Bydgoszcz
8C
Mgła
100% wilgotność
Wiatr: 3km/h E
H 11 • L 7
16C
Wt
12C
Sr
14C
Czw
14C
Pt
14C
Sob
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeInwestycje pod znakiem kontynuacji. A miasto ogłasza start nowej rywalizacji [ROWER W BYDGOSZCZY]
droga_rowerowa_Ogińskiego_LG (4)
01.02.2019 | 12:56

Inwestycje pod znakiem kontynuacji. A miasto ogłasza start nowej rywalizacji [ROWER W BYDGOSZCZY]

Na zdjęciu: W przyszłym roku ma powstać infrastruktura rowerowa przy ulicy Focha. Kolejne inwestycje mają być realizowane dopiero w następnych latach.

Fot. LG/archiwum

W tym roku miasto zamierza dokończyć rozpoczęte inwestycje rowerowe i wystartować z budową tylko jednego zadania – infrastruktury przy ulicy Focha. To mało optymistyczne wieści dla rowerzystów – jedyną iskierką nadziei są zapowiedzi prac projektowych przy oczekiwanym ciągu Dworzec Główny – Łęczycka. Ale za to we wrześniu Bydgoszcz zainicjuje nową, ogólnopolską rywalizację rowerową.

O realizacji wyżej wspominanej trasy rowerowej słyszymy już od kilku lat. Jeszcze w 2015 roku miasto zapewniało, że inwestycja zostanie zrealizowana do 2018 roku. Zahamował ją spór, jaki toczył się pomiędzy zwolennikami wytyczenia pasów rowerowych na ulicy Śniadeckich, a osobami prowadzącymi na niej działalność gospodarczą. Mimo to, miasto obiecało, że pozostała część planowanej trasy – obejmująca drogi przy Łęczyckiej, a także odcinek od Skłodowskiej-Curie, Moniuszki i Sieńki do ronda Ossolińskich – zostanie zrealizowana w kolejnych latach. Przez kilkanaście miesięcy urzędnicy nie zrobili zbyt wiele, by rozpocząć którykolwiek z zapowiedzianych etapów trasy do Dworca Głównego.

W październiku ubiegłego roku stowarzyszenie Bydgoska Masa Krytyczna wystosowało apel do prezydenta Rafała Bruskiego o utworzenie infrastruktury rowerowej wzdłuż Warszawskiej, Śniadeckich, Krasińskiego, Markwarta, Sieńki, Moniuszki i Skłodowskiej-Curie. Organizacja argumentuje, że budowa ciągu rowerowego jest oczekiwana przez bydgoszczan i może przyczynić się do zmniejszenia ilości samochodów wjeżdżających do centrum miasta.


CZYTAJ WIĘCEJ: Apel środowisk rowerowych do Rafała Bruskiego w sprawie trasy Dworzec Główny – Bartodzieje


– Pisemnej odpowiedzi na nasze pismo nie otrzymaliśmy – mówi MetropoliaBydgoska.PL Sebastian Nowak z Bydgoskiej Masy Krytycznej. Ale na niedawnym posiedzeniu zespołu ds. polityki rowerowej ze strony zastępcy prezydenta Bydgoszczy Mirosława Kozłowicza padła deklaracja o rozpoczęciu prac projektowych nad ciągiem. – Padło takie wskazanie ze strony prezydenta Rafała Bruskiego i Mirosława Kozłowicza, Zespół to poparł. Teraz czekamy na ruch ZDMiKP, czyli ogłoszenie przetargu na projekt. Cała procedura wraz z przygotowaniem projektu, może potrwać 1,5 roku  – taką informację uzyskaliśmy na posiedzeniu Zespołu ze strony ZDMiKP – informuje Nowak, dodając, że wcześniej konsultowane zapisy były jedynie koncepcją. Reasumując – inwestycja będzie mogła ruszyć w 2021 roku.

A jak wygląda sytuacja z inwestycjami na bieżący rok? W budżecie miasta Bydgoszczy na 2019 rok zapisano 4 634 780 złotych + 182 220 złotych na budowę dróg wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej – jak wyjaśnia urząd miasta, obie pozycje budżetowe dotyczą tego samego zadania inwestycyjnego. – Większa kwota przeznaczona jest na realizację zadania (robót budowlanych) – w dyspozycji ZDMiKP, a kwota mniejsza dotyczy regulacji związanych z wykupami nieruchomości – w dyspozycji UM Bydgoszczy Wydziału Mienia i Geodezji – przekazała Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta miasta. Warto dodać, że Bydgoszcz otrzymała spore dofinansowanie na jej realizacje – ponad 8 milionów złotych z środków Regionalnego Programu Operacyjnego w ramach ZIT.

Druga pozycja jest bardziej enigmatyczna i dotyczy „dróg dla rowerów”, na które przeznaczono 6 817 410 złotych. Z opisu w uchwale budżetowej wynika, że środki mają zostać przeznaczone na budowę dróg i prace projektowe. – W bieżącym roku, kontynuujemy realizację inwestycji rowerowych rozpoczętych w zeszłym roku tzn. Łochowska i Wiatrakowa (rozliczenie ostateczne inwestycji) oraz zaczynamy kolejne m.in.: przebudowę skrzyżowania ulic: Gdańska – Focha – Mostowa – Jagiellońska, która usprawni ruch rowerowy na kierunku północ – południe. Warto dodać, ponieważ to ważne dla opisywanego tematu, że w zeszłym roku przetarg nie został rozstrzygnięty z uwagi na brak ofert – informuje rzecznik ZDMiKP Krzysztof Kosiedowski.

Dowiedzieliśmy się też, że pozostałe środki z 6,8 miliona złotych mają zostać przeznaczone na kolejne inwestycje rowerowe, których rozpoczęcie zostanie zlecone w bieżącym roku zarówno już do realizacji, jak i wykonania dokumentacji projektowej. Decyzja o tym, na jakie projekty trafią pieniądze, zostanie podjęta na podstawie ustaleń z zespołem ds. polityki rowerowej i akceptacji prezydenta Bydgoszczy.


CZYTAJ WIĘCEJ: Czy 30 centymetrów zablokuje realizacje inwestycji rowerowej? [ADAM DZIURA BLOG]


Pomimo słabego rozwoju infrastruktury, Bydgoszcz zamierza wciąż promować aktywną jazdę na rowerze. I to nie tylko w mieście czy na obszarze Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz – we wrześniu chce zainicjować ogólnopolską rywalizację o przechodni Puchar Rowerowej Stolicy Polski. Ma być to forma zastąpienia Europejskiej Rywalizacji Rowerowej, która została zakończona w 2017 roku. Pomiary kilometrów mają być dokonywane za pomocą uruchomionej w zeszłym roku aplikacji Aktywna Bydgoszcz, która na okres rywalizacji o puchar ma zyskać specjalną zakładkę, a nawet czasowo zmienić nazwę na dedykowaną inicjatywie.

Chcieliśmy stworzyć rywalizacje dedykowaną polskim miastom prezydenckich i obszarom metropolitarnym. Prezydent Rafał Bruski skierował list do wszystkich prezydentów, zachęcający do udziału do inicjatywie. Na ten moment otrzymaliśmy 25 zgłoszeń – podkreślił dyrektor biura promocji miasta Łukasz Krupa. Akces wyraziły władze m.in. Łodzi, Warszawy czy Białegostoku.

Formuła rywalizacji ma być podobna do tej, znanej z European Cycling Challenge – liczyć się będzie liczba przejechanych kilometrów. By wyrównać szansę mniejszych ośrodków, liczba przejechanych kilometrów zostanie przeliczona na liczbę mieszkańców według najnowszych danych GUS. Każdy z ośrodków, który dołączy do rywalizacji otrzyma szczegółowy raport ze statystykami i informacjami o zaangażowaniu uczestników, wraz z tzw. mapami ciepła, które przedstawiają najczęściej uczęszczane trasy rowerowe. Może to pomóc w decyzji o budowaniu bądź modernizowaniu infrastruktury dla rowerzystów w tych obszarach.


SPRAWDŹ NASZ TEST APLIKACJI AKTYWNA BYDGOSZCZ


By doprecyzować szczegóły rywalizacji, niebawem odbędzie się robocze spotkanie z przedstawicielami miast, które chcą wziąć w niej udział. Bydgoszcz będzie liderem i organizatorem projektu, a rolą innych ośrodków będzie lokalna promocja rywalizacji. Udział w niej będzie bezpłatny.

Pojawiła się pewna luka – wiele miast brało udział w ECC. Środowiska rowerowe w Bydgoszczy były zdania, że czegoś nam zabrakło, bo ta rywalizacja bardzo się nam spodobała. Pojawił się pomysł, by wykorzystując tę aplikację. Możemy zaproponować to, co Bolonia (organizator ECC – przyp. red.) dla wszystkich miast w Polsce – powiedział Jakub Mikołajczak. I dodaje, że organizacja rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy Polski da Bydgoszczy wymierne korzyści, takie jak wzrost aktywności rowerowej czy promocja miasta na terenie całego kraju.

Krupa liczy, że rywalizacja okaże się strzałem w dziesiątkę i będzie kontynuowana w kolejnych latach. Według zasad pucharu miasto, które wygra go przez trzy lata z rzędu, otrzyma trofeum na stałe.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści