Bydgoszcz
13C
Słonecznie
76% wilgotność
Wiatr: 2km/h E
H 14 • L 11
16C
Czw
16C
Pt
15C
Sob
13C
Nd
6C
Pon
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeParking przy Grudziądzkiej będzie wielopoziomowy. Koniec prac – w 2021 roku
grudziądzka bydgoszcz
27.06.2019 | 16:45

Parking przy Grudziądzkiej będzie wielopoziomowy. Koniec prac – w 2021 roku

Na zdjęciu: Nowy pięciokondygnacyjny parking powstanie w miejscu obecnych miejsc postojowych przy budynkach urzędu miasta.

Fot. Stanisław Gazda

Miasto Bydgoszcz podpisało umowę z firmą Budimex na zaprojektowanie i wybudowanie parkingu wielopoziomowego przy ulicy Grudziądzkiej. Inwestycja ma zostać zakończona w 2021 roku i pochłonie 35 milionów złotych. Urząd miasta wierzy, że nowa budowla zachęci do pozostawiania samochodów poza obszarem Starego Miasta.

To bardzo ważna inwestycja z dwóch powodów: Po pierwsze, to kolejna zmiana w centrum miasta. Jest to też ważny etap w tym, co już się dzieje, czyli wyprowadzania ruchu ze Starego Rynku i jego okolic – mówił o nowym parkingu zastępca prezydenta Michał Sztybel. Projekt i prace budowlane obiektu, który powstanie w miejscu obecnego parkingu przy budynkach urzędu miasta, wykona firma Budimex. To ona realizuje rozbudowę ulicy Grunwaldzkiej, rewitalizuje Młyny Rothera – ale odpowiada też za opóźnioną budowę buspasa przy Wałach Jagiellońskich.

W ramach kontraktu Budimex wybuduje dwusegmentowy, pięciokondygnacyjny parking na 550 miejsc dla samochodów (27 z nich przeznaczono dla osób niepełnosprawnych), 12 miejsc dla motocykli i 72 stanowiska dla rowerów – 24 wewnątrz obiektu i 48 poza nim. Umowa opiewa na 35 milionów złotych. Miasto określiło termin realizacji obiektu na koniec 2021 roku. – Wykonawca będzie musiał wykonać projekt, zaktualizować pozwolenia, uzyskać zezwolenie na realizacji drogowej. W systemie projektuj i buduj ryzyko opóźnień, szczególnie w części dokumentacyjnej, jest większe niż w trybie samej umowy na prace budowlane – zasygnalizował Sztybel. Warto dodać, że dojazd do nowego parkingu będzie poprowadzony istniejącą już ulicą Nowogrudziądzką, która łączy się z Grudziądzką tuż obok powstającego biurowca IPN.

– Nie boimy się budowy – liczymy, że rozpoczniemy ją w przyszłym roku, w lipcu albo sierpniu. Boimy się trochę formalności i badań archeologicznych. Wiemy już, że na tamtym terenie pod ziemią mogą znajdować się pozostałości z XIV i XV wieku, dlatego też będziemy ściśle współpracować z archeologami

– mówił Bartłomiej Muszyński, dyrektor rejonu z firmy Budimex.

Budowa obiektu przy Grudziądzkiej oznaczać będzie wyłączenie z użytkowania obecnego parkingu. Korzystają z niego przede wszystkim pracownicy urzędu miasta, ale też petenci oraz osoby załatwiające różne sprawy w rejonie Starego Miasta. Czy miasto obawia się tego, że po jego zamknięciu okolice magistratu będą oblężone przez szukających miejsca kierowców? – Nie wybudujemy specjalnego, tymczasowego parkingu. Utrudnienia związane z inwestycjami dotyczą wszystkich mieszkańców – przy tej dotkną urzędników. Na pewno będzie gorzej, ale może będzie to pretekst, aby mniej samochodów dojeżdżało do centrum. Będziemy rozmawiali o różnych rozwiązaniach – odpowiedział Sztybel.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, Budimex odpowiada za budowę bardzo opóźnionego buspasa w ciągu ulicy Wały Jagiellońskie. Ostatnio w bydgoskiej „Gazecie Wyborczej” pojawiły się też informacje o utrudnieniach związanych z realizacją opóźnionego pasa dla autobusów w Myślęcinku, za który także odpowiada warszawska spółka. Zapytaliśmy więc Bartłomieja Muszyńskiego o poczynania jego firmy. – Wiem, że są problemy z uzgodnieniami dotyczącymi kolizji kanalizacji deszczowej. Z tego powodu mamy tam drobne opóźnienia. Jesteśmy w kontakcie z miastem i jak tylko dostaniemy wszystkie decyzje, to ruszymy z budową – odpowiedział w sprawie Gdańskiej. Potem wyjaśniał, że w centrach miast często zdarzają się przypadki niezinwentaryzowanego uzbrojenia podziemnego, co miało być główną przyczyną ślimaczego tempa realizacji buspasa na Wałach. – Budujemy w tej chwili poliklinikę przy szpitalu wojskowym w Bydgoszczy. Tam w ogóle, na żadnych mapach nie było oznaczonych kanalizacji, kabli – mówił.

Parking wielopoziomowy przy budynkach dawnej „Telfy”, zajmowanych obecnie przez wydziały urzędu miasta będzie częścią systemu Park & Ride. Zgodnie z podawanymi przez nas wcześniejszymi informacjami, obiekt przy Grudziądzkiej będzie podzielony na parking P&R (270 miejsc) oraz parking włączony do strefy płatnego parkowania. System Park & Ride ma zachęcać kierowców do przesiadania się z aut na komunikację publiczną, aby zmniejszyć ruch samochodowy w centrum miasta. W jego ramach miasto wybuduje jeszcze cztery parkingi naziemne. Powstaną one przy pętli Przylesie w Fordonie, na Węźle Zachodnim przy rondzie Maczka, w rejonie pętli Las Gdański oraz po południowej stronie ronda Kujawskiego (na wysokości ulicy Lwowskiej). Łącznie planuje się budowę 767 miejsc objętych systemem. W maju miasto podpisało umowę z firmą Koma Nord, która zaprojektuje wyżej wymienione inwestycje.

Zobacz również:

Ile zapłacimy za park&ride w Bydgoszczy?

Wybór pięciu lokalizacji nowych parkingów poprzedziła analiza, w której wskazano 14 potencjalnych lokalizacji przeznaczonych pod P&R. Przedstawiciele zarządu już na jej wstępie zastrzegli jednak, że nie wszystkie muszą zostać zrealizowane, bowiem docelowy kształt system nabierze po analizach potencjalnych napełnień parkingów i ich ewentualnych wzajemnych wykluczeń. W dokumencie znalazły się takie miejsca, jak teren przy ulicy Nakielskiej obok wiaduktu kolejowego, obszar przy skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z ulicą Przejście czy przy pętli Tatrzańskie. Jak podkreślał zastępca dyrektora ZDMiKP ds. transportu Rafał Grzegorzewski, lokalizacje wybrane do realizacji są umieszczone blisko węzłów przesiadkowych na transport publiczny. Co jednak po wybudowaniu pierwszych pięciu parkingów? Czy miasto będzie planowało rozszerzenie systemu o inne, wcześniej analizowane miejsca?

Wybraliśmy pięć parkingów i uznajemy, że na tym etapie to właściwa liczba do obsługi miasta. Liczba miejsc na nich jest pochodną analiz ruchowych, z której wynikało, że tylu kierowców będzie korzystać z tego systemu. Natomiast nie wykluczamy sytuacji, że w przyszłości park&ride będzie rozbudowywany. Zobaczymy, jakie będą zachowania komunikacyjne – mówił Grzegorzewski.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści