Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Odnowienie bulwarów nad Brdą i Kanałem Bydgoskim będzie priorytetem miasta? We wtorek spotkanie online

Dodano: 19.04.2021 | 11:52

Na zdjęciu: Bulwary nad Brdą na odcinku od mostu Pomorskiego do Bernardyńskiego od lat wymagają rewitalizacji.

Fot. Szymon Fiałkowski

Do 21 maja trwa głosowanie, w którym mieszkańcy wskazują kolejność realizacji zadań finansowanych z budżetu miasta. Wśród 15 propozycji znalazły się dwie duże inwestycje związane ze zwrotem miasta ku wodzie: rewitalizacja bulwarów nad Brdą oraz terenów nad Kanałem Bydgoskim. Plany miasta w tym zakresie będą przedmiotem spotkania online, które odbędzie się jutro (20 kwietnia) o godz. 16:30 na Facebooku Bydgoszcz.pl.

Rewitalizacja bulwarów nad Brdą to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji przez mieszkańców Bydgoszczy. W 2017 roku, po kilku latach od odnowienia odcinków od mostów kolejowych przy ulicy Żeglarskiej do mostu Staromiejskiego im. Sulimy-Kamińskiego, ratusz zapowiedział modernizację odcinka pomiędzy mostem Bernardyńskim i mostem Pomorskim. Na ten cel miały zostać przeznaczone m.in. środki, które zaplanowano na rozbudowę ulicy Grunwaldzkiej, a które nie zostały wykorzystane z uwagi na korzystną ofertę przetargową.


CZYTAJ TAKŻE: Jest dofinansowanie, będzie remont. Fragment bulwarów nad Brdą doczeka się rewitalizacji


Przez cztery lata przebudowa ważnego odcinka bulwarów nie ruszyła. Obecnie miasto przygotowuje się dopiero do przetargu na prace budowlane dla krótkiego fragmentu nabrzeża od mostu Bernardyńskiego do ulicy Uroczej. Ratusz posiada również wstępną dokumentacją niezbędną do przebudowy kolejnych odcinków bulwarów: od Uroczej do Dworca PKS i od dworca do mostu Pomorskiego. – Poza tym możliwe jest wytyczenie spacerowego bulwaru na Okolu wzdłuż lewego brzegu Brdy od mostów kolejowych do WSG – zapowiadają urzędnicy.

Przygotowane dokumentacje zakładają kompleksową przebudowę: umocnienie i zabezpieczenie nabrzeży, montaż oświetlenia i monitoringu, postawienie elementów małej architektury i nasadzenia. – Tam, gdzie jest to możliwe planowane jest rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego – podkreśla urząd miasta.

– Docelowo zależy nam na zagospodarowaniu terenu po obu brzegach Brdy – również na dalszych odcinkach w stronę Brdyujścia

obiecują przedstawiciele władz miejskich. Dodają jednak, że ze względu na zakres prac oraz ich specyfikę rewitalizacja bulwarów należy do najdroższych inwestycji. – Koszt przebudowy kilometra nabrzeża szacowany jest na kilkanaście milionów złotych – czytamy w komunikacie biura prasowego bydgoskiego ratusza.




Naciski na kontynuację przywracania Brdy miastu wyrażane są także przez apele i projekty dotyczące odcinka od mostu Pomorskiego w kierunku Brdyujścia. Pod głosowanie w BBO poddano m.in. pomysły dotyczące udrożnienia ciągu spacerowego wzdłuż Brdy na Bartodziejach – obecnie czekają one na realizacje.

Drugim tematem wtorkowego spotkania online będzie idea rewitalizacji terenów nad Kanałem Bydgoskim. To jedne z najcenniejszych bydgoskich obszarów zielonych.

Odnowienie bulwarów nad Brdą i Kanałem Bydgoskim będzie priorytetem miasta? We wtorek spotkanie online

Zobacz również:

Kanał Bydgoski potrzebuje strumienia funduszy

Założenie parkowe powstałe wraz z drogą wodną otwartą pod koniec XVIII wieku obejmuje obszar 47 hektarów. Z myślą o rewitalizacji tego terenu opracowana została koncepcja programowo-przestrzenna jako element wyjściowy dla projektów technicznych niezbędnych do realizacji kolejnych zadań inwestycyjnych. W pierwszej kolejności odnowiono obszar pomiędzy rondem Grunwaldzkim i ul. Wrocławską – podkreśla bydgoski ratusz. Zrealizowana dekadę temu inwestycja pochłonęła prawie cztery miliony złotych.

Obecnie działania, mające na celu ożywienie parku nad Kanałem oraz nabrzeży na Miedzyniu czy Osowej Górze i Flisach, realizowane są przede wszystkim w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Ich przykładem jest m.in. przebudowa ciągów pieszo-rowerowych pomiędzy Wrocławską i Czarną Drogą, zrealizowana w ubiegłym roku – kosztowała 1,2 miliona złotych. – Kompleksowa rewitalizacja rozległego parku sięgającego ulicy Plażowej na Miedzyniu i ulicy Mińskiej na Flisach wymaga jednak znacznie większych środków – nie ukrywa ratusz. Koncepcja zakłada między innymi przebudowę traktów spacerowych, budowę ścieżek rowerowych, trasy maratońskiej, nowego oświetlenia, pomostów, tarasów widokowych, podział parku na strefy z różnymi funkcjami, doposażenie w elementy małej architektury, miejsca rekreacji, tablice dydaktyczno-informacyjne i umocnienie nabrzeży.

Wraz z rewitalizacją Parku nad Starym Kanałem planowane są też działania związane z rewitalizacją pasów zieleni przyległych do nowej części Kanału na osiedlach Miedzyń-Prądy oraz Parku Nad Kanałem na Flisach – dodają urzędnicy.

Spotkanie konsultacyjne w sprawie dalszej rewitalizacji bulwarów oraz terenów nad Kanałem Bydgoskim odbędzie się we wtorek, 20 kwietnia o godz. 16:30 w formule online. Transmisja odbędzie się na facebooku Bydgoszcz.pl. W spotkaniu wezmą udział kustosz Muzeum Kanału Bydgoskiego Tomasz Izajasz, zastępca prezydenta Bydgoszczy Michał Sztybel i dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej Anna Rembowicz-Dziekciowska. Pytania w tych kwestiach można wysyłać na adres: konsultacje@um.bydgoszcz.pl.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Adam
Adam
3 lat temu

Od lat o tym słyszę, i miasto nic z bulwarami nie robi. Przypomne że Pan Bruski jest prezydentem już 3 kadencję.

Zdziwiony
Zdziwiony
3 lat temu

24 tysięczne Bartodzieje nie mają dostępu do Brdy. Czy to nie dziwne?

Byd_man
Byd_man
3 lat temu

W sumie to wygodny temat. Każdorazowo w planach na kolejną kadencję jest rewitalizacja. No chyba, że rewitalizacją nazwać oddanie deweloperowi dostępu do rzeki przy kładce Esperanto?? Może ratusz wybrałby się na wycieczkę i zobaczył jak wyglądają bulwary nad rzekami. Proponuję Warszawę, Kraków, Toruń, Gorzów Wlkp., Poznań…
Porównywalne możemy mieć kwoty wydawane, ale efekty??? No tylko kto bogatemu zabroni:) Bulwar to może jest w okolicy Królowej Jadwigi i Focha. Po przekroczeniu mostu Bernardyńskiego ślad się urywa. Nie wspomnę kilkudziesięciu metrów w okolicy dworca PKS. A odcinek od al. Wyszyńskiego do Fordonu to nawet nie ma opcji przejścia pieszo, nie wymagając więcej….

Anna
Anna
3 lat temu

Poglądy jak zagospodarowywać tereny nadrzeczne są sprzeczne. Urbaniści chcą odsuwać zabudowę od rzeki i Kanału, a niektórzy architekci są orędownikami stawiania zabudowy tuż przy nabrzeżach (Nordic Astrum, River Tower, Wrocławska). Najwyższy czas, aby to Mieszkańcy opowiedzieli się jakiej Bydgoszczy chcą.Milczenie będzie zgodą na dalszą zabudowę i grodzenie terenów nadrzecznych.