Bydgoszcz
6C
Opady
70% wilgotność
Wiatr: 8km/h W
H 8 • L 5
6C
Pon
9C
Wt
3C
Sr
3C
Czw
1C
Pt
Przed świętami nie stój w korku! Śledź na bieżąco nasz serwis TRAFFIC na portalu MetropoliaBydgoska.PL oraz na Facebooku i Twitterze.
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeNowy Port zmieni centrum Bydgoszczy. Trwają przygotowania do startu I etapu inwestycji
awz nowy port 04
15.01.2020 | 11:19

Nowy Port zmieni centrum Bydgoszczy. Trwają przygotowania do startu I etapu inwestycji

Na zdjęciu: Inwestor uzgodnił już z ZDMiKP koncepcję nowej alei, biegnącej od ulicy Obrońców Bydgoszczy do marszałka Focha. Zgodnie z założeniami, będzie ona mieć szerokie chodniki i zieleń.

Fot. AWZ Deweloper

Nowy Port ma być kluczowym elementem zmian, jakie będą zachodzić w Bydgoszczy podczas drugiego stulecia od powrotu do Polski. Realizacja inwestycji AWZ na terenie dawnej Befany będzie jednym z najważniejszych wydarzeń nadchodzącej dekady. Start budowy zbliża się wielkimi krokami – przekazujemy kolejne wieści od inwestora.

W połowie 2019 roku, podczas gali z okazji 20-lecia firmy, AWZ zaprezentował szczegóły inwestycji na zakupionym od spółki ECE terenie naprzeciwko Opery Nova. Koncepcję architektoniczną Nowego Portu – bo taką nazwę wybrano dla tego projektu – wykonała renomowana pracownia BBGK Architekci.

To najbardziej reprezentacyjna inwestycja w mieście. Od początku prac nad projektem zależało nam na tym, aby dobrze zaprojektować każdy jego szczegół – podkreśla Anna Wydrzyńska, wiceprezes zarządu AWZ Deweloper. I dodaje, że twórcy koncepcji Nowego Portu to biuro patrzące w przyszłość i wyprzedzające epokę. Ich projekt wprowadzi do Bydgoszczy rozwiązania z największych europejskich miast, które do tej pory były tu niespotykane. Wiceprezes dodaje, że BBGK zaplanowało w Nowym Porcie wiele rozwiązań ekologicznych oraz liczne skupiska zieleni.

Obecnie trwają formalne przygotowania do rozpoczęcia prac budowlanych. – Zakończyliśmy szczegółowe badania i analizy geologiczne, hydrologiczne i konserwatorsko-archeologiczne całego terenu, dla całości inwestycji została wydana decyzja środowiskowa. Kończymy projekt I etapu, uzgodnienia z gestorami sieci i projekty branżowe – informuje Wydrzyńska. Po skomplementowaniu dokumentacji inwestor złoży wniosek o pozwolenie na budowę. – Planujemy ruszyć z budową w pierwszej połowie roku – zaznacza.

Zobacz również:

Nowy Port - nowe życie dla Śródmieścia. Wizualizacje inwestycji

I etap inwestycji obejmie zabudowę terenu u zbiegu ulic Obrońców Bydgoszczy i Marcinkowskiego. W jego ramach odrestaurowane zostaną zabytkowe pozostałości Befany, a jeśli chodzi o nową część – powstanie zabudowa pierzejowa od strony ulicy Obrońców Bydgoszczy i nowej alei oraz dwie wieże w sąsiedztwie Brdy. W etapie tym powstanie ok. 180-200 mieszkań. Budynki będą miały dwie kondygnacje podziemne. – I etap to największy etap Nowego Portu, który obejmie ok. 1/3 całego założenia – mówi przedstawicielka AWZ. Jego realizacja potrwa ok. 2 do 3 lat.

AWZ uzgodnił już z ZDMiKP koncepcję architektoniczną wspomnianej alei, która będzie przebiegać od ulicy Obrońców Bydgoszczy do ulicy Focha jako oś widokowa na Operę Nova. – Zależało nam na tym, aby zaprojektować miejską, zieloną aleję. Całkowicie odwróciliśmy jej proporcje. Zwęziliśmy jezdnię i maksymalnie poszerzyliśmy chodniki. Ruch ograniczyliśmy do 30 km/h, przejścia dla pieszych wynieśliśmy ponad poziom jezdni. Wprowadziliśmy gęsty, podwójny szpaler drzew, który będzie mocnym jej elementem. Pod drzewami projektujemy zatoki wypoczynkowe. W parterach proponujemy przestrzeń na sklepy, butiki i punkty usługowe – podkreśla Wydrzyńska.

Zabytkowe pozostałości fabryki narzędzi po rewitalizacji zostaną przekształcone na cele usługowe – gastronomię oraz biura. Inwestor chce wykorzystać potencjał rzeki – duży akcent położony został na ożywienie tej części bulwarów nadrzecznych, tak aby stanowiły kontynuację spacerowego szlaku w śródmieściu. Przy okazji przypomnijmy, że w pobliskiej śluzie workowej – zgodnie z pomysłem menedżera Starego Miasta i Śródmieścia – ma się znaleźć barka, co będzie dodatkową atrakcją tego fragmentu Bydgoszczy. AWZ przygotowało Miastu propozycje rozwiązań koncepcyjnych, które ożywiłyby bulwary nad Brdą, podniosłyby atrakcyjność terenów publicznych i byłyby spójne z poziomem architektonicznym nowej zabudowy.

Projekt Nowego Portu spotkał się z bardzo pozytywnymi opiniami podczas konferencji Element Urban Talks w Krakowie. Wiceprezes Wydrzyńska wraz z BBGK Architekci wzięła udział w panelu otwierającym to wydarzenie, który był poświęcony trzem zagadnieniom: „Odpowiedzialność za przeszłość, Odpowiedzialność za teraźniejszość i Odpowiedzialność za przyszłość”. O Nowym Porcie dyskutowano w części poświęconej teraźniejszości. W panelu brali udział znamienici goście: mi.n. wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski, stołeczny konserwator zabytków Michał Krasucki, redaktor naczelna Architektury Murator – Ewa P. Porębska, Deadline Architects z Niemiec czy Ivan Blasi – koordynator najważniejszej nagrody architektonicznej w Europie imienia Miesa van der Rohe. Blasi był pod ogromnym wrażeniem projektu, który już niebawem zacznie rosnąć w sercu Bydgoszczy. Nowy Port spotkał się też z ciepłym przyjęciem innego znanego krytyka architektury Marcina Szczeliny (Architecture Snob).

Od momentu majowej prezentacji Nowego Portu projekt cieszy się sporym zainteresowaniem mieszkańców. Jego koncepcja architektoniczna i wysoka jakość materiałów są sporym magnesem, który ma przyciągnąć nowe osoby do centrum miasta – także te, które przed laty wyprowadziły się z Bydgoszczy do gmin ościennych. Inwestycja AWZ wpisuje się także w szereg planowanych zamierzeń inwestycyjnych w rejonie: budowy czwartego kręgu Opery Nova, rewitalizacji Młynów Rothera czy zmianom na terenach po Jutrzence – zarówno przy ulicy Garbary, gdzie ma powstać nowoczesna zabudowa mieszkaniowa, jak i sąsiadującego z Nowym Portem obiektu przy Warmińskiego.

AWZ liczy, że nowy kompleks scali ze sobą Śródmieście i Stare Miasto, które do tej pory były w pewien sposób odcięte od siebie. Stworzenie zabudowy oraz nowych ciągów pieszych pozwoli na zwiększenie dynamiki tego obszaru.

– Architektura Nowego Portu jest ponadczasowa i jakościowa. Zwracamy uwagę na wysoką jakość materiałów, tak by inwestycja się nie zestarzała i przez wiele lat zdobiła centrum

– podkreśla Wydrzyńska. Koncepcja „nowego serca Bydgoszczy” i rozwiązania, które będą zastosowane podczas inwestycji na pewno będą pokazywane przez architektów i inwestora w wielu miejscach – także po to, by promować Bydgoszcz i pokazywać jej nowe, wciąż zmieniające się oblicze.

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
SaraMateusz Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Mateusz
Gość
Mateusz

Śródmieście i stare miasto scali zamknięcie ul focha albo ograniczenie ruchu a nie ta budowa

Sara
Gość
Sara

Komentarz uznano za spam.

Powiązane treści