Betonowe okolice rozbudowanej Kujawskiej. Ratusz przekonuje, że „rozkwitną wiosną”
Dodano: 29.07.2021 | 11:27Na zdjęciu: Rozbudowa Kujawskiej wzbudziła kontrowersje m.in. z uwagi na zbyt duży zakres inwestycji - przykładem tego jest np. obszar wyłączony z ruchu przy Zbożowym Rynku.
Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum
Rozbudowa ulicy Kujawskiej mocno wpłynęła na kształt wjazdu do centrum miasta od strony Inowrocławia. Nie brakuje głosów, że powstały układ drogowy jest „monstrualny”, a zrealizowany projekt z wielkimi rondami i miejskimi autostradami nijak mają się do nowoczesnych rozwiązań, promujących ekologiczne środki transportu. Urzędnikom wciąż wypomina się wyburzenia kamienic przy Zbożowym Rynku, które pozostawiają nieestetyczną lukę w zabudowie czy nieergonomiczne rozwiązania komunikacyjne. Ratusz zapewnia jednak, że obraz inwestycji poprawi się wiosną, kiedy to zakwitną nowe rośliny.
Jak pisaliśmy pod koniec 2020 roku, jednym z elementów rozbudowy ulicy Kujawskiej było powiększenie wlotu ulicy Wały Jagiellońskie do rozszerzonego ronda Bernardyńskiego. By tego dokonać, projektanci inwestycji uznali, że koniecznie należy rozebrać kamienicę przy Zbożowym Rynku. Decyzja o sporych wyburzeniach była uzasadniana koniecznością zmieszczenia zarówno chodnika, jak i drogi dla rowerów.
Kolejne etapy inwestycji w rejonie Zbożowego Rynku odsłoniły także skalę przestrzeni, która została wybetonowana. Pomijając chodnik i drogę dla rowerów, tuż przy wlocie Wałów Jagiellońskich w kierunku placu Poznańskiego zaprojektowano i wykonano sporą powierzchnię wyłączoną z ruchu, którą pokryto kostką kamienną. Rozwiązanie wzbudziło emocje wśród mieszkańców, dlatego zapytaliśmy zarząd dróg o powody jego wykonania oraz o to, dlaczego nie oddzielono jezdni Wałów Jagiellońskich od chodnika na przykład pasem zieleni.
Zobacz również:
Morze betonu po wyburzeniach przy Zbożowym Rynku. ZDMiKP: Nie mogliśmy zastosować zieleni
– Droga rowerowa nie może przylegać bezpośrednio do jezdni. Musi być odseparowana pasem skrajnym – w tym przypadku tą przedmiotową kostką (ok. 70 cm) – wyjaśniał Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP. I dodał, że w tym miejscu drogowcy nie mogli zastosować zieleni. – Zgodnie z wytycznymi Wydziału Gospodarki Komunalnej, która zajmuje się zielenią w mieście, nie stosuje się zieleni na terenie węższym niż 1 metr (tutaj mamy ok 70 cm). Gdybyśmy zastosowali tutaj trawę to: byłyby problemy z jej pielęgnacją, trawa na takim małym/wąskim obszarze szybko wysycha podczas letnich upałów, i nie rośnie też zbyt dobrze tak blisko drogi – wylicza rzecznik ZDMiKP.
Pomimo propozycji społecznych, by na odcinku wyłączonym ustawić np. drzewa w donicach, betonowy pas wciąż straszy. Nie do końca udała się także operacja nasadzeń przy rondzie Kujawskim, ponieważ niektóre z drzew nie przyjęły się. – Zleciliśmy wykonawcy ponowne nasadzenia oraz przypomnieliśmy o bezwzględnym obowiązku podlewania oraz dbania o młode drzewa i zieleń, sadzone w obrębie całej inwestycji. Ponowne nasadzenia Wykonawca będzie musiał przeprowadzić już na swój koszt – przekazali drogowcy na początku czerwca. Przypomnijmy, że rozbudowę Kujawskiej prowadziło konsorcjum firm Gotowski, Tor-Krak i PBDI Toruń.
Urząd miasta podkreśla jednak, że część roślin zasadzona zostanie jesienią, by jak najlepiej się przyjęła. – Upały w końcowej fazie inwestycji zdecydowanie nie sprzyjały nasadzeniom zieleni, podjęliśmy decyzję o przerwaniu tych prac i kontynuowanie ich przez wykonawcę w bardziej sprzyjających warunkach. Zależy nam, by ponad 600 drzew i setki krzewów w pełni uzupełniały krajobraz i nie było konieczności ich wymiany, chociaż również materiał roślinny objęty jest gwarancją. Z wnioskiem o zachowanie najlepszych standardów przy sadzeniu drzew zwrócili się również społecznicy – przekazał ratusz. I wylicza, gdzie pojawią się nasadzenia.
CZYTAJ WIĘCEJ O NASADZENIACH W REJONIE ROZBUDOWANEJ KUJAWSKIEJ
– Skupisko wiśni piłkowanej (z charakterystycznymi różowymi kwiatami) zdobić ma skwer u zbiegu zrewitalizowanego odcinka ulicy Długiej i Wałów Jagiellońskich. Te drzewa trafią również na pasy zieleni pomiędzy jezdniami ulic dochodzących do ronda Bernardyńskiego (Wałów Jagiellońskich, Bernardyńskiej, Toruńskiej). Na Wałach Jagiellońskich dosadzony zostanie również okazały kasztanowiec. Z kolei wjazd na rondo od strony ul. Kujawskiej, pomiędzy jezdnią i torowiskiem, wypełnią egzemplarze klonów. Efektownie każdej wiosny prezentować ma się parking ul. Ustronie. Tam nasadzenia tworzyć będą głogi pośrednie, świdośliwy i wiśnie piłkowane – wylicza biuro prasowe bydgoskiego magistratu.
Urzędnicy podkreślają, że krzewy i kwiaty (m.in. krokusy, tulipany czy berberysy) sadzone będą także na wyspie centralnej oraz tuż przy wlotach jezdni na rondo. – Niska roślinność w żaden sposób nie ograniczy widoczności – przekonują kierowców przedstawiciele ratusza. Długo kwitnące krzewy zdobić mają natomiast skwer pomiędzy ulicą Bernardyńską i kościołem garnizonowym. – Tam projekt nasadzeń zakłada utworzenie skupisk hortensji bukietowej oraz traw ozdobnych (rozplenicy japońskiej). Skarpy zieleńca wzmocnią płożące się jałowce. W tej części inwestycji dosadzone będą też platany klonolistne i magnolie, które kwitną wczesną wiosną – czytamy w komunikacie urzędu miasta.
Ratusz podkreśla, że bydgoszczanie „zyskali” na inwestycji. – Rozbudowa ul. Kujawskiej rozwiązała szereg problemów komunikacyjnych, które do tej pory występowały w centrum miasta. Bydgoszcz i jej mieszkańcy zyskali jednak znacznie więcej: powstało nowe tramwajowe połączenie górnego tarasu z centrum, zakupiliśmy 15 nowoczesnych tramwajów, czas podróży komunikacją miejską z Wyżyn do ronda Jagiellonów skrócił się do 12 minut, autobusy kilku linii korzystają z buspasa na ul. Kujawskiej, wszystkie przystanki i przejścia zostały dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, powstało bezpieczne rowerowe połączenie górnego tarasu ze Starym Miastem, park Wolności z ul. Kujawską łączą nowe schody, badania archeologiczne pozwoliły lepiej poznać historię Bydgoszczy czy zrewitalizowany został ostatni odcinek ul. Długiej – wyliczają urzędnicy.
A to nie koniec sukcesów – zdaniem ratusza, dzięki nowej infrastrukturze zwiększy się poziom bezpieczeństwa, a nowa trasa tramwajowa znacznie ułatwi funkcjonowanie sieci tramwajowej podczas kolejnych inwestycji lub zdarzeń losowych. – Powstał też duży parking przy rondzie Kujawskim (docelowo w systemie P+R) – dodaje biuro prasowe magistratu.
Czy Kujawska to sukces także zdaniem mieszkańców? Oddaj głos w poniższej sondzie – komentuj też pod artykułem i na Facebooku MetropoliaBydgoska.PL!
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024
- Przystanki wiedeńskie przy Placu Praw Kobiet już czynne. Prace przy placu Wolności jeszcze trwają - 11 grudnia 2024