Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Zaczęła się budowa brakującego chodnika przy Andersa. Ale to dopiero I etap inwestycji

Dodano: 20.10.2020 | 12:07

Na zdjęciu: W tym roku na zlecenie ZDMiKP zostanie wykonany około 200-metrowy fragment chodnika w kierunku zajezdni Łoskoń. Pozostała część ma być budowana sukcesywnie w kolejnych latach.

Fot. BB

Rozpoczęła się realizacja fragmentu długo oczekiwanego ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Andersa, pomiędzy ulicami Gieryna i Geodetów. O jego budowę walczyli okoliczni mieszkańcy, fordońscy społecznicy i radni miasta.

Wybudowany w ramach realizacji linii tramwajowej do Fordonu odcinek ulicy Andersa – pomiędzy ulicą Gieryna a Geodetów – nie posiadał chodnika. Projektanci inwestycji nie wsłuchali się w uwagi społeczne dotyczące realizacji ciągu pieszego. Warto dodać, że w uchwalonym w marcu 2016 roku (lecz projektowanym znacznie wcześniej – jeszcze przed ukończeniem budowy linii do Łoskonia) miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przewidziano na terenach dotąd niezagospodarowanych przede wszystkim rozwój funkcji mieszkaniowej – jedno i wielorodzinnej. Pomimo że już po otwarciu linii przy nowym odcinku Andersa wybudowano dwa budynki mieszkalne (kompleks For You dewelopera Ebud-Dom), ZDMiKP nie kwapił się do naprawienia błędu.

Zaczęła się budowa brakującego chodnika przy Andersa. Ale to dopiero I etap inwestycji

Zobacz również:

Niespodziewane odkrycie w centrum miasta. Archeolodzy wykopali dziecięce szczątki

Problem braku chodnika coraz bardziej dawał się we znaki okolicznym mieszkańcom, którzy za pośrednictwem radnych apelowali do władz miasta o naprawę błędu. Jesienią 2019 roku zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz w odpowiedzi na interpelację radnej Katarzyny Zwierzchowskiej zapowiedział powstanie chodnika w 2020 roku. – ZDMiKP planuje rozpocząć budowę chodnika w ciągu ulicy Andersa, na odcinku od ulicy Narcyza Gieryna w kierunku Łoskonia w 2020 roku. Prace budowlane rozpoczną się po technicznym i formalno-prawnym przygotowaniu zadania, najprawdopodobniej na przełomie II i III kwartału tego roku – obiecał Kozłowicz. Dodał jednak, że budowa 800 metrów ciągu pieszego „z uwagi na jego duży zakres”, będzie etapowana.

W ramach pierwszego etapu realizacji chodnika przy Andersa zaplanowano budowę fragmentu o długości około 180 metrów – zakończy się on na wysokości bloku zlokalizowanego przy gen. Bora-Komorowskiego 63. W ubiegłym tygodniu rozpoczęto przygotowania do inwestycji – przestawiono latarnie uliczne, które do tej pory stały tuż przy krawężniku. W poniedziałek, 19 października zaczęto prace nad podłożem nowego odcinka ciągu.

Inwestycja realizowana jest na wniosek mieszkańców i radnych. Prace dopiero się rozpoczęły. Pierwszy odcinek realizowany w tym roku będzie miał długość ok. 200 metrów. W kolejnych latach planujemy realizować kolejne odcinki na tej trasie – informuje Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP. Nawierzchnia ciągu, który będzie przeznaczony zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów będzie wykonana z asfaltu – podobnie jak odcinek od Gieryna w kierunku pętli Niepodległości. Okoński zapowiada, że prace potrwają kilka tygodni. Ich koszt to 100 tysięcy złotych.

Kolejne etapy ciągu w kierunku ulicy Geodetów mają być oddawane „sukcesywnie” w najbliższych latach – przy okazji warto jednak przypomnieć, że sama ulica Geodetów także nie posiada chodnika. Szybka realizacja kolejnych fragmentów bądź zwiększenie ich zakresu wydaje się niezbędne, gdyż przy Andersa planowane są kolejne inwestycje. Fordońska Spółdzielnia Mieszkaniowa planuje bowiem budowę kompleksu 46 budynków jednorodzinnych w siedmiu segmentach szeregowych. W ubiegłym tygodniu dowiedzieliśmy się, że pomiędzy szeregowcami a budynkami For You spółdzielnia chce postawić budynki wielorodzinne o trzech lub czterech kondygnacjach – ogłoszono bowiem przetarg na wykonanie koncepcji architektonicznej funkcjonalno-programowej i przestrzennej zabudowy mieszkaniowej z zagospodarowaniem terenu i przyłączeniem do sieci miejskich dla terenu przy ulicy Andersa, pomiędzy planowanymi szeregowcami a budynkami For You. To oznacza, że budowa infrastruktury dla pieszych i rowerzystów jest niezbędna, ponieważ w najbliższych latach okolica zyska kolejnych mieszkańców.

Błażej Bembnista