Bydgoszcz
6C
Słonecznie
56% wilgotność
Wiatr: 2km/h NW
H 7 • L 4
6C
Pon
5C
Wt
6C
Sr
9C
Czw
13C
Pt
ZDMiKP: Kolizja na skrzyżowaniu Fordońska-Gajowa. Ruch tramwajowy w kierunku Fordonu został wstrzymany.
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeWzór na drogę gruntową. Duże zmiany w programie ich utwardzania
Pijarów_SG (6)
27.02.2019 | 17:27

Wzór na drogę gruntową. Duże zmiany w programie ich utwardzania

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Ulica Pijarów jest jedną z szesnastu, które znalazły się w programie utwardzania dróg gruntowych na lata 2015-2018. Ale oddana do użytku zostanie dopiero w tym roku.

Fot. Stanisław Gazda / archiwum

Radni przegłosowali projekt uchwały zakładający znaczącą zmianę w kryteriach wyłaniających drogi gruntowe przeznaczone do utwardzenia. W ciągu kilkunastu dni na ich podstawie ma powstać zaktualizowana lista ulic, które zostaną poddane remontowi. – Propozycja jest rozsądna, bo mierzalna i policzalna – przekonywał prezydent Rafał Bruski, powołując się na wzór przygotowany przez drogowców. Uwag zarówno do wzoru, jak i jego stosowania jednak nie brakowało.

Były one artykułowane zresztą nie tylko przez samych radnych, szczególnie tych wywodzących się z północno-zachodnich rejonów miasta, gdzie problem dróg gruntowych jest najszerszy, ale także przez rady osiedli. Zostały one poproszone w toku prac nad nowymi kryteriami o zaopiniowanie propozycji. I tak rada ze Smukały, Opławca i Janowa zaopiniowała projekt negatywnie, mimo zastosowania „sprawiedliwszych” jej zdaniem kryteriów. Powód – kluczowe z punktu widzenia nowych rozwiązań kryterium gęstości zaludnienia. „Nie uwzględnia ono specyfiki tej części miasta. Ze względu na rozległą strefę ujęcia wody pitnej dla Bydgoszczy, ochronę Brdy i brak kanalizacji przez dziesiątki lat obowiązywał tu zakaz zabudowy i rozbudowy” – pisze przewodnicząca rady Jolanta Grądzka.

Kryterium gęstości zaludnienia będzie najważniejszym we wzorze, którzy przygotował Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Jego waga to aż 0,5, podczas gdy pozostałych dwóch elementów – ważności ulicy w układzie transportowym miasta oraz współczynnika długości dróg gruntowych do ogółu dróg lokalnych na osiedlu – po 0,25. I dlatego też radny Bogdan Dzakanowski – posiłkując się argumentami Grądzkiej – chciał, aby kryterium gęstości zaludnienia zostało wykluczone bądź jego waga – obniżona. Jego wniosek nie został jednak uwzględniony.

PONIŻEJ ZNAJDUJĄ SIĘ WYLICZENIA NA PODSTAWIE WZORU PRZYGOTOWANEGO PRZEZ ZDMIKP. KLIKNIJ, ABY PRZEJŚĆ DO DALSZEJ CZĘŚCI ARTYKUŁU


Sam wzór prezentuje się następująco:

wzor_drogi_gruntowe_2019_ZDMiKP

i na pierwszy rzut oka wygląda dość skomplikowanie. W rzeczywistości końcowa punktacja jest sumą wskaźników ze wspomnianych trzech kryteriów. Wszystkie mają być wyrażone w procentach, a następnie – po zamianie na ułamki – przemnożone przez wagę danego kryterium. Objaśniają to zresztą w programie sami drogowcy.

K1 – gęstość zaludnienia
Gęstość ma być wyrażona poprzez zestawienie wskaźnika liczby mieszkańców na danej ulicy w przeliczeniu na metr z identycznym wskaźnikiem dla ulicy, gdzie gęstość zaludnienia w skali miasta będzie największa. Następnie ma być ona podana w formie procentowej.

K2 – istotność ulicy w układzie drogowym miasta
W tym wypadku każda z ulic będzie mogła otrzymać maksymalnie trzy punkty. Dwa – jeśli łączy się bezpośrednio z ulicą tzw. układu podstawowego (mowa więc głównie o drogach powiatowych, wojewódzkich czy krajowych) i jeden, jeśli analizowana droga lokalna pozwoli połączyć ulicę układu podstawowego z utwardzoną już inną drogą lokalną.

Przykłady – dwa punkty w nowym zestawieniu otrzyma ulica Nastrojowa (równoległa do ul. Filmowej) na dolnym tarasie Kapuścisk, która jako droga lokalna łączy się z drogą podstawową – ulicą Toruńską. Trzy punkty z kolei otrzyma ulica Hoża na Jarach, która nie tylko łączy się z ulicą układu podstawowego (ul. Nasypową), ale połączy ją z inną utwardzoną już drogą o charakterze lokalnym (ul. Słoneczną). Tutaj także liczbę punktów dla danej ulicy dzieli się przez maksymalną liczbę punktów (czyli 3) i podaje w postaci procentowej.

K3 – współczynnik długości dróg gruntowych w stosunku do ogółu dróg lokalnych na danym osiedlu w zestawieniu ze współczynnikiem osiedla o najmniejszej liczbie utwardzonych dróg lokalnych
Tutaj drogowcy podzielą długość „gruntówek” przez ogólną długość dróg lokalnych na danym osiedlu, a uzyskany wskaźnik podzielą jeszcze przez wskaźnik osiedla, gdzie współczynniki jest najmniej korzystny.

Po wykonaniu tych działań każdy współczynnik zostanie przemnożony przez wagę kryterium – dla K1 – 0,5, dla K2 i K3 – po 0,25, co da końcowy wynik i miejsce dla danej ulicy w nowym zestawieniu.

Aby rozjaśnić temat, warto posłużyć się przykładem, który również znalazł się w przyjętym w środę projekcie uchwały.

Policzmy zatem wskaźnik dla drogi:
a) o długości 1000 metrów, przy której mieszka 500 mieszkańców, a maksymalna gęstość zaludnienia w mieście to umowne 2 osoby na metr,
b) ulica łączy się z ulicą układu podstawowego, ale nie łączy jej z inną utwardzoną drogą lokalną,
c) ulica znajduje się na osiedlu, gdzie utwardzona jest połowa dróg, a w mieście znajduje się osiedle, gdzie żadna droga lokalna nie jest utwardzona.

K1 – gęstość zaludnienia na omawianej ulicy to 0,5 mieszkańca na metr (500 osób/1000 metrów); skoro maksymalna gęstość to 2 mieszkańca na metr, wskaźnik dla naszej ulicy to 25% (0,5/2),
K2 – za połączenie z drogą układu podstawowego ulica otrzyma dwa punkty, maksymalna liczba punktów to trzy, czyli wskaźnik wynosi 66,7% (2/3),
K3 – drogi gruntowe stanowią połowę dróg lokalnych na osiedlu (0,5), podczas gdy maksymalny wskaźnik wynosi 1 (inaczej 100 procent); wskaźnik dla naszego osiedla to więc 50% (0,5/1).

Uzyskane wyniki mnożymy przez wagę kryterium: K1 – 25%, czyli 0,25 * 0,5, K2 – 66,7%, czyli 0,667 * 0,25 i K3 – 50%, czyli 0,5 * 0,25.  Sumujemy – 0,125 + 0,16675 + 0,125 = 0,41675, czyli w przybliżeniu 41,68%. I to ten wskaźnik zadecyduje o miejscu naszej ulicy na liście programu utwardzania dróg gruntowych w Bydgoszczy.


Prezydent Rafał Bruski zapewniał radnych, że nowy pomysł drogowców wyeliminował kontrowersje związane z niektórymi kryteriami stosowanymi do tej pory. Choćby – datą powstania ulicy, co nastręczało problemów z uwagi na ewolucję administracyjną miasta. Preferowało ulice na osiedlach, które jako osobne miejscowości były włączone do miasta wcześniej (jak chociażby w 1920 roku Miedzyń) i dyskryminowało przyłączony do Bydgoszczy dopiero w latach 70. Fordon. Wszystkich jednak nie przekonał. Choćby radnej PiS Grażyny Szabelskiej, która chciała, aby wprowadzono kryterium natężenia ruchu na ulicach. – Spora liczba dróg lokalnych to ulice, gdzie funkcjonują przedsiębiorstwa, a nie ma domów mieszkalnych – wskazywała, powołując się na przykład z Zimnych Wód czy Czerska Polskiego. Przedstawiający projekt uchwały zastępca dyrektora ZDMiKP ds. inwestycji Maciej Gust przyznał, że byłoby to sprawiedliwe rozwiązanie, ale – to już słowa prezydenta Bruskiego – niemożliwe do realizacji. – Musielibyśmy postawić na każdej ulicy czujnik mierzący ruch – wskazywał. Przypomnijmy, że powstałe w 2015 roku zestawienie dróg gruntowych w mieście liczyło blisko 600 pozycji…

Niektórzy radni chwalili nowe rozwiązania, ale zwracali uwagę, że prawdziwym „sprawdzam!” będzie skuteczność realizacji programu. – Z szesnastu ulic zakwalifikowanych do pierwszego programu zrealizowaliśmy w minionych latach jedynie cztery – wyliczał inny radny opozycji Szymon Róg. A to i tak założenie optymistyczne – jeśli uznamy, że ulica Świekatowska to osobna inwestycja, a nie element utwardzenia południowej części ulicy Siedleckiej. – W ostatnich latach utwardziliśmy 45 ulic, z czego 35 powstało dzięki zaangażowaniu mieszkańców w ramach programu 25/75 – podkreślał Róg, dodając, że w sąsiednim Toruniu zanotowano w tym czasie kilkakrotnie lepsze wyniki.

W ciągu dwóch tygodni drogowcy na podstawie opisywanego wyżej wzoru mają przygotować nową listę dróg przeznaczonych do utwardzenia. Prezydent zawnioskował w środę, aby następnie przez kolejny tydzień mogli analizować ją radni oraz przedstawiciele rad osiedli. – Pozwoli to wykryć ewentualne błędy – przekonywał Rafał Bruski. – Ile dróg powstanie w kolejnych latach w ramach programu? – dopytywała dyrektora Gusta radna Szabelska. – Będziemy w stanie to oszacować po wykonaniu listy – usłyszała w odpowiedzi. Pierwsze drogi w ramach wprowadzanego właśnie programu zaczną być budowane w drugim kwartale 2021 roku.

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Krystyna Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Krystyna
Gość
Krystyna

Na nic skomplikowane wzory matematyczne, gdy nie przeznacza się na to wystarczających środków finansowych. Samo przedstawienie dwóch wielości 45 dróg prowadzonych, w tym 35 w ramach dofinansowania mieszkańców. Czy Prezydent Bruski nie pamięta jakie zadania stoją przed Miastem I do kogo należy budowa dróg? Kryteria nie mają uwzględniać czasu powstania drogi? To jest nieważne jak długo mieszkańcy oczekują na wypelnienie obowiązków przez samorząd? Czy na Miedzyniu mieszkają przeciwnicy władzy miejskiej, że dzielnica wciąż jest pomijana w nakładach miasta?

Powiązane treści