Bydgoszcz
-3C
Lekkie opady śniegu
86% wilgotność
Wiatr: 3km/h NW
H -3 • L -4
-3C
Sob
-13C
Nd
-13C
Pon
-0C
Wt
3C
Sr
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaWielki sprzeciw na nic. ZDMiKP nie pozostawi linii 61 na obecnej trasie
Autobus - linia 61, kierunek Kapuściska - SF
02.12.2020 | 09:46

Wielki sprzeciw na nic. ZDMiKP nie pozostawi linii 61 na obecnej trasie

Na zdjęciu: Sobota, 5 grudnia będzie ostatnim dniem kursowania linii 61 na Kapuściska.

Fot. Szymon Fiałkowski

Pomimo znaczącego sprzeciwu mieszkańców i petycji podpisanej przez 500 bydgoszczan Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej nie przychylił się do wniosków dotyczących pozostawienia dotychczasowej trasy 61. Od niedzieli, 6 grudnia autobus z pętli Rekinowa będzie dojeżdżać jedynie do placu Kościeleckich. 

Zapowiadana już we wrześniu zmiana trasy linii 61 wzbudziła spore emocje wśród mieszkańców Bydgoszczy. Od 2016 roku kursowała ona z pętli Rekinowa (Osowa Góra) na Kapuściska – jej wariantowe kursy obsługiwały także rozbudowujące się tereny przemysłowe przy ulicy Mokrej. Trasa, poprowadzona przez stare Szwederowo i ulicę Wojska Polskiego, zyskała sporą aprobatę pasażerów. Drogowcy zadecydowali jednak, że wraz z uruchomieniem tramwaju na Kujawskiej 61 zmieni swój charakter.

Od tej niedzieli, 6 grudnia trasa linia 61 ma zostać skrócona do Placu Kościeleckich. Linia nie będzie obsługiwać ulicy Wojska Polskiego. Nowa trasa ma wyglądać następująco: REKINOWA – Kolbego – Grunwaldzka – Kruszwicka – Stroma – Skorupki – Ugory – Solskiego – Kujawska – Bernardyńska – Rondo Jagiellonów – PLAC KOŚCIELECKICH. Taka koncepcja trasy tej linii została ogłoszona już we wrześniu, przy okazji prezentacji przedkonsultacyjnych pomysłów ZDMiKP. I już wtedy nie spodobała się mieszkańcom Kapuścisk.

Pomimo licznych wniosków o zachowanie dotychczasowej trasy linii 61, drogowcy nie zmienili jednak swojego planu i postanowili skrócić ją do placu Kościeleckich, jednocześnie zachowując obsługę starej części Szwederowa. – Przychyliliśmy się tutaj do wniosku Rady Osiedla Szwederowo, aby skierować ją ze Starego Szwederowa do śródmieścia – uzasadnił decyzję Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora ZDMiKP odpowiedzialny za transport publiczny. Teoretyczną „rekompensatą” za zabranie 61 ma być pozostawienie w obecnym kształcie linii 53. Wyjaśniając powody rezygnacji ze zmiany trasy 53, dyrektor Grzegorzewski przyznał, że o pozostawienie połączenia autobusowego z Kapuścisk wzdłuż Wojska Polskiego apelowała dość spora liczba mieszkańców. Argumentem za zachowaniem obecnej trasy 53 były też wnioski, dotyczące pozostawienia obsługi autobusowej dla przystanku Wojska Polskiego/Kładka.

W dokumentach pokonsultacyjnych ZDMiKP stwierdził, że propozycja pozostawienia 61 w dotychczasowym kształcie powoduje, że przebieg tej linii na odcinku Kapuściska – Rondo Kujawskie pokrywałby się z linią tramwajową nr 2. – Nie byłoby to uzasadnione ani ruchowo ani ekonomicznie. Analizy wykazały, że największy potok pasażerski z Osowej Góry przemieszcza się do centrum miasta i bezpośrednie połączenie Osowej Góry z Kapuściskami nie jest priorytetem – stwierdzili przedstawiciele drogowców.

Reakcją na ogłoszoną zmianę był nie tylko ogromny sprzeciw mieszkańców wielu osiedli w mediach społecznościowych, ale także petycja do władz ZDMiKP. Jej twórca – Daniel Kaszubowski – podkreślał, że drastyczne skrócenie 61 wzbudziło jego niezadowolenie. – Skracając tę jedną linię wymusza się na osobach jadących do parku przemysłowego z zachodnich krańców miasta dwóch lub więcej przesiadek. Pozbawia się także w ten sposób możliwość sprawnego dojazdu osobom mieszkającym na Górnym Tarasie do miejsc pracy zlokalizowanych przy ulicy Grunwaldzkiej i na Osowej Górze napisał Kaszubowski w piśmie skierowanym do p.o. dyrektora zarządu dróg Wojciecha Nalazka.

Zobacz również:

ZDMiKP ujawnił nowe rozkłady. Kolejne cięcia kursów!

Złożoną jeszcze w listopadzie petycję podpisało 500 bydgoszczan. Wsparli ją nie tylko mieszkańcy Kapuścisk, ale także pozostałych osiedli, na czele z Osową Górą. Do jej podpisywania zachęcała m.in. Rada Osiedla Osowa Góra. Obserwując wzmożenie społeczne w temacie linii 61, zapytaliśmy ZDMiKP, czy po krytyce ze strony pasażerów zamierzają oni rozważyć pozostawienie jej na dotychczasowej trasie i faktyczne wsłuchanie się w głos mieszkańców. Na pytanie, czy w związku z licznymi protestami mieszkańców oraz petycją w sprawie linii 61 ZDMiKP zamierza podjąć jakieś decyzje dotyczące modyfikacji zaprezentowanej siatki, uzyskaliśmy taką odpowiedź.

Wdrażana od 6 grudnia siatka połączeń jest owocem konsultacji społecznych. Analizy, w kontekście uruchomienia nowego połączenia tramwajowego w ul. Wojska Polskiego i Kujawskiej, nie wykazały zasadności utrzymywania bezpośredniego połączenia Osowej Góry z Kapuściskami linią 61 – przekazał Tomasz Okoński, rzecznik prasowy zarządu dróg. Od 6 grudnia 61 będzie zatem kursował na znacznie skróconej trasie, a podróżującym na trasie Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności – Okole, Czyżkówko, Osowa Góra pozostają przesiadki.

Jaka jest nadzieja na zmiany? Wśród komentujących artykuły poświęcone zmianom związanym z uruchomieniem nowej siatki komunikacji zbiorowej dominuje pogląd, że jedyną nadzieją jest zmiana osób odpowiadających za transport publiczny w Bydgoszczy oraz oszczędnej postawy Rafała Bruskiego, który nie przeznacza na autobusy i tramwaje większych środków. Drogowcy zapowiadają natomiast, że po uruchomieniu nowej siatki połączeń przeprowadzą badanie opinii pasażerów. – Zostanie ono przeprowadzone w okresie do 6 miesięcy od zmian w komunikacji – zapowiedział zastępca dyrektora transportu. Dlaczego drogowcy dają sobie pół roku na wykonanie badań? Jak tłumaczył Grzegorzewski, pewne przyzwyczajenia mieszkańców muszą ulec stabilizacji; muszą oni też przywyknąć do nowej siatki by ją obiektywnie ocenić.

9
Dodaj komentarz

avatar
9 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
byd_manSebaLok_PatPiotrZośka Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Mariusz
Gość
Mariusz

Kiedyś do Fordonu jechało się z przesiadką. Zbudowano linie tramwajową żeby było dogodniej dla mieszkańców. Teraz skraca się trasę 61, żeby wymusić przesiadkę na tramwaj. Logiki tu nie ma.

Benc Benc 12
Gość
Benc Benc 12

Linią 61 nie jeżdżą urzędnicy UM

ewa
Gość
ewa

Praktycznie rzecz biorąc połączenie Kapuścisk ze Szwederowem , Górzyskowem , Błoniem będzie zabezpieczał tylko autobus nr 53 .Tramwaj z Kapuścisk będzie dojeżdżał do Kujawskiej . Masakra.

Jan Niezbędny
Gość
Jan Niezbędny

No cóż. Prezydent ma gdzieś mieszkańców bo sam autobusem nie jeździ

Zośka
Gość
Zośka

Jeżdżę na kapuściska do pracy na godz 5 po zmianach nie mam tam dojazdu ze Szwederowa bo Lini 53 jedzie od 5.

Piotr
Gość
Piotr

Likwidacja bezpośredniego dojazdu z górnego tarasu do Grunwaldzkiej skutkuje tym, ze ponownie dojeżdżam doborach samochodem – ot miasto przyjazne mieszkańcom i ekologii

Lok_Pat
Gość
Lok_Pat

Po raz kolejny widać komu służy ZDMiKP. Czy mieszkańcom, czy ratuszowi…? Ciekawe, czy jeżeli prezydent miałby zostawić samochód na węźle zachodnim i po drodze dwa razy zmieniać środek lokomocji to powiedziałby, że trzeba ciąć koszty?? Swoją drogą kontynuowana jest polityka protestów bydgoskiego ratusza. Protesty antyrządowe różnej maści, protesty przeciwko swoim mieszkańcom poprzez działania ZDMiKP….Autobusy co 20 minut z 20 minutowym oczekiwaniem na przesiadkę, bo przecież taki rozkład wyszedł specjalistom z ZDMiKP:) Swoją droga nie wiem gdzie mieszkają pracownicy ZDMiKP czy w gminach ościennych czy może w Toruniu…ale za działanie na szkodę mieszkańców należą sie im nagrody z urzędu marszałkowskiego.

Seba
Gość
Seba

O linie 9tez chodź proszę nie pomijać No górna cześć odcięli od komunikacji bezpośredniej trzeba kombinować i łączyć a na dodatek 6rano jeździ jak by menele w niej spał smród którego nie da się znieść na dodatek rano jedzi tyle ludzi ze przekracza normę 30%miejsc siedzących ciekawe MZK wogole nie liczy się ze zdaniem mieszkańców tylko narzuca własny rozkład podrasowany pod siebie

byd_man
Gość
byd_man

W sumie to niech prezydent załatwi sobie jeszcze tramwaj na Osową Górę, „autostradę” już sobie wybudował…teraz parking „park and ride” dla swoich urzędników w środku miasta:). Może czas aby następny prezydent był z Miedzynia czy Fordonu a najlepiej Łęgnowa. Wystarczy naszemu miastu prezydentów z Osowej Góry, a i osiedle już swoje zyskało:)

Powiązane treści