Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Skuteczny bunt przeciwko wyburzeniom przy Gdańskiej i Chodkiewicza. ZDMiKP wycofuje się z pomysłu

Dodano: 27.10.2021 | 17:22

Na zdjęciu: Kamienice Gdańska 100 i Chodkiewicza 2 nie zostaną wyburzone.

Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, po sporym sprzeciwie mieszkańców, wycofuje się z planu wyburzeń kamienic przy skrzyżowaniu Gdańskiej i Chodkiewicza przy okazji budowy linii tramwajowej w kierunku pętli Rycerska. Drogowcy odstąpili od realizacji skrętu z Chodkiewicza w kierunku Lasu Gdańskiego. 

Sprzeciw wobec wyburzeń kamienic Gdańska 100 i Gdańska 98/Chodkiewicza 2 zimą tego roku rozgrzał mieszkańców Bydgoszczy. W trakcie konsultacji społecznych dotyczących budowy nowych tras tramwajowych przedstawiono projekt budowy trasy w ciągu ulicy Chocimskiej i jej projektowanego przedłużenia do pętli Rycerska. Koncepcja zakładała jednak, że budowa rozjazdów umożliwiających przejazd z ulicy Chodkiewicza w Gdańską (w stronę pętli Las Gdański) wymaga wyburzenia budynków. Ten scenariusz zakładający rozbiórkę budynków spotkał się ze sporym sprzeciwem wielu bydgoskich społeczników, zrzeszonych w kilkunastu stowarzyszeniach.

Podczas konferencji prasowej, która odbyła się pod koniec lutego obrońcy kamienic przedstawili swoje propozycje przebudowy układu torowego na skrzyżowaniu Gdańskiej i Chodkiewicza, które umożliwiłyby poprowadzenie rozjazdów w stronę Lasu Gdańskiego. – Mamy trzy projekty. Jeden zakłada nawet stworzenie zielonego torowiska na Gdańskiej – opisywał Paweł Górny ze Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych. Koncepcje zostały przygotowane przez inż. arch. Pawła Mrozka, członka Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej – trójmiejskiej organizacji społecznej. Inni – jak dr Agnieszka Wysocka (historyczka sztuki z KPCK w Bydgoszczy), prof. Dariusz Markowski czy menedżer Starego Miasta i Śródmiescia Maciej Bakalarczyk – podkreślali, że warto chronić modernistyczne kamienice, które są dziedzictwem miasta.

CZYTAJ WIĘCEJ: Społeczny bunt wobec planów wyburzeń na Gdańskiej. Zaprezentowano alternatywne rozwiązania

Sprzeciw okazał się skuteczny – jak poinformował na środowej sesji rady miasta zastępca dyrektora ZDMiKP ds. inwestycji Maciej Gust, drogowcy po analizie wniosków z zimowych konsultacji wycofali się z pomysłu wyburzeń. – Złożono 307 wniosków w tej sprawie – podał Gust. Jak dodał, zrezygnowano z pomysłu stworzenia skrętu z ulicy Chodkiewicza w kierunku Lasu Gdańskiego. Ostatecznie po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej, podjęto decyzję o wyborze trasy w ciągu ulicy Chocimskiej, ponieważ w tym wariancie przebiegu wspomniana relacja nie jest niezbędna. – To rozwiązanie pozwoli na uchronienie obu kamienic – powiedział przedstawiciel zarządu dróg. Ewentualne wykonanie relacji skrętnych będzie wymagać stworzenia podcieni w kamienicach. Przypomnijmy, że analizie poddano też wariant budowy linii tramwajowej wzdłuż ulicy Artyleryjskiej.

Gust przedstawił też dalsze wnioski z konsultacji. Projektowane torowisko wzdłuż ulicy Wyszyńskiego zostanie wykonane w technologii zielonego torowiska (poza peronami i obszarem skrzyżowań). Wyburzone zostaną natomiast budynki Pomorska 88F i Rycerskiej 20, o których zachowanie również walczyli mieszkańcy. Budynek przy Pomorskiej może jednak zostać odbudowany w nowym miejscu. Zastępca dyrektora ZDMiKP uspokoił też, że torowisko na Chocimskiej zostanie wykonane przy użyciu mat antywibracyjnych, co ma zmniejszyć hałas. Na Wyszyńskiego nie przewidziano natomiast zmniejszenia liczby pasów ruchu, gdyż ciąg ten stanowi jedną z głównych arterii według studium zagospodarowania Bydgoszczy.

ZDMiKP zaakceptował wniosek mieszkańców o utworzenie przystanków autobusowych na obu wlotach ronda Skrzetuskiego przy Marii Skłodowskiej-Curie oraz budowę chodnika od przejścia dla pieszych przez Wyszyńskiego (na wysokości wieżowca nr 11) w stronę przystanku przy rondzie Fordońskim. Na Chocimskiej i jej przedłużeniu w stronę Rycerskiej zaplanowano trzy pary przystanków: pierwszą przy ulicy Nowoświeckiej, w pobliżu pętli Rycerska, drugą przy ulicy Świeckiej, a trzecią w pobliżu skrzyżowania Chocimskiej i Kościuszki. Na przedłużeniu Chocimskiej może powstać droga dla rowerów.

CZYTAJ WIĘCEJ: Szczegóły projektu nowych tras tramwajowych w Bydgoszczy

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Zzz
Zzz
2 lat temu

Znów mieszkańcy będą cierpieć przez bandę krzykaczy co lubią na rudery patrzeć.
Takie inwestycje są na dziesięciolecia i powinny być planowane optymalnie, a nie że się trzech „aktywistów” oburzy i 350 tysięcy ludzi musi się do nich dostosować.

Piotr
2 lat temu

„Ewentualny” skręt z Chodkiewicza w Gdańską? To lepiej, żeby był ten skręt, niż te rudery. Ciekawe, czy ci krzykacze mają jakiś interes, żeby jeździć tymi tramwajami? Bo jak nie, to niech siedzą cicho w swoich samochodach i nie utrudniają innym życia. Zielone torowisko to niech sobie będzie od Kamiennej w stronę Zawiszy, bo chyba nie od Chodkiewicza, gdzie było niedawno przebudowane – to już byłaby skrajna niegospodarność.