Startuje budowa pierwszych „wiedeńskich” na Gdańskiej. ZDMiKP wykorzystuje brak tramwajów
Dodano: 09.07.2023 | 19:08Na zdjęciu: Po wybudowaniu przystanków wiedeńskich, tramwaje jadące w stronę Bielaw/Lasu Gdańskiego będą zatrzymywać się bliżej ulicy Zamojskiego.
Fot. Szymon Makowski
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej wykorzystuje wstrzymanie ruchu tramwajowego na ulicy Gdańskiej i ogłasza rozpoczęcie budowy przystanków wiedeńskich w rejonie skrzyżowania z Chodkiewicza i Chocimską. Pierwsze prace zaplanowano na poniedziałek, 10 lipca.
Po wybudowaniu przystanku wiedeńskiego przy placu Teatralnym, ZDMiKP rozpoczął prace nad realizacją tego rozwiązania na ulicy Gdańskiej. Gotowa koncepcja zakłada budowę 13 takich przystanków, w tym 12 (6 par) na Gdańskiej. – Projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej na skrzyżowaniu z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary) – mówi Tomasz Okoński, rzecznik prasowy zarządu dróg.
Początkowo drogowcy planowali, że w ramach jednego zamówienia uda się zrealizować trzy przystanki: dwa przy skrzyżowaniu Gdańskiej z Chodkiewicza i Chocimską oraz wspominany „wiedeński” na Jagiellońskiej. Postępowanie zostało jednak unieważnione: ZDMiKP ogłosił potem kolejny przetarg, który dotyczył realizacji tylko dwóch przystanków przy Chodkiewicza (przystanek na Jagiellońskiej przy Klaryskach został natomiast uwzględniony w ramach opcji). Zwycięzcą zostało bydgoskie przedsiębiorstwo Affabre, które jako jedyne złożyło ofertę.
Przystanki wiedeńskie na Gdańskiej. Początek prac
Po kilku miesiącach przygotowań, jutro (10 lipca) rozpoczyna się budowa pierwszych przystanków wiedeńskich na ulicy Gdańskiej. – Wykonawca chce wykorzystać zamknięcie ruchu tramwajowego oraz okres wakacji do zrealizowania jak największej części robót w obrębie torowiska – zapewnia Okoński. I dodaje, że ulica Gdańska w trakcie robót będzie przejezdna. W trakcie prowadzonych prac, przystanek tramwajowy w kierunku Myślęcinka (na którym obecnie zatrzymują się autobusy linii ZaT2 i ZaT6) zostanie przesunięty bliżej centrum miasta. – Zakończenie całej inwestycji planowane jest jesienią – dodaje rzecznik.
Realizacja rozwiązania ułatwiającego wsiadanie do tramwajów wiąże się ze zmianą lokalizacji przystanków Gdańska/Chodkiewicza. Zlikwidowany zostanie przystanek dla linii 4, 6 i 11 na Chodkiewicza przed ulicą Gdańską – zastąpi je nowy, wspólny dla wszystkich linii jadących Gdańską w stronę Focha i Jagiellońskiej, który zostanie przeniesiony za skrzyżowanie z Chodkiewicza i Chocimską. Przystanek w stronę Lasu Gdańskiego będzie za to przesunięty bliżej ulicy Zamojskiego.
– Zgodnie z projektem wykonawca przebuduje pasy ruchu na jezdni po obu stronach torowiska oraz chodniki na wysokości zaprojektowanych przystanków. Nowe perony przystankowe będą miały długość około 30 metrów – opisuje zakres prac rzecznik Okoński.
NIE ZAPOMNIJ PRZECZYTAĆ: Znów zmiany na Fordońskiej. Południowa jezdnia zostanie zamknięta
- Święto Niepodległości w Bydgoszczy. Znamy program uroczystości - 4 listopada 2024
- Studenci UKW zbudowali meduzę, która bada jakość wody - 4 listopada 2024
- Wiemy, kto stworzy koncepcje budowy nowego mostu Pomorskiego - 4 listopada 2024
Te przystanki to absolutny idiotyzm. To celowe utrudnianie i stwarzanie zagrożenia. To niwelacja funkcji, jakie pełni przestrzeń publiczna. Zmuszanie wszystkich uczestników ruchu do wzmożonej uwagi podczas gdy należy wprowadzić rozwiązania odciążające i aktywne.
Dobrze, że przystanki wreszcie powstają, bo na Gdańskiej było wiele wypadków. Mam nadzieję, że taki zostanie też wybudowany na Nakielska/Stawowa. Szkoda tylko, że wszyscy zapomnaja, że pierwsi o te przystanki zabiegali p. Sz. Wilnicki i p. P. Malich …
Rondo Weyssenhoffa – wykopaliska, jeden trup. Mickiewicza od strony teatru – wykopaliska. Mickiewicza w stronę dworca – zaraz będzie jeden pas. Świętojańska i Hetmańska – już tylko jeden pas. Śniadeckich na wysokości boiska I LO – parkingi po lewej stronie, samochody jadą obok siebie na żyletki. Zaraz tak samo będzie na Markwarta. Gdańska rozkopana jakby bomby ją rozwaliły. Plac Wolności – dead. Ulica Reja – dead. Fordońska – dalej rozkopana. Toruńska – dalej rozkopana. Most Kazimierza Wielkiego – burdel. Bielawki – zaraz wszystkie ulice będą jednokierunkowe. A parkingi zajmują 99 % ulic. Ulica Pod Blankami – raz jazda w jedną stronę, raz w… Czytaj więcej »