Jak będziemy pokonywać Wojska Polskiego? ZDMiKP myśli o zmianach w rejonie kładki na Wyżynach
Dodano: 13.10.2021 | 13:22Na zdjęciu: Kładka na Wyżynach powstała w 1982 roku.
Fot. Szymon Fiałkowski
Kilkudziesięcioletnia kładka łącząca przedzielone ulicą Wojska Polskiego dwie części Wyżyn jest w coraz gorszym stanie technicznym. Nie da się też ukryć, że jej pokonanie jest sporym wyzwaniem dla osób z niepełnosprawnościami i coraz większej grupy osób starszych. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zleca przygotowanie koncepcji, która ma przedstawić kilka wariantów rozwiązania problemu komunikacji pomiędzy zabudowaniami Wyżyn a peronami tramwajowymi.
Powstała w 1982 roku stalowa kładka została rok wcześniej zaprojektowana przez Jana Siudę (późniejszego dyrektora ZDMiKP, znanego m.in. z głośnej wypowiedzi o „wąskich rowerach”), pracującego wówczas w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego w Bydgoszczy. Przeprawę umiejscowiono pomiędzy dwoma częściami Wyżyn, nazywanymi B-IV i B-I, na wysokości ulicy Boya-Żeleńskiego.
Zobacz również:
Jak ma wyglądać rondo Jagiellonów? Wypełnij ankietę
Po 40 latach kładka jest coraz większym problemem nie tylko dla mieszkańców, ale i dla odpowiedzialnych za jej utrzymanie drogowców. Jej stan techniczny pogarsza się z roku na roku, a ponadto nie jest ona dostępna dla niepełnosprawnych. Problem z pokonaniem przeprawy sprawił, że podczas zmian w siatce komunikacyjnej związanych z uruchomieniem trasy tramwajowej w ciągu ulicy Kujawskiej nie zmieniono (mimo wcześniejszych planów) trasy linii 53. Jak argumentował zastępca dyrektora ZDMiKP ds. transportu Rafał Grzegorzewski, argumentem za zachowaniem trasy były wnioski, dotyczące pozostawienia obsługi autobusowej dla przystanku Wojska Polskiego/Kładka. Wiązały się one przede wszystkim z problemami dotyczącymi pokonywania konstrukcji przez osoby starsze i o ograniczonej mobilności.
Alternatywą wobec kładki jest stworzenie naziemnego przejścia dla pieszych. Jak argumentują postulujący o to od dłuższego czasu społecznicy, takie rozwiązanie ułatwiłoby dojście na przystanki oraz drugą stronę ulicy Wojska Polskiego. I powołują się na przykład utworzonego – dzięki zaangażowaniu stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych – tymczasowego przejścia przy wiaduktach nad aleją Jana Pawła II.
Przejście, utworzone na czas przebudowy wiaduktu północnego, ułatwiło komunikację w rejonie inwestycji i zdaniem lokalnych aktywistów powinno pozostać na stałe; rzecz jasna po wykonaniu odpowiedniej przebudowy. W ostatnich dniach przy przejściu występuje inny, istotny problem: awaria oświetlenia znacząco pogorszyła widoczność pieszych po zmroku. Po naszej interwencji drogowcy we wtorek obiecali, że usterka zostanie naprawiona, jednak we wtorkowy wieczór w rejonie przejścia wciąż było ciemno.
CZYTAJ TAKŻE: Ciemności przy tymczasowym przejściu na Wojska Polskiego. Interweniujemy w ZDMiKP
ZDMiKP zdaje sobie sprawę ze stanu technicznego kładki i zastanawia się nad tym, w jaki sposób rozwiązać kwestie komunikacji pieszych przez ulicę Wojska Polskiego. We wtorek, 12 października ogłosił on przetarg na przygotowanie wstępnej koncepcji dla trzech wariantów przebudowy ulicy Wojska Polskiego w obszarze kładki dla pieszych, analizy wariantów oraz wykonanie ostatecznej wersji koncepcji. Ta pozwoli na zlecenie realizacji inwestycji w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Pierwszy wariant zakłada remont istniejącej przeprawy z dostosowaniem jej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Drugi – rozbiórkę i budowę nowej kładki. Trzeci – rozbiórkę kładki i stworzenie przejść naziemnych. Jak wynika z zapisów dokumentów przetargowych, przejścia mają być wyposażone w sygnalizację powiązaną z systemem ITS.
Wybór wariantu zostanie dokonany na podstawie kilkunastu kryteriów (transportowych, ekonomicznych, społecznych czy środowiskowych). Wśród nich są m.in. wartość czasu traconego dla osób z ograniczeniami ruchowymi, rowerzystów i pieszych przy przemieszczaniu się pomiędzy południową a północną stroną Wojska Polskiego, całkowity koszt realizacji inwestycji, zajętość terenów zielonych pod budowę infrastruktury drogowej czy też akceptowalność społeczna wariantu.
Ogłoszony we wtorek przetarg trwa do 22 października. ZDMiKP dokona wyboru oferty firmy projektowej na podstawie dwóch kryteriów: ceny (60% wagi) i terminu wykonania koncepcji (40%). Najbardziej premiowane jest przedstawienie wizji zmian w przeciągu sześciu miesięcy.