie inwestycje drogowe są beznadziejne i po taniości. Brak perspektywicznego myślenia, szkoda kasy i stracone szanse. Bruski jest księgowym, a nie prezydentem.

Andrzej
Andrzej
1 miesiąc temu

Z tymi kilkoma minutami to żart? Ja tamtędy staram się nie jechać ale ponad 10 min stałem, a kolega ponad 20 min i trzy pociągi.

Mirek
Mirek
1 miesiąc temu

Bruski to leń i nieudacznik. Opowiada bajki że PIS a sam jest totalnym nierobem. Zdjęcia facebooki itp. a jak coś zbudować dla miasta to go nie ma.
A mostów to on niech nie buduję bo albo się zawali albo trzeba będzie zaraz remontować.
Nazwanie go sołtysem to i tak wyróżnienie.

Marek
Marek
1 miesiąc temu

Estakada powinna być i tunel też powinien być. Jak najwięcej takich przelotów, bo jak gdzieś na jednym z nich coś się stanie, to zawsze jest drugi i trzeci. Wtedy ten ruch się zawsze rozkłada i nie ma korków. Przy każdej inwestycji drogowej, zawsze powinno się myśleć żeby zrobić jakiś nowy przelot , jakieś nowe chodniki, jakieś nowe ścieżki rowerowe, żeby tego było jak najwięcej i żeby się nie korkowało. Takim błędem jest np ten Most Uniwersytecki. No przecież tam powinno być coś na rowerzystów, dla pieszych i wtedy ci ludzie też się rozkładają i oni nie korzystają w tym momencie… Czytaj więcej »

Przemysław
Przemysław
1 miesiąc temu

Szkoda…. że planują takie „potrzebne” inwestycje jak parking Park&Ride w Myślęcinku i buspas dla jednego autobusu na godzinę. Żenada na każdym kroku